عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

از همه ظرفیت کشور، دانشگاه‌ها و تجربه‌های جهانی استفاده خواهیم کرد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی، امروز (شنبه) در نشست خبری پیرو حکم رئیس جمهور مبنی بر تشکیل هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور استفاده از همه ظرفیت کشور، دانشگاه‌ها و تجربه‌های جهانی را از راه‌بردهای اصلی این هیات برشمرد.
وی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اولیه صورت گرفته هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها، خاطر نشان کرد: بلایا و حوادث طبیعی امری اجتناب‌ناپذیر است و ما در کشور شاهد تعدد این حوادث هستیم. اما نکته‌ای که لازم است و باید مورد توجه قرار بگیرد، داشتن آمادگی‌های لازم برای مقابله با این حوادث و کنترل صدمات ناشی از آن است. متاسفانه کشور ما از اسفند ماه سال گذشته درگیر سیل در سطح گسترده شد و پیرو این حادثه نیز رئیس جمهور هیاتی را منصوب کردند تا دلایل این اتفاق را مورد بررسی علمی کارشناسان و متخصصان قرار دهند.
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها برای بررسی حادثه سیل اخیر که پیرو دستور رئیس جمهور صورت گرفت، تلاش می‌کنند با استفاده از تجارب کشور، علم و دانش دانشگاه‌ها و تجربه‌های جهانی موضوع سیلاب‌های اخیر را بررسی علمی کنند و نتایج گزارش را به ملت ایران و رئیس جمهور ارائه دهند.
رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها، با اشاره به تشکیل کارگروه‌های ویژه به‌منظور بررسی سیلاب‌های اخیر کشور تصریح کرد: پس از دستور رئیس جمهور ابتدا تلاش کردیم روایتی دقیق از آنچه که اتفاق افتاده است را ارائه دهیم، چون باید اطلاعات روشنی از این رخداد داشته باشیم تا به استناد این اطلاعات موضوع را آسیب‌شناسی کنیم تا عواملی که منجر به وارد شدن خسارت به مردم، اموال و جانشان شده‌اند، مشخص شود تا بتوانیم پیرو آن راه‌بردهای لازم را ارائه دهیم و در این جهت ابتدا کارگروه‌های تخصصی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور، کارشناسان، صاحب‌نظران و متخصصان تشکیل شده است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هیات ویژه بررسی دلایل سیلاب‌های اخیر کشور، هیاتی کاملاً مستقل است، گفت: شاکله اصلی این هیات را اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور به‌ویژه دانشگاه‌های سطح یک تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه در این هیات و کارگروه‌های تخصصی تلاش کردیم با دانشگاه‌هایی که در مناطق سیل‌زده قرار گرفته‌اند ارتباط برقرار شود تا از ظرفیت‌های آنها نیز بتوانیم استفاده کنیم.
دکتر نیلی احمدآبادی، دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر به دانشگاه تهران را نشانگر اعتماد بالا به دانشگاهیان به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراکز علمی و دانشگاهی در رفع مشکلات جامعه عنوان کرد.
وی افزود: من از حسن نیت رئیس جمهور و اعتمادی که در این زمینه به من و دانشگاهیان داشتند قدردانی می‌کنم، چرا که دانشگاهیان توانمندی و پتانسیل بسیار بالایی برای حل مشکلات جامعه دارند و هدف هیات ویژه نیز استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور جهت بررسی و ارائه راهکار است.
رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها در ادامه سخنان خود بیان کرد: اولین جلسه هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور روز چهارشنبه بعد از صدور حکم رئیس جمهور تشکیل شد و در این جلسه شیوه همکاری دانشگاه‌ها مشخص شد، اما همان طور که عنوان کردم در این هیات از تخصص و توانمندی همه پژوهشگران، صاحب‌نظران و کارشناسان در تهیه گزارش استفاده خواهیم کرد، ضمن اینکه از تجارب جهانی نیز غافل نخواهیم شد. همچنان که بعد از صدور این حکم از سوی رئیس جمهور عده‌ای از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور با برقراری تماس اعلام آمادگی کردند تا کمک‌های لازم را به کارگروه‌های تخصصی ارائه دهند.
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۵ کارگروه تخصصی با موضوع سیل تشکیل شده است و راه‌کارها برای عدم تکرار این حوادث در حال بررسی است. اما مهم‌ترین کاری که باید در این زمینه صورت گیرد، بررسی این موضوع می‌باشد که چه اتفاقی در حوزه سیلاب‌ها افتاده است.
دکتر نیلی احمدآبادی از ارائه گزارش نهایی بررسی سیلاب‌های اخیر کشور طی ۶ ماه آینده به رئیس جمهور و هم‌چنین مردم خبر داد و گفت: من خوشبین هستم که بتوانیم در این مدت گزارش جامعی در این حوزه ارائه دهیم و با توجه به برقراری ارتباط با رسانه‌ها، جریان پیشرفت بررسی‌های کارگروهی سیلاب را به اطلاع مردم خواهیم رساند و در مرحله اول این گزارش سعی خواهیم کرد آسیب‌شناسی دقیقی از این موضوع ارائه شود.
رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب‌ها با عنوان اینکه دانشگاه تهران از همان آغاز وقوع سیل در کشور کمیته‌ای را با کمک متخصصان مختلف این حوزه تشکیل داده است، افزود: در این زمینه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مذاکراتی صورت گرفته است تا بتوانیم همکاری‌های لازم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، روانشناسی، فنی، معماری و هیدرولوژی و آب را در مناطق سیل‌زده ارائه دهیم. این تجربه را نیز در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه داشته‌ایم و همکاران دانشگاه تهران برای ارائه کمک‌های خود همچنان در این منطقه حضور دارند.
دکتر نیلی در پایان سخنان خود با اظهار اینکه برآورد هزینه هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور هنوز صورت نگرفته است، تصریح کرد: قطعاً در این زمینه به اعتبار مجزایی نیاز داریم اما ابتدا باید برآورد هزینه‌ای صورت بگیرد تا بتوانیم اعتبار آن را برای دریافت خدمت رئیس‌جمهور ارسال کنیم.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