دکتر عابدی در اجلاس روسا و معاونین شمال شرق کشور به بیان اقدامات طرح تحول آموزش پزشکی در دانشگاه پرداخت - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
اجلاس روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال شرق کشور امروز ۲۹ فروردین ماه ۹۸ در سالن همایش مرکز جامع درمان بیماری های خاص دانشگاه با حضور دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، معاون آموزشی دانشگاه در این اجلاس به بیان اهم دستاوردهای بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخت و با اشاره به بسته اعتلای اخلاق حرفه ای گفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تبادل استاد بین حوزه و دانشگاه و تدوین سوگند نامه و عهدنامه جامع و کارآمد شاغلین حرفه پزشکی در راستای ترویج و توسعه زیرساخت های اخلاق حرفه ای و طراحی نظام دیده بانی صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، معاون آموزشی دانشگاه در این اجلاس به بیان اهم دستاوردهای بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخت و با اشاره به بسته اعتلای اخلاق حرفه ای گفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تبادل استاد بین حوزه و دانشگاه و تدوین سوگند نامه و عهدنامه جامع و کارآمد شاغلین حرفه پزشکی در راستای ترویج و توسعه زیرساخت های اخلاق حرفه ای و طراحی نظام دیده بانی صورت گرفته است.
دکتر فرشید عابدی با اشاره به توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزش های ایرانی- اسلامی افزود: کارگاه های اخلاق حرفه ای و کرسی های نظریه پردازی در زمینه آموزش، پژوهش، مدیریت جهت اعضای هئیت علمی و دستیاران، دوره های بازآموزی اخلاق پزشکی با حضور اساتید دانشگاه علوم قرآن و حدیث، کرسی های هم اندیشی اساتید در زمینه اخلاق حرفه ای و برگزاری کارگاه اخلاق با موضوع اخلاق درمانی/اخلاق در پژوهش/ اخلاق فاطمی و اخلاق در نشر در این راستا برگزار شده است.
وی با اشاره به بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری خاطرنشان کرد: تعیین حیطه های سرآمدی دانشگاه در عرصه آموزش علوم پزشکی، برگزاری کارگاه های ثبت اختراع، طرح های نوآورانه جهت اعضای محترم هئیت علمی و برگزاری سمینار یک روزه مرجعیت علمی و آینده نگاری همراه با پخش همزمان آنلاین نیز در راستای اجرایی شدن این بسته بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: راه اندازی مرکز بهداشتی- درمانی- آموزشی در بیرجند، راه اندازی کلینیک تخصصی پزشک خانواده، طراحی و پیاده سازی آموزش دوره کارورزی پزشک خانواده از سال ۹۵، پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده از سال ۹۶ در راستای شناسایی و تامین عرصه های آموزش مبتنی بر جامعه از بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور صورت گرفته است.
دکتر عابدی با اشاره به انطباق برنامه های آموزش عالی حوزه سلامت با نیازهای جامعه به خدمات گفت: ادغام آموزش طب سنتی در کوریکولوم پزشکی عمومی و دندانپزشکی نیز برنامه ریزی شده است.
وی از بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه براساس نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سوم خبر داد و افزود: تدوین نقشه راه حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم، تدوین آیین نامه حمایت از حضور اعضای هئیت علمی در شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، عقد تفاهم نامه ۳ جانبه در همکاری با صنعت در راستای تولید محصول فاخر، تدوین دوره های مهارت های کارآفرینی و جهت دهی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش های چند مرکزی در این راستا انجام گردیده است.
معاون آموزشی دانشگاه اضافه کرد: همکاری با مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در اجرای ۲ پروژه طراحی الگوی ساختار سازمانی دانشگاه های علوم پزشکی کارآفرین و طراحی و تدوین شاخص های برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام می شود.
