عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: نگاه حراست به سرمایه انسانی دانشگاه، باید حمایت‌گرانه باشد نه مچ گیرانه

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه ۲۵فروردین ۹۸ در سالن شورای حکیم تشکیل شد، پیش از دستور نحوه کمک‌رسانی دانشگاه به سیل‌زدگان موردبررسی قرار گرفت و دکتر رضایی معاون درمان  به بیان مشاهدات خود از وضعیت استان خوزستان و تشریح شرایط آن پرداخت و گفت:  براساس ابلاغ وزیر کشور، استان تهران،  به‌عنوان یکی از استان‌های معین خوزستان برای کمک‌رسانی اعلام شد؛ که پس‌ازآن، استانداری تهران کمیته مدیریت بحران را تشکیل داد و در هفدهم فرودین ماه، تیم ارزیابی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مربوطه به منطقه  اعزام شدند و من نیز به نمایندگی از سه دانشگاه مستقر در شهر تهران با این تیم همراه شدم.

فراخوان اعزام داوطلبانه متخصصان به مناطق سیل زده

وی مهم‌ترین نیاز بهداشت و درمان این منطقه را تامین نیروی انسانی دانست و گفت:  بحران جدی در بخش بهداشت و درمان وجود نداشت. اما بنابر اعلام استان خوزستان برای تامین نیروی انسانی نیاز به کمک دارند که در تلاش هستیم این مسئله نیز برطرف شود. در حال حاضر یک نماینده از دانشگاه در خوزستان مستقرشده تا کمک‌ها با هماهنگی این نماینده ارسال شود.
دکتر روئینی رییس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه، نیز از ارسال ۴۰۰ میلیون تومان دارو و تجهیزات به منطقه سیل‌زده خوزستان خبرداد و گفت:  دانشگاه ۸۰ درصد اقلام دارویی اعلام‌شده را با ۹۰ درصد تعداد موردنیاز و ۹۰ درصد تجهیزات پزشکی را با ۵۰ درصد تعداد موردنیاز تامین و ارسال کرده است. همچنین حدود ۳۰ میلیون تومان دارو به لرستان ارسال‌شده است.
سپس دکتر مرعشی مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به میزان مشارکت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان در پویش کمک‌رسانی به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: تا چهارشنبه حدود ۴۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی و ۷۰ نفر از کارکنان در این پویش شرکت کردند البته همکاران علاوه بر این پویش با روش‌های دیگری برای کمک‌رسانی اقدام کرده‌اند. امروز نیز سامانه جدیدی برای اعزام داوطلبانه متخصصان مختلف بارگذاری می‌شود که می‌توانند در آن نام‌نویسی کنند.

تشریح عملکرد حراست دانشگاه

سپس دستور جلسه موردبررسی قرار گرفت. دکتر رضایی مدیر حراست دانشگاه به معرفی شرح وظایف حراست و عملکرد آن در سال گذشته پرداخت و گفت: حراست دستگاه‌ها باهدف صیانت از دستاوردهای نظام و  صیانت از کارکنان، اسناد و اماکن دستگاه‌ها،  اقدامات پیشگیرانه از آسیب‌ها و تهدیدها و  نیز مقابله با توطئه و نفوذ عوامل بیگانه ایجادشده است.
وی با اشاره به وظایف اصلی حراست گفت: حافظت پرسنلی، فیزیکی، اسناد و IT چهار رکن تعریف‌شده در حراست است که هرکدام از این بخش‌ها عملکرد مشخصی دارد.
مدیر حراست مبنای عملکرد حراست دانشگاه را براساس برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت دانست و گفت: براساس ارزیابی‌های انجام‌شده در بین ۱۷۰۰دستگاه دولتی حراست دانشگاه در سال ۹۶ رتبه برتر را کسب کرده است.
دکتر رضایی بر استانداردسازی روش‌ها و توانمندسازی کارکنان حراست تاکید کرد و گفت: به این منظور برگزاری نشست‌های آموزشی در دستور کار حراست قرار دارد.
وی با اشاره به ثبت الکترونیکی پرونده‌های پرسنلی گفت: بیش از ۲۰ هزار پرونده پرسنلی در بایگانی حفاظت پرسنلی موجود بود که تمامی آن‌ها به‌صورت الکترونیک ثبت‌شده است.
مدیر حراست دانشگاه بر حفاظت اسناد و مدارک تاکید کرد و گفت: براین اساس دبیرخانه امن سال گذشته در دانشگاه ایجادشده است.
دکتر رضایی با اشاره به روند صدور کارت‌های جدید گفت: اطلاعات پرسنلی دریافت و با شرکت مربوطه قرارداد منعقدشده؛ این کارت علاوه بر ورود و خروج کارکنان، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که پس از تامین یک قطعه فنی آن، به دست پرسنل می‌رسد.
وی به تشریح وظایف واحد حفاظت فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: ازجمله وظایف این بخش نظارت بر امنیت شبکه و بررسی امکان نفوذ و آسیب‌پذیری سیستم‌های موجود است که  با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه انجام می‌شود.
دکتر رضایی با اشاره به شمار ساختمان‌ها و نیروهای  حفاظت فیزیکی موردنیاز آن گفت: شمار نیروی حفاