عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود

پیام تبریک دکتر شیبانی معاون درمان دانشگاه به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی

حکیم جرجانی فیلسوف، پژوهنده و پزشک نابغه و تیزهوش ایرانی  که در عرفان و فلسفه و ادبیات پارسی نیز سر آمد روزگار خود بود با ابداع روش های آزمایشگاهی توانست گام بزرگی در درمان بیماری های صعب العلاج بردارد وبا این اقدام تحولی شگرف در حوزه پزشکی بوجود آورد. از این رو ۳۰ فروردین ماه، سالروز تولد این حکیم و پزشک نامدار ایرانی که به روز آزمایشگاه نام گرفت را به جامعه بزرگ آزمایشگاهیان تبریک میگویم.

نقش بسزای آزمایشگاه در تشخیص و پیگیری بیماریهای مختلف باعث اهمیت ویژه رشته علوم آزمایشگاهی شده است.لذاعلوم ازمایشگاهی را دریای عمیقی از علم ها می دانند که از دیر باز زیر بنای تحقیقات و پژوهش های علمی بوده و از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت علم پزشکی در جهان معاصر به حساب می آید.

لازم به ذکر است  :گرایش های مختلف علوم آزمایشگاهی در پیشرفت های چشمگیر و روز افزون فن آوری های بیوتکنولوژی ،ژنتیک و تست های تشخیصی جدید جایگاه ویژه ای در نظام سلامت کشور و فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی داشته و دارد.

آنچه مسلم است پزشکان با تکیه بر آزمایشگاه و تشخیص طبی بیماری، روش درمان را تشخیص داده و طبابت می نمایند  و در نتیجه ی تعامل پزشک و آزمایشگاه ، بیمار سلامت دوباره خود را بدست می آورد،  به عبارتی اگر نظام سلامت را یک سیستم منسجم بدانیم این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که آزمایشگاه جزیی از سیستم  و نظام تشخیص و درمان است که اگر وجود نداشته باشد ویا دچار مشکل و اخلال باشد کل سیستم سلامت را دچار اشکال خواهد کرد.

لذا اینجانب روز آزمایشگاهیان را به تلاشگران عرصه نظام سلامت و بخصوص  جامعه فرهیخته و خدمتگزار آزمایشگاهی که نقش مهمی را در پیشگیری ،تشخیص و پایش انواع بیماریها ایفا می کنند تبریک گفته و از تلاش و ایثار این عزیزان در پیشبرد اهداف عالی دانشگاه و نظام سلامت تشکر و قددانی می نمایم .

امید است با اتکال به خداوند منان و تلاش خود  گام های مثبتی را در پیشبرد اهداف عالی سلامت جامعه برداریم .