دکتر عابدی با اشاره به سایر بسته های طرح تحول آموزش علوم پزشکی گفت: راه اندازی مرکز جامع آزمون های الکترونیکی با ظرفیت ۱۱۰ نفر، برگزاری ۱۳۰ آزمون الکترونیکی مختلف در ۶ ماهه دوم سال ۹۷، تجهیز و راه اندازی اتاق تدریس آنلاین از راه دور در دانشکده پیراپزشکی، ساخت نمونه آزمایشی پلتفرم mobile- AR جهت ایجاد روش های استاندارد آزمایش دردستگاه های آزمایشگاهی، راه اندازی سامانه های تیوپ چند رسانه ای فرادانشگاهی و فراهم نمودن بستر توسعه آموزش مجازی در دانشکده های اقماری فردوس، قاین و طبس نیز از دیگر دستاوردهای دانشگاه در حوزه آموزش است.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در دوره های بلند مدت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی،پرستاری،کارشناسی ارشد ایمونولوژی و علوم آزمایشگاهی، پذیرش دانشجو در دوره های کوتاه مدت در پزشکی (دوره استاژ)،مامایی (دوره ۴ ماهه) و علوم آزمایشگاهی (دوره ۴ ماهه)، پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی به صورت Blended، برگزاری دوره آموزشی وبینارنوروسرجری و جراحی عمومی جهت دانشجویان افغانستان، اخذ مجوز برنامه آموزشی رشته پزشکی در مقطع MBBS جهت دانشجویان کشور افغانستان و ارائه پروپوزال رشته های کارشناسی علوم آزمایشگاهی و کارشناسی داروسازی به صورت Blended جهت کشور افغانستان به وزارت متبوع در راستای توسعه همکاری های بین المللی و ارائه برنامه های آموزش
بین الملل انجام شده است.
معاون آموزشی دانشگاه از تدوین سند آمایش سرزمینی و سند ۵ساله مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: اخذ مجوز مجتمع آموزش عالی سلامت نهبندان، تربیت نیروی حدواسط رشته تکنسین سلامت دهان، افزودن دروس طب سنتی و کارآفرینی سلامت به کوریکولوم آموزشی نیز برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
دکتر عابدی با اشاره به برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: حمایت از اعضای هئیت علمی (۵۸ نفر) جهت گذراندن دوره ارشد آموزش پزشکی، برگزاری دوره های مدون فلوشیپ آموزش پزشکی، برگزاری ۲۴ کارگاه در راستای آموزش پزشکی و برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی به این منظور برگزار شده است.
وی افزود: بهره برداری از مرکز مهارت های بالینی در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع، برگزاری ۱۳۱ کارگاه آموزشی و ۲۷ آزمون صلاحیت بالینی در سال ۹۷ ، طراحی سامانه و اجرای فرایند آزمون های الکترونیکی وهمگن سازی آزمون های بخش بالینی نیز از برنامه های معاونت آموزشی در زمینه ارتقا نظام ارزیابی علوم پزشکی بوده است.
معاون آموزشی به اهم اقدامات سایر بسته های طرح تحول به شرح ذیل پرداخت: ارتقا نظام ارزیابی علوم پزشکی، عقد تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی با دانشکده هنر دانشگاه بیرجند، راه اندازی آزمایشگاه خواب، ساخت دستگاه های ویژه درمان بی خوابی با استفاده از علوم بین رشته ای، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در جهت خلق محصول فاخر آموزشی، ساخت پرینتر سه بعدی دو نازله، تدوین طرح دوره دندانپزشکی جامعه نگر و ایجاد زیرساخت های لازم جهت راه اندازی کلینیک طب تسکینی و...
وی با اشاره به بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری خاطرنشان کرد: تعیین حیطه های سرآمدی دانشگاه در عرصه آموزش علوم پزشکی، برگزاری کارگاه های ثبت اختراع، طرح های نوآورانه جهت اعضای محترم هئیت علمی و برگزاری سمینار یک روزه مرجعیت علمی و آینده نگاری همراه با پخش همزمان آنلاین نیز در راستای اجرایی شدن این بسته بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: راه اندازی مرکز بهداشتی- درمانی- آموزشی در بیرجند، راه اندازی کلینیک تخصصی پزشک خانواده، طراحی و پیاده سازی آموزش دوره کارورزی پزشک خانواده از سال ۹۵، پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده از سال ۹۶ در راستای شناسایی و تامین عرصه های آموزش مبتنی بر جامعه از بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور صورت گرفته است.
دکتر عابدی با اشاره به انطباق برنامه های آموزش عالی حوزه سلامت با نیازهای جامعه به خدمات گفت: ادغام آموزش طب سنتی در کوریکولوم پزشکی عمومی و دندانپزشکی نیز برنامه ریزی شده است.
