عمومی | بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان هرگز برچسب‌زنی نخبگی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، رئیس دانشگاه ایلام و جمعی از مدیران، دانشگاهیان و محققان استان ایلام برگزار شد.

در این مراسم، محمدصالح ترکستانی؛ معاون توسعه‌و‌مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهداف و رسالت‌های کلان این نهاد، بر استفاده نظام‌مند و عملی از نخبگان برای حل مسائل جامعه و بخصوص عبور از تنگناهای مالی و اقتصادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی و ایجاد رقابت سالم مسیر برون‌رفت کشور از مشکلات است، افزود: اجتماع نخبگانی می‌توانند و باید اکوسیستم کارآفرینی را ایجاد کنند و با این اقدام نه‌تنها بسیاری از مشکلات موجود را رفع می‌کنند بلکه تاثیرگذاری بالایی نیز در توسعه این فرهنگ خواهند داشت.

ترکستانی بروز و ظهور نخبه‌نماها را یکی از چالش‌‎های اصلی برشمرد و ادامه داد: فرآیند نخبه‌‌شناسی و نخبه‌گزینی باید به درستی طی شود و بر اثرگذاری، توان و قابلیت‌های افراد تاکید شود تا ضمن اشاعه نخبگی، از بروز نخبه‌نماها پیشگیری شود.

معاون توسعه‌و‌مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان هرگز برچسب‌زنی نخبگی ندارد، اظهار داشت: نخبگی واژه‌ای مترادف با خدمت‌رسانی و مسئولیت‌پذیری در راستای توسعه کشور است.

در ادامه این مراسم نوذری؛ معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام هم از اعلام آمادگی استانداری برای همکاری و همراهی با نخبگان برای حل معضلات استان خبر داد و گفت: در شرایط کنونی دولت به شدت به تلاش نخبگان برای گره گشایی مشکلات نیاز دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خاص تردد زائران در ایام اربعین حسینی علیه‌السلام در استان ایلام، افزود: سالانه نزدیک به پنج میلیون زائر از مرز مهران تردد می‌کنند که باید در این زمینه بستری فراهم شود تا با استفاده از تجربیات و توان نخبگان از ظرفیت‌های اقتصادی در این حوزه به صورت بهینه استفاده شود.

نوذری با اشاره به معضلات و آسیب‌های حوزه اجتماعی در استان نیز تاکید کرد: تاکنون مقاله‌های بسیاری برای حل مسائل این حوزه ارائه شده؛ البته در این خصوص استان نیازمند ارائه راهکارهای فراپژوهشی است که در این حوزه بنیاد نخبگان استان و دانشگاه‌های مادر استان می‌توانند بیش از دیگر نهادها نقش‌آفرینی کنند.

علی اکبری؛ رئیس دانشگاه ایلام نیز با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام‌شده در بنیاد نخبگان استان ایلام، بر لزوم تعامل بیشتر دانشگاه و بنیاد نخبگان استان تاکید کرد و گفت: امید است روند کنونی با سرعت بیشتری طی شود.

وی با اشاره به اینکه نیروی‌انسانی متخصص و ماهر مهمترین سرمایه جوامع است، بر لزوم ارتقاء جایگاه اجتماعی نخبگان تاکید و گفت: یکی از راه‌های حمایت از اجتماع نخبگانی و ارتقاء جایگاه اجتماعی این افراد، استفاده از ظرفیت‌ها و داشته‌ها و یافته‌های آنان برای رفع مشکلات و مسائل موجود است.

رئیس دانشگاه ایلام ادامه داد: دانشگاه بر اساس رسالت خود، خدمت‌رسانی به نهادهای دیگر استان را برای رسیدن به توسعه منطقه‌ای از وظایف خود می‌داند؛ به همین دلیل آمادگی هرگونه همکاری با بنیاد نخبگان استان را دارد.

مژگان صالحی‌پور؛ رئیس جدید بنیاد نخبگان استان ایلام نیز با اشاره به ماموریت‌های بنیاد نخبگان استان، تصریح کرد: بنیاد نخبگان استان در دوره جدید تعامل بیشتر با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های مصوب را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با اشاره به ظرفیت شورای علمی در بنیاد نخبگان، بر همکاری و تعامل شورای علمی بنیاد نخبگان با مدیریت کلان استان در راستای تشکیل کارگروه‌های تخصصی و حل معضلات استان تاکید کرد و اظهار داشت: با همکاری و مساعدت این نهادها می‌توان گام‌های موثری در راستای توسعه استان برداشت.

لازم به ذکر است، در این مراسم مژگان صالحی‌پور به عنوان رئیس جدید بنیاد نخبگان استان معرفی شد.