عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

اولین قدم برای فعالیت های بین المللی اساتید، تولید مقالات با کیفیت است

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اولین قدم برای فعالیت های بین المللی اساتید، تولید مقالات با کیفیت در زمینه مورد علاقه است که باعث می شود عضو هیات علمی در مجامع بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مرتضی نطاق نجفی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با بیان این مطلب افزود: قدم بعد ایجاد ارتباط با افراد علمی است که به لحاظ پژوهشی علاقمندی های نزدیکی به عضو هیات علمی دارند و در عین حال کیفیت تحقیقاتی متوسط رو به بالا دارند که گذراندن فرصت مطالعاتی با چنین افرادی باعث می شود موقعیت های پژوهشی پیش بینی نشده ای به وجود بیاید و ایجاد چنین ارتباطی در زندگی هر یک از اعضای هیات علمی ضروری به نظر می رسد.
وی با بیان اینکه تیم مدیریتی دانشگاه محقق اردبیلی نگاه مثبت و جلو برنده ای در این راستا دارند، اضافه کرد: این نگاه در بنده باعث شد که پتانسیل خوبی برای گذر از موانع موجود برای فرصت مطالعاتی پیدا کنم و من به خاطر این نگاه از تیم مدیریتی دانشگاه کمال تشکر را دارم. امیدوارم مشکلات مربوط به ارز به زودی حل و فصل گردد تا اعضای هیات علمی بتوانند با آسودگی خیال به این نوع فعالیت ها بپردازند .
نطاق نجفی با اشاره به اینکه در تابستان و پاییز سال قبل به دو کشور برزیل ] دانشگاه فدرال فلومینس ( UFF ) [ و سوییس (دانشگاه ETH ) سفر کردم، اضافه کرد: در برزیل پروژه ی زنجیره های کوانتومی را شروع کردیم و در دانشگاه ETH بر روی سه موضوع مختلف تحول شرام-لونر کسری، خواص هندسی خوشه های پوشاننده دو بعدی و خواص دینامیکی و فرکتالی ابرهای کومولوس متمرکز شدیم. همچنین شرایط همکاری با یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه سیدنی فراهم گردید و در حال حاضر پروژه ای بر روی مدل میکروسکوپی بازار بورس را با وی انجام می دهم.
عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه تمام موضوعات تحقیقاتی تا حد مطلوبی پیش رفته است، ادامه داد: برخی از موضوعات تحقیقات به اتمام رسیده است و در حال ارسال آن ها هستیم. یکی از این کارهای مشترک که افیلیشن های دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه ETH و دانشگاه سیدنی در آن وجود دارند، در مجله physical review E rapid communications پذیرفته شده است.
وی با اشاره به کاربردهای این تحقیقات تصریح کرد: برخی از این کارها صرفا نظری هستند و برخی کاربردهایی دارند. برای مثال انتظار می رود کار بر روی دینامیک ابرها تاثیر قابل توجهی از ادراک ما نسبت به خواص میکروسکوپی ابرها و متعاقبا رفتار جو داشته باشد. همچنین تاثیرات تحقیق بر روی بازار بورس و مدلسازی میکروسکوپی آن بر روی ادراک و روش نگاه به این سیستم ها بدیهی است.
نطاق نجفی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ مقاله JCR تولید کرده ام که برخی از آن ها در فرایند انتشار هستند، ادامه داد: این مقالات عمدتا موضوعات پدیده های خود سامانده بحرانی، گرافین، جایگزیدگی در گاز الکترونی دو بعدی، نظریه میدان های آماری دو بعدی، نظریه تحول شرام-لونر، نظریه میدان های همدیس و پلاسما را پوشش می دهند و این مقالات عمدتا در مجلات Physical Review E ، Journal of Statistical Mechanics ، Journal of Physics A ، Physica A ، Scientific Reports ، Physica Scripta ، Solid State Communications ، European Physical Journal B و غیره به چاپ رسیده اند. همچنین کتابی با عنوان «فیزیک محاسباتی» تصنیف کرده ام.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در حال حاضر با موسسه مطالعات پیشرفته کره جنوبی (کره جنوبی-سئول)، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه سائو پائولو (برزیل-سائوپائولو)، دانشگاه فلومینس (برزیل-ریو دی جانیرو)، دانشگاه سیدنی (استرالیا-سیدنی)، دانشگاه ETH (سوییس-زوریخ) و مرکز تحقیقات یوئلیچ (آلمان) همکاری علمی دارم.