عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری همایش " رابطه علم و دین " با حضور دکتر مهدی گلشنی در دانشگاه شیراز

به همت پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی دانشگاه شیراز ، همایش '' رابطه علم و دین '' در گذشته و حال جهان اسلام و جهان غرب ، با حضور استاد دکتر مهدی گلشنی، در تالار دکتر مصطفوی برگزار شد.
در ابتدای این نشست ، دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، به بیان گوشه ای از فعالیت های پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی پرداخت.
وی اظهار داشت : '' روش تحقیق '' محور اصلی مباحث مطرح شده در پژوهشکده بوده و به زودی سایت اینترنتی برای انتشار این مطالب راه اندازی می شود.
دکتر زاهد گفت : هم اکنون دعوت از شخصیت های برجسته و نخبگان تراز اول برای سخنرانی و ارائه نظر ؛ در دستور کار پژوهشکده تحول قرار دارد و برگزاری این نشست با حضور نظریه پرداز مطرح کشور، استاد دکتر گلشنی آغازگر سلسله نشست ها خواهد بود.
در ادامه ، دکتر گلشنی ، استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو پیوسته ی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، به بیان مطالبی درخصوص رابطه علم و دین در گذشته و حال جهان اسلام و جهان غرب پرداخت.
وی اظهار داشت : تحولات عمده ای در جهان غرب رخ داده و متاسفانه ما غفلت کرده ایم .
دکتر گلشنی ، '' تعارض ، استقلال ، تعامل و مشابهت '' را ۴ دیدگاهی برشمرد که درخصوص رابطه بین علم و دین مطرح هست و هریک کم و بیش موافقان و مخالفانی دارد.
این پژوهشگر فلسفه علم بیان کرد : ضروری است که حساسیت ها درباره دغدغه های اخلاقی درباب علم افزایش یابد و تغییر جهت گیری علم و فناوری و یک رویه وحدت بخش صورت پذیرد.
وی ادامه داد : چندسالی است در دانشگاه های تراز اول غرب ، مطالعه علوم انسانی برای دانشجویان مهندسی و سایر رشته ها الزامی است و برای تقویت هویت ملی و برون رفت از چالش های فعلی آموزش عالی ؛ باید به علوم انسانی بیش از پیش توجه شود.
در ادامه این نشست ، اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و پرسش های خویش پرداختند و استاد گلشنی به آنها پاسخ داد.