عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

آیین‌نامه سازوکار اختصاصی اعتبار پژوهشی (ستاپ)؛ زمینه‌ساز ورود گرنت پژوهشی به دانشگاه‌ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر برومند امروز (چهارشنبه) در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی که به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: تغییرات شگرف دنیا به گونه‌ای سریع است که گاهی از آنچه رخ داده عقب می‌افتیم، لذا شکل دروس نیز تغییر یافته و دروسی که نتیجه پژوهش‌ها و تحقیقات اساتید است، نیازمند تغییرات بیشتری می‌باشد.
وی تصریح کرد: این تغییرات در حوزه ساختاری نیز باعث شده تا در کشورهای پیشتاز، دانشکده‌ها ادغام شوند و این انعطاف‌پذیری سبب ایجاد مجموعه‌هایی بزرگ‌تر و اصیل‌تر گردیده است و نیاز به ساختارهای منعطف ما را به آن سمت می‌برد که ساختارهای تیمی را برای توسعه مفاهیم مورد نظر جامعه و صنعت تعریف کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ساختارهای پژوهشی در دانشگاه‌ها نیازمند سرعت عمل بیشتری هستند افزود: تغییرات سبب شده آموزش و پژوهش در یکدیگر ورود پیدا کنند؛ در چنین شرایطی وزارت علوم باید در ساختارها و نوع نگاه خود بازنگری داشته باشد و در بازنگری‌ها لازم است در حوزه آموزش و پژوهش، همبستگی و انسجام ایجاد شود.
به گفته وی، باید بینش‌مان تغییر یابد به اینکه بین آموزش و پژوهش افتراقی وجود ندارد و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید به یکدیگر نزدیک شوند و تقسیم وظایف کنند و از نوع فرهنگ سازمانی متفاوتی که هر یک دارند استفاده کنند تا به اهدافی که جامعه انتظار دارد دست یابند.
دکتر برومند افزود: اگر بپذیریم که همه باید به سمتی حرکت کنیم که ذینفعان جامعه را پاسخگو باشیم، بنابراین بخشی از پژوهش‌های ما باید به سمت پاسخگویی به نیازهایی که دستگاه‌ها، بخش‌ها و واحدهایی که ارائه خدمات به مردم می‌کنند سوق یابد؛ به عبارتی باید مفهوم تقاضامحوری مقالات و پایان‌نامه‌ها در کشور شکل گیرد و برای محقق شدن این امر باید دستگاه‌ها منابع پژوهشی را در راستای پشتیبانی از رساله‌های تحصیلات تکمیلی به کار گیرند.
وی گفت: تلاش داریم گرنت پژوهشی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از این منبع برای امور زندگی خود استفاده کنند و هم پاسخ نیازهای دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور تامین شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: گرنت‌های پژوهشی باید وارد سیستم دانشگاه‌ها شود که برای تحقق آن سازوکار تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) تدوین شده که در راستای آن بودجه پژوهشی دستگاه‌ها در خدمت اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر برومند با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان هدایت پژوهش‌های هدفمند را از طریق تاسیس صندوق‌های تخصصی تخصیص اعتبار پژوهشی صورت داده‌اند، گفت: امکان صرف منابع مالی برای حل مشکلات اساسی دستگاه‌ها و کشور، امکان جهت دادن به پژوهش‌های کشور به سمت حوزه‌های مهم هدف، زمینه‌سازی برای مدیریت ظرفیت جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی، فراهم آمدن شرایط برای تخصیص منابع جدید به زیرساخت‌های دانشگاه، امکان پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف مورد نیاز و افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان از مزایای این صندوق تخصصی پشتیبانی از پژوهش می‌باشد.
وی، تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های صنعتی، ایجاد شرایط مناسب برای پرداخت به دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت پژوهش، جلوگیری از تعریف پروژه‌های یکسان و افزایش کیفیت، تخصیص اعتبار پژوهشی از طریق فراخوان عمومی که به از بین رفتن زمینه ایجاد رانت منجر می‌گردد، ایجاد شرایط رقابتی برای پژوهشگران که منجر به ارتقای جایگاه اعضای هیئت علمی فعال و مستعد می‌شود، امکان نظارت کامل بر فرآیند تحقیقات و استفاده از نتایج و دستاوردهای تحقیقات و کوتاه شدن زمان انجام پروژه‌های تحقیقاتی را از اهداف ایجاد ستاپ‌های پژوهشی برشمرد.
ل.م ۵۴