عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

در کارگاه فین‌تک‌ها و بانکداری باز اعلام شد:-بانک‌ها به فین‌تک‌ها به چشم هوو نگاه نکنند

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، پیام حنیفی‌زاده، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، در کارگاه همایش روز دوم بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت به موضوع فین‌تک‌ها و بانکداری باز اشاره کرد. حنیفی‌زاده با اشاره به تاثیر شگرف فین‌تک‌ها در حوزه بانکداری گفت: فین‌تک‌ها تحت تاثیر بازیگرانی که این فضا را برایشان به وجود آوردند یعنی بانک‌های سنتی پا به عرصه گذاشته‌اند و به واسطه خدمات نوینی که در اختیار مشتریان می‌گذارند از خیلی جهات از بانک‌ها نیز پیشی گرفته‌اند. وی در ادمه افزود: یکی دیگر از دلایل اصلی ارایه خدمات راحت‌تر از سوی فین‌تک‌ها این است که یا در این خصوص از سمت دولت‌ برای آن‌ها قانون وجود ندارد و یا قوانین بسیاری ساده تر هستند. حنیفی‌زاده با اشاره به اینکه بانک‌ها دارای مزیت بسیاری بزرگی هستند که از آن استفاده نمی‌کنند، اعلام کرد: یکی از بهترین مزیت‌هایی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد «اطلاعات یا دیتای کاربران» است. حجم داده‌های کلان در این بخش آنقدر زیاد است که می‌تواند فرصتی تازه برای وارد شدن شرکت‌ها جدید به این بخش باشد تا از این طریق خدمات ارزش‌ افزوده ویژه‌‌ای به مشتریان بانکی بدهند. این استادیار دانشگاه در ادامه با تاکید بر اینکه مشتریان تحت تاثیر تکنولوژی تجربیات لذت بخشی را به دست می‌آورند که توقع‌شان را از دریافت خدمات بالاتر می‌برد، گفت: سرویسی‌هایی مانند تاکسی‌یاب‌های آنلاین توقع کاربران را از سیستم حمل نقل کشور بسیار بالا برده‌اند اما متاسفانه بانک‌ها در زمینه تکرار تجربه لذت‌بخش به کاربران از طریق تکنولوژی بسیار عقب افتاده‌اند. البته در این زمینه فین‌تک‌ها وارد شده‌اند اما متاسفانه با مشکلاتی هم همراه هستند. حنیفی‌زاده در این کارگاه تاکید کرد که بانک‌ها باید بدانند که فین‌تک‌ها هوو آن‌ها نیستند بلکه سرویس‌هایی هستند که می‌توانند راهگشا گسترش حوزه کاری آنها باشند. او در پایان پیشنهاد داد که بانک‌ها می‌توانند با بازیگران جدید بانکداری که به کمک تکنولوژی‌های نوین دست به ارایه سرویس زده‌اند همکاری داشته باشند و با یک همزیستی مسالمت‌آمیز میزان درآمد خود را نیز افزایش دهند.