عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

صندوق رفاه پشتوانه حمایتی دانشگاه‌ها است/ تحرک صندوق رفاه در چهار سال گذشته بسیار مفید بود

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از صندوق رفاه دانشجویان، دکتر صدیقی افزود: مجموعه نهادهای های نظام در بخش های مختلف بر حل مشکلات مختلف دانشگاه ها تاکید داشتند که در این رابطه باید بگویم در سال ۹۸ افزایش؛ توزیع و پوشش وام های دانشجویی باید رشد قابل توجهی پیدا کند البته طی چهار سال گذشت صندوق در ارایه تسهیلات عملکرد خوبی داشته است.
وی ادامه داد: در سال جدید باید کمک به رفع مشکلات دانشجویان جزو اولویت های صندوق باشد از طرفی باید اشاره کنم وام ویژه دکتری در سال جدید بیشتر خواهد شد و همچنین ارتقاء رتبه خوابگاه ها و سرای دانشجویی و تبدیل آشپزخانه دانشگاه ها از سنتی به صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد چون در این بخش هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از افزایش کمک به تربیت بدنی دانشگاه ها خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته ۲۷ زمین چمن مصنوعی را در دستور کار داشتیم که تعدادی از آن سال ۹۷ افتتاح و تعدادی دیگر امسال افتتاح می شود، از اقدامات سال جدید راه‌اندازی دفاتر مشاوره خوابگاه‌ها است که در همه دانشگاه ها انجام خواهد شد از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که تلاش مضاعف ما امسال بیشتر در حوزه توسعه وام دانشجویان در مناطق مختلف کشور است.
وی در توصیه به سرپرست جدید صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: صندوق رفاه کارهای ناتمام زیاد دارد و باید علاوه بر پیگیری فعالیت های گذشته کارهای جدیدی در راستای اهداف صندوق انجام بگیرد این در حالی است که شرایط کنونی صندوق رفاه با تغییرات زیادی همراه بوده که باید نسبت به تداوم طرح هایی که در چهار سال گذشته اجرایی شده اقدام شود از طرفی در حمایت از دانشگاه ها و دانشجویان در رفع موانع و مشکلات باید باقدرت و سرعت بیشتری به آنها رسیدگی شود.
دکتر صدیقی خاطر نشان کرد: در مقوله حمایت از دانشگاه‌ها باید در ماه‌های ابتدایی سال جاری سطح کیفی سراهای دانشجویی ارتقاء یابد و همچنین رستوران های مکمل دانشگاه ها و کارگاه های مهارت محوری در باب اشتغال زایی حمایت شود.
وی افزود: صندوق رفاه به عنوان بازوی اصلی دانشگاه ها باید همکاری و مشارکت جدی برای تجدید ساختار امور دانشجویان در مرکز و استان ها داشته باشد. از سویی یکی دیگر از توصیه های من به صندوق رفاه مقوله سرمایه گذاری بوده که از اهمیت زیادی برخوردار است البته کمک به حضور و مشارکت بیشتر خیرین هم برای مجموعه دانشگاهی اهمیت دارد.
دکتر صدیقی در پایان گفت: حفظ شان و منزلت رئیس و معاونان دانشگاه ها مورد تاکید وزیر علوم است که باید رعایت شود از طرفی باید بگویم اگر صندوق رفاه بتواند فقر دانشجویی را از بین ببرد به هدف خود رسیده است.

تاکید سرپرست صندوق رفاه دانشجویان بر عدالت‌محوری در توزیع امکانات
دکترناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه دانشجویان نیز در این آیین بر عدالت محوری در توزیع امکانات صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد و حفظ کرامت دانشجویان را در راس برنامه‌های خود دانست.
وی تصریح کرد: صندوق رفاه دانشجویان محصول تلاش و مسئولیت شناسی، صداقت و از خودگذشتگی تک‌تک همکاران صندوق است و جایگاه آن در اعتلای آموزش عالی، بسیار مهم و اساسی است.
دکتر مطیعی افزود: صندوق رفاه دانشجویان مسئولیت تامین نیازهای اساسی دانشجویان را داشته و از جایگاه مهمی برخوردار است. یکی از برنامه‌هایی که در این دوره علاوه بر پیگیری برنامه‌های قبلی اجرایی خواهد شد، عدالت محوری در توزیع امکانات صندوق رفاه دانشجویان است.
سرپرست صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: همه دانشجویان فرزندان این آب و خاک هستند و ما راضی نیستیم وضعیت یک دانشجو در تهران ارتقا یابد به قیمت اینکه دانشجوی دیگری در دانشگاه‌های مناطق محروم آسیب ببیند.
وی افزود: از دیگر محورهایی که در این دوره در صندوق رفاه دانشجویان پیگیری خواهد شد تاکید بر قانون‌مداری، انضباط و شفافیت در حوزه‌های منابع مالی صندوق خواهد بود. همچنین حفظ کرامت و شان جامعه هدف از دیگر برنامه‌هایی است که اجرایی می‌شود.
دکتر مطیعی خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان هر گونه خدمتی که بتواند برای دانشجویان انجام می‌دهد و شرط اول آن حفظ کرامت دانشجویان است. در آموزش عالی نگاه سلسله مراتب از بالا به پایین نبوده بلکه همه در کنار هم همکاران دانشگاهی هستند و این نگاه در صندوق جاری خواهد بود.
سرپرست صندوق رفاه دانشجویان یادآورشد: صندوق یک نهاد پولی و مالی با ماموریت مهم و حساس است و تنها یک رقیب دارد و آن مشکلات رفاهی دانشجویان جامعه است.
وی تاکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان دارای بهترین مجموعه مدیران و همکاران است و هسته اصلی آن را همکاران صندوق رفاه دانشجویی تشکیل می‌دهند.

صندوق رفاه دانشجویان به خانه امید دانشگاهیان تبدیل شده است
در ادامه مهندس ذوالفقار یزدان مهر رییس سابق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با تاکید براینکه فعالیت‌های این صندوق در حوزه رفاهی و دانشجویی مانع التهابات سیاسی در دانشگاه‌ها شد، گفت: طی سال‌های اخیر با مدیریت جهادی و مشارکتی صندوق رفاه را در جایگاه اطمینان بخش قرار دادیم امروز این صندوق به خانه امید دانشگاهیان تبدیل شده است.
وی افزود: رویکرد مدیریتی در صندوق رفاه به صورت مشارکتی و با روحیه جهادی بود که در دستور کار صندوق رفاه قرار گرفت به‌گونه‌ای که سازماندهی و برنامه هوشمندانه توسعه نوین صندوق رفاه دانشجویان را در پیش گرفتیم و خوشبختانه امروز این صندوق در جایگاه اطمینان بخش قرار دارد.
مهندس یزدان مهر در ادامه گفت: در حال حاضر صندوق رفاه دانشجویان به خانه امید دانشگاهیان تبدیل شده و طی چهار سال گذشته مانع التهابات سیاسی در دانشگاه‌ها شدیم.
گفتنی است در پایان این مراسم دکتر صدیقی رئیس سازمان دانشجویان با اهدای لوح تقدیری از زحمات مهندس یزدان مهر رئیس سابق صندوق رفاه دانشجویان تقدیر کرد.