عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد

گالری عکس روابط عمومی دانشگاه

گالری عکس دانشکده پرستاری و مامایی

گالری عکس دانشکده توانبخشی

گالری عکس دانشکده مجازی

گالری عکس دانشکده پیراپزشکی

گالری عکس دانشکده دندانپزشکی

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه در حاشیه مراسم افتتاح غرفه‌های این نمایشگاه که دوشنبه ۲ اردیبهشت برگزار شد، دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را سرمایه‌های ملی کشور خواند و بر همکاری و تعامل هر چه بیشتر آن‌ها تاکید کرد.
جدایی فیزیکی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران مانعی برای همکاری‌های مشترک نیست
وی افزود: دو دانشگاه طی سال‌های اخیر در حوزه بین‌الملل فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند و در مجموع موفق به جذب ۲ هزار دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف شده‌اند.
دکتر کریمی با اشاره به اینکه پیشنهاد برگزاری مشترک جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران توسط دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه مطرح و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت، بیان داشت: با تکیه بر تنوع رشته‌های موجود و پیشینه مشترک ۱۷۰ ساله دو دانشگاه، به نظر می‌رسد این برنامه نمایش خوبی از توانایی بالای علمی آن‌ها باشد.
رئیس دانشگاه با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از فرصت‌ها برای معرفی ستاوردهای علمی این دو مجموعه دانشگاهی در عرصه بین‌المللی، افزود: امیدواریم این جشنواره به شناخت بیشتر دانشجویان دو دانشگاه از یکدیگر، معرفی توانمندی‌های بین‌المللی به نمایندگان کشورهای خارجی، افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی و همکاری‌های مشترک در عرصه‌های جهانی بیانجامد.
وی به تحصیل ۹۵۰ دانشجوی بین‌المللی از ۴۸ کشور جهان در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این مجموعه علاوه بر فعالیت در حوزه‌های آموزش و پژوهش بین‌الملل، طی سال‌های گذشته خدمات توریسم سلامت را به تعداد قابل‌توجهی از بیماران کشورهای همسایه ارائه داده است.
دکتر کریمی مقوله ایجاد شعب بین‌الملل را یکی از موضوعات حائز اهمیت دانشگاه در سال جاری عنوان کرد و افزود: ایجاد شعبه دانشگاه در عراق طی تعاملات و مذاکرات انجام شده با مقامات این کشور به نتایج مثبتی رسیده است که امیدواریم با ادامه این مسیر در دیگر کشورهای منطقه، گام‌های اساسی‌تری در زمینه بین‌المللی سازی برداشته شود.
وی در ادامه فعالیت یک دهه گذشته حوزه بین‌الملل دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی و محدودیت‌هایی که کشورهای بزرگ برای ایران ایجاد کرده‌اند خوشبختانه اقدامات موثری در راستای معرفی دانشگاه، جذب دانشجویان خارجی و آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی انجام شده است.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه ارزیابی ما از فعالیت‌های انجام شده باید براساس واقعیت‌های موجود باشد، تصریح کرد: در مسیر بین‌المللی سازی هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم ضرر نخواهیم کرد.
دکتر کریمی حضور مشترک دانشجویان دو دانشگاه در غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی مسئولان دو دانشگاه باید بیش از هر زمانی فکرهایشان را به یکدیگر نزدیک کرده و انجام فعالیت‌های مشترک را در دستور کار قرار دهند و انتظار می‌رود جدایی فیزیکی آن‌ها مانعی برای همکاری‌های مشترک نشود.
جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران فرصتی برای پیشبرد ایده‌های جدید بین‌المللی
دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز همکاری دو دانشگاه را زمینه‌ساز فرصت‌هایی تازه برای پیشبرد ایده‌های جدید در حیطه بین‌الملل و ایجاد فضای مناسب برای مباحث علمی دانست و گفت: اغلب دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی که همکاری با آن‌ها را تجربه کرده‌ایم مجموعه‌ای از رشته‌های علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی را دارند پس تعامل مشترک دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران با آن‌ها امکان گفتمان‌های بین‌المللی قوی‌تر و همکاری‌های عملیاتی‌تر را به وجود می‌آورد.
وی افزود: براساس توافقات انجام شده در راستای منتفع شدن دو دانشگاه از تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری مشترک با مراکز علمی بین‌المللی، انتظار داریم شاهد افزایش روند جذب دانشجویان خارجی، حضور گسترده‌تر اعضای هیات‌علمی در دوره‌های فرصت مطالعاتی خارج از کشور و تعاملات مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارجی باشیم.
دکتر کردی افزود: این در حالی است که همکاری دو دانشگاه داخلی با یکدیگر قدرت آن‌ها برای تعامل با سفارتخانه‌های کشورهای مختلف و ارگان‌ها و نهادهای داخلی افزایش خواهد داد.
وی همچنین مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رویداد بین‌المللی را حاکی از توانایی این مجموعه برای انجام فعالیت‌های مشترک علمی، اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن دعوت از تمام اعضای هیات‌علمی دانشگاه برای بازدید از غرفه‌های نمایشگاهی و آشنایی بیشتر با دانشجویان بین‌المللی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، گفت: این ارتباطات می‌تواند در زمینه‌هایی چون انتقال تکنولوژی، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی و همکاری‌های علمی و پژوهشی نقش بسزایی ایفا کند.
ایجاد نشاط و شادی در جمع دانشجویان خارجی دستاورد جشنواره مشترک بین‌الملل
دکتر محمد باقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز برگزاری جشن بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و دانشگاه علوم پزشکی را شروع خوبی برای همکاری گسترده‌تر دو دانشگاه نه تنها در بخش بین‌الملل بلکه در حوزه های مختلف دانست.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه تعاملات دانشگاه‌های ایرانی با یکدیگر، اظهار داشت: بدون شک تجارب همکاری دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران زمینه‌ساز ارتباطات بین‌المللی خواهد شد و اعتماد میان آنها به سایر دانشگاه‌های کشور نیز تسری می‌یابد.
دکتر قهرمانی به تنوع فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تهران اشاره کرد و ادامه داد: دعوت از اساتید بین‌المللی برای تدریس، حضور اساتید دانشگاه تهران در دانشگاه‌های خارجی، شرکت اعضای هیات‌علمی در دوره‌های فرصت مطالعاتی و کارگاه‌های بین‌المللی، حمایت از دانشجویان برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اتحادیه‌های دانشگاهی از جمله اقدامات انجام شده و یا در دست انجام است.
وی در توصیف جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، گفت: آنچه امروز به معنای واقعی نمود یافته شادی در جمع دانشجویان بین‌المللی است و اتحادی که به واسطه این برنامه ایجاد شده اتفاق مبارکی است که به انسجام تعاملات آتی کمک می‌کند.
در ادامه روسا و معاونان بین‌الملل دو دانشگاه از غرفه‌های دانشکده‌ها و دانشجویان خارجی بازدید و از نزدیک با نمایندگان آن‌ها گفتگو کردند.
توضیح اینکه غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران ۲ تا ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۶ عصر از مقابل دانشکده داروسازی دانشگاه تا دانشکده فنی دانشگاه تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است این جشنواره همچنین ۳ اردیبهشت از فستیوال غذای ملل با مشارکت دانشجویان بین‌المللی میزبانی خواهد کرد.
مراسم اختتامیه جشنواره بین‌الملل دو دانشگاه نیز ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی و با حضور سفرا، رایزنان و نمایندگان کشورهای مختلف، نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و امور خارجه و مسئولان، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان دو دانشگاه برپا می‌شود.
خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی، حسین اکبریان، لیلا روستا، سیده کاملیا داوودزاده، الهام حق شناس و حمیده ایزدی