وی از بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه براساس نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سوم خبر داد و افزود: تدوین نقشه راه حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم، تدوین آیین نامه حمایت از حضور اعضای هئیت علمی در شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، عقد تفاهم نامه ۳ جانبه در همکاری با صنعت در راستای تولید محصول فاخر، تدوین دوره های مهارت های کارآفرینی و جهت دهی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش های چند مرکزی در این راستا انجام گردیده است.
معاون آموزشی دانشگاه اضافه کرد: همکاری با مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در اجرای ۲ پروژه طراحی الگوی ساختار سازمانی دانشگاه های علوم پزشکی کارآفرین و طراحی و تدوین شاخص های برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام می شود.
دکتر عابدی با اشاره به سایر بسته های طرح تحول آموزش علوم پزشکی گفت: راه اندازی مرکز جامع آزمون های الکترونیکی با ظرفیت ۱۱۰ نفر، برگزاری ۱۳۰ آزمون الکترونیکی مختلف در ۶ ماهه دوم سال ۹۷، تجهیز و راه اندازی اتاق تدریس آنلاین از راه دور در دانشکده پیراپزشکی، ساخت نمونه آزمایشی پلتفرم mobile- AR جهت ایجاد روش های استاندارد آزمایش دردستگاه های آزمایشگاهی، راه اندازی سامانه های تیوپ چند رسانه ای فرادانشگاهی و فراهم نمودن بستر توسعه آموزش مجازی در دانشکده های اقماری فردوس، قاین و طبس نیز از دیگر دستاوردهای دانشگاه در حوزه آموزش است.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در دوره های بلند مدت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی،پرستاری،کارشناسی ارشد ایمونولوژی و علوم آزمایشگاهی، پذیرش دانشجو در دوره های کوتاه مدت در پزشکی (دوره استاژ)،مامایی (دوره ۴ ماهه) و علوم آزمایشگاهی (دوره ۴ ماهه)، پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی به صورت Blended، برگزاری دوره آموزشی وبینارنوروسرجری و جراحی عمومی جهت دانشجویان افغانستان، اخذ مجوز برنامه آموزشی رشته پزشکی در مقطع MBBS جهت دانشجویان کشور افغانستان و ارائه پروپوزال رشته های کارشناسی علوم آزمایشگاهی و کارشناسی داروسازی به صورت Blended جهت کشور افغانستان به وزارت متبوع در راستای توسعه همکاری های بین المللی و ارائه برنامه های آموزش
بین الملل انجام شده است.
معاون آموزشی دانشگاه از تدوین سند آمایش سرزمینی و سند ۵ساله مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: اخذ مجوز مجتمع آموزش عالی سلامت نهبندان، تربیت نیروی حدواسط رشته تکنسین سلامت دهان، افزودن دروس طب سنتی و کارآفرینی سلامت به کوریکولوم آموزشی نیز برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
دکتر عابدی با اشاره به برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: حمایت از اعضای هئیت علمی (۵۸ نفر) جهت گذراندن دوره ارشد آموزش پزشکی، برگزاری دوره های مدون فلوشیپ آموزش پزشکی، برگزاری ۲۴ کارگاه در راستای آموزش پزشکی و برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی به این منظور برگزار شده است.
وی افزود: بهره برداری از مرکز مهارت های بالینی در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع، برگزاری ۱۳۱ کارگاه آموزشی و ۲۷ آزمون صلاحیت بالینی در سال ۹۷ ، طراحی سامانه و اجرای فرایند آزمون های الکترونیکی وهمگن سازی آزمون های بخش بالینی نیز از برنامه های معاونت آموزشی در زمینه ارتقا نظام ارزیابی علوم پزشکی بوده است.
معاون آموزشی به اهم اقدامات سایر بسته های طرح تحول به شرح ذیل پرداخت: ارتقا نظام ارزیابی علوم پزشکی، عقد تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی با دانشکده هنر دانشگاه بیرجند، راه اندازی آزمایشگاه خواب، ساخت دستگاه های ویژه درمان بی خوابی با استفاده از علوم بین رشته ای، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در جهت خلق محصول فاخر آموزشی، ساخت پرینتر سه بعدی دو نازله، تدوین طرح دوره دندانپزشکی جامعه نگر و ایجاد زیرساخت های لازم جهت راه اندازی کلینیک طب تسکینی و...
مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری - اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/
اینجا کلیک نمایید.