عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در نشستی با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان بر اجرای پایلوت تحقیقاتی "کشت گیاه کاملینا با هدف توسعه کشت گیاهان روغنی دیم" تاکید شد

در نشستی با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان بر اجرای پایلوت تحقیقاتی "کشت گیاه کاملینا با هدف توسعه کشت گیاهان روغنی دیم" تاکید شد

نشست مشورتی "توسعه کشت گیاه جدید کاملینا با هدف توسعه کشت گیاهان روغنی دیم" با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر رسول زارع معاون پژوهشی و فناوری، دکتر سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر دانیال کهریزی عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه دوشنبه ۲۶ فروردین  جاری در سالن اندیشه برگزار شد.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن برشمردن مزایای گیاه کاملینا با نام علمی Camelina Sativa  به رقم معرفی شده ار این گیاه توسط دکتر دانیال کهریزی اشاره داشت و افزود: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در راستای حمایت از پروژه های تحقیقاتی اثربخش و کاربردی، ضمن تعریف پروژه های مشترک با همکاری موسسه های تحقیقاتی مرتبط با این موضوع، پایلوت های تحقیقی – ترویجی گیاه کاملینا را  با هدف تولید روغن و علوفه در اقلیم های مختلف سراسر کشور را در دستور کار قرار می دهد.
وی ضمن اعلام حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه گیاه جدید کاملینا که مزیت های قابل توجهی در مقایسه با سایر گیاهان روغنی رایج دارد، بیان داشت: از آن جایی که کشت  این گیاه به صورت دیم میسر است، می تواند ظرفیت جدیدی در توسعه کشت گیاهان روغنی دراین مناطق ایجاد کند و لازم است به زودی نتایج پایلوت تحقیقاتی سازگاری کشت لاین های مختلف از این گیاه در استان های متنوع به صورت گزارش فنی تهیه و ارائه شود.
دکتر دانیال کهریزی استادتمام دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به آمار سالیانه واردات روغن ، هدف از تحقیق بر روی گیاه کاملینا را رفع چالش های تامین نیاز داخلی روغن کشور برشمرد و افزود:  تحقیق بر روی گیاه کاملینا را ۵ سال گذشته برای اولین بار در کشور  با هدف کاهش چالش های تامین نیاز داخلی مصرف روغن از جمله وابستگی به واردات و خروج ارز کشور برای تامین روغن نیاز داخل ،  فراوانی روغن های ناسالم در بازار مصرفی، واردات کنجاله و خوراک دام، تناوب ضعیف در کشت دیم در قالب یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز کردیم.
وی با ارائه اطلاعات گیاهشناسی گیاه کاملینا آن را متعلق به خانواده شب بوئیان دانست و در  بیان مزیت های آن در مقایسه با کلزا بیان داشت:  این گیاه در مقایسه با سایر اعضای این خانواده که دگرگشن هستند ، صد درصد خود گشن بوده و هیچ یک از آفات و بیماری های خانواده براسیکاسه یا شب بوئیان را ندارد و این باعث شده است نیاز به سم مصرفی در طول دوره کشت در حد چشمگیری کاهش یابد. این گیاه هم چنین در مقایسه با کلزا مقاوم به ریزش بذر، متحمل به شوری ، رقابت پذیری با علف های هرز و مقاوم به خشکی است.
دکتر کهریزی با اشاره به سابقه کشت چهارهزار ساله گیاه کاملینا ، سطح زیر کشت این گیاه را در کانادا و امریکا رو به رشد توصیف کرد و بیان داشت: روغن استحصال شده از این گیاه با تایید مراجع معتبر بین المللی ، خوراکی و دارای خاصیت دارویی است و گزارشی از اثرات منفی استفاده خوراکی از این گیاه وجود ندارد. کیفیت روغن این گیاه در مقایسه با روغن کلزا سرشار از امگا ۳ و  امگا ۶ با تعادل مناسب بوده و به دلیل وجود سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها دارای خواص تایید شده  ضدسرطانی است.
وی هم چنین به کاربردهای دیگر این گیاه در تغذیه طیور ، آبزیان و تهیه کنجاله  اشاره داشت و  ابراز ا میدواری کرد با توسعه کشت این گیاه به ویژه در شرایط دیم و در تناوب با غلات دانه ریز،  بخشی از چالش های تولید روغن داخل برطرف شود.


روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی