عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام تواضع پیرامون نقش زنان در خانه و اجتماع - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸

مسئول بنیاد فقه و معارف اهل بیت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی در شهر بیرجند در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی خبری روابط عمومی دانشگاه به نقش زنان در خانواده و بانوان جامعه پزشکی در اجتماع اشاره کرد.

بیشترین خیر و برکت در زنان است

حجت الاسلام علیرضا تواضع با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) که بیشترین خیر و برکت در زنان است گفت: طبیعی است در جایی که خیر بیشتری وجود دارد، بیشترین دشمنی ها و هجمه ها را می توان علیه آن شاهد بود.

وی با اظهار اینکه زنان ۴ دشمن اصلی دارند اضافه کرد: شیطان دشمن مشترک بین مرد و زن می باشد که قرار است تا پایان زندگی همراه ما باشد، راه انحراف همه آدم ها را می داند و برای گمراهی تمامی انسان ها قسم خورده است.

ححت الاسلام تواضع با اشاره به جوامع بین المللی و دشمنی که نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران دارد خاطرنشان کرد: این دشمن با مطالعه، شناسایی دقیق وعملیاتی نمودن برنامه هایی که برای تک تک ابعاد زندگی ما دارد، مادر و زنی که مظهر رحمت و طهارت خانواده می باشد را مورد هدف قرار داده است.

مدرس مسائل تربیتی با اشاره به تهدیداتی که در جامعه برای زنان وجود دارد به عنوان سومین مورد، افزود: چهارمین دشمن زن، حسادت برخی از اطرافیان یا اعضای خانواده و... به او است.

حجت الاسلام تواضع با اشاره به شخصیت آنه ماری شیمل تاریخ شناس مشهور اروپایی گفت: بر روی سنگ قبر این بانوی آلمانی جمله "الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا"(مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار خواهند شد) از امیرالمومنین علی(ع) نقش بسته است. لذا انسان می تواند در برابر این دشمنی ها و مشکلاتی که بانوان را تهدید می کند سکوت کند و یا اینکه با هوشیاری و بیداری تدابیر لازم را اندیشه کند و از راهکارهای پیدا کردن جایگاه واقعی زن و میزان تاثیرگذاری وی در شئونات متفاوت می توان به مطالعه و پیروی از اولیاء الهی و اسوه های مناسب اشاره کرد.

حضرت خدیجه(س) از برترین زنان عالم/ فضه کنیزحضرت زهرا(س)، مادر پروفسور حسابی و مادر شیخ عبدالله انصاری نمونه ای از بانوان عظیم تاریخ اسلام و ایران

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) همسر پیامبر(ص) از برترین زنان عالم است که شخصیت عظیمی داشت گفت: حضرت خدیجه(س) شخصی بود که در ۲۰ سالگی تاجر بین المللی شده و در ۲۸ سالگی با پیامبر گرامی اسلام ازدواج کردند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ثروت این بانوی اسلام را چند صد شتر جابجا می کرد و اشراف قریش که بزرگترین قوم عرب بودند در صف خواستگاران آن حضرت قرار داشتند و با این حال حضرت خدیجه(س) زمانی که وارد خانه رسول الله که باثروت خودش تهیه شده است می شود، اعلام می کند این خانه، خانه توست و من کنیز تو هستم.

حجت الاسلام تواضع با اشاره به ماجرای کفن حضرت خدیجه(س) و درخواست وی از پیامبر(ص) در پایان عمر مبارکش تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) در لحظات پایانی عمر خود به پیامبر(ص) گفت که در طول سالیان زندگی مشترک هیچ درخواستی نداشته ام و اکنون خواسته ای دارم که به دخترم فاطمه(س) می گویم تا با شما مطرح کنند و ایشان از حضرت فاطمه(س) می خواهند لباسی که پیامبر زمان نزول وحی بر تن داشته را به عنوان کفن او استفاده کنند، به عبارت دیگر در اختیار قراردادن تمام توانمندی و جایگاه خود برای ولی خدا و همراهی او از بزرگترین درس های زندگی ایشان می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش و جایگاه زنان در اجتماع و خانواده، به زندگی مادر پروفسور حسابی و زحمات طاقت فرسایی که در مسیر تحصیل فرزاندانش متحمل شد اشاره وتوصیه به مطالعه کتاب استاد عشق کرد. بانویی که با تلاش خودش فردی اندیشمند و موثر را تحویل جامعه می دهد.

استاد مسائل تربیتی با اشاره به جایگاه والای شیخ انصاری گفت: زمانی که خبر اجتهاد شیخ انصاری را به مادرش می دهند می گوید زحماتی که من برای تربیت این فرزند تقبل کردم، اگر او به مقام نبوت هم می رسید، تعجب نمی کردم.

وی با بیان اینکه فضه به عنوان الگویی دیگر کسی بود که تمام سوالات را با آیات قران پاسخ می داد و با این عظمت کنیز حضرت زهرا(س) بود توصیه به مطالعات زندگی زنان و مادران اولیاء الهی نمود.

توجه قشر درمانگر به سلامتی فردی و پرهیز از ورود مسائل شغلی به محیط خانواده

استاد مسائل تربیتی در بخش دوم گفت و گو با بیان اینکه قشر درمانگر باید اول مشکلات طیف خود راشناسایی کند و بعد به دنبال حل آن باشد اضافه کرد: در مرحله سوم باید این راه حل های دقیق را برای انتقال این معارف تنظیم کند و در نهایت این آگاهی ها را به راحتی به دیگران آموزش دهد.

حجت الاسلام تواضع با بیان اینکه مردم اغلب به قشر درمانگر پناه می آورند و راجب مریضی و ناخوشی های خود با آنان صحبت می کنند گفت: حتی گاهی مشاهده می شود که مردم به واسطه بیماری خود نسبت به این قشر معترض هستند و به تندی برخورد می کنند که این یکی از فشارهایی است که این طیف متحمل می شوند و باید برای آن تدبیر کرد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات بیمار وسعت دید طبیب را ندارد افزود: بیمار به دنبال درمان بیماری خودش می باشد اما شخص درمانگر ممکن است علاوه بر درمان بیماری به جوانب دیگر بیماری از جمله انجام های کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و... نیز توجه داشته باشد.

استاد مسائل تربیتی با بیان اینکه فرد درمانگر نیز باید به مباحث سلامتی، تغذیه، تفریح، استراحت و... توجه داشته باشد تصریح کرد: درمانگر نباید مسائل درمانی محیط کار را به خانه وارد کند اما خود درمان را باید وارد زندگی اش کند، اولا برای جلوگیری از خستگی و پراکندگی ذهنی در بدو ورود به منزل می توان با یک دوش آب خنک یا ولرم مسائل ذهنی را مدیریت و کنترل کرد، مسئله بعد اینکه نسبت به مسئله تغذیه خودش حساسیت به خرج دهد تا توان از دست رفته بازیابی گردد و فقط تکیه به قوای جوانی خود نداشته باشد که متاسفانه می بینیم این افراد زحمتکش نسبت به سلامتی خودشان کمتراعتنا می کنند.

حجت الاسلام تواضع با توصیه به استفاده از رنگ های مناسب برای خانه ولباس و... تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت شغلی ممکن است افرادی عصبی بشوند. لذا بهتر است رنگ های سرد را برای لباس و وسایل خانه انتخاب کنند و یا افرادی که بیشتر زمینه های افسردگی و خستگی پیدا می کنند از رنگ های گرم بهره بیشتری ببرند.

تاکید بر طبخ غذا در خانه

وی با بیان اینکه با توجه به عدم حضور عده ای از بانوان این گروه از جامعه در محیط خانواده بر طبخ غذا در خانه تاکید و اضافه کرد: غذای رستوران معده را پر می کند، ولی انس و محبت نمی آورد.

استاد مسائل تربیتی با اظهار اینکه قشر درمانی، حضور کمتری در خانه دارند گفت: برای جبران این خلل ها، باید از حضور نزدیکان در خانه کمک بگیرند و محبت آنان را به سمت خانواده خود جلب کنند. و بهتر است برای دید و بازدیدهای خانوادگی از پیش برنامه داشته باشند.

حجت الاسلام تواضع با تاکید بر تمرکز فرد درمانگردر کار گفت: درمانگر باید چالش های ذهنی را از خود دور کند و فرد می تواند با تماس تلفنی روزانه با خانواده تمرکز خود را حفظ کند و افکار منفی در افراد خانواده که بازخوردش به خود او برمی گردد را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه زنان به محبت همسرشان نیاز دارند، توجه به این مسئله را مورد تاکید قرار داد و گفت: زن و مرد باید درباره مسائل شغلی با یکدیگر صحبت کنند و نسبت به اوضاع کاری خود اطلاعاتی را به طرف مقابل منتقل کنند تا بعدا مورد اتهام قرار نگیرند.

فراهم نمودن مادیات همراه با محبت و عاطفه در خانواده

استاد مسائل تربیتی با اشاره به سطح درآمد خوب در مشاغل پزشکی بیان کرد باید دقت داشت که پول برای انسان دیوار می سازد ولی زندگی نمی سازد افزود: انسان می تواند با یک مدیریت از پیش برنامه ریزی شده محبت و عاطفه را در کنار امکانات مادی برای خود و خانواده فراهم کند.

حجت الاسلام تواضع با بیان اینکه مطالب فوق در بحث مدیریت در خانواده مطرح می شود اضافه کرد: مسئله دومی که برای بانوان شاغل در کادر پزشکی درمانی مهم است بحث دلربایی فراوان است چرا که دلربایی به عنوان یک اصل در استحکام زندگی می تواند باعث ملایمات در زندگی و ایجاد چرخه ای درزندگی شود که احیای انرژی و خستگی زدایی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در زندگی مدیریت باشد ولی دلربایی وجود نداشته باشد زندگی به سمت خشک بودن ، عدم انعطاف ، شکل گرفتن برخوردهای زننده و ایجاد افسردگی پیش می رود.

حجت الاسلام تواضع با بیان اینکه اساتید خانم در این زمینه بهتر می توانند به بانوان کمک کنند اظهار کرد: بنیاد فقه و معارف اهل بیت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی رحمت الله علیه اساتید مجرب و متخصصی در این زمینه در اختیار دارد که می توان از آنها در این زمینه کمک گرفت.

گفتنی است حجت الاسلام تواضع اینکه قریب به ده سال است در مسائل تربیتی به تبلیغ می پردازد و در دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی فعالیت دارند.

مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری - اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/ اینجا کلیک نمایید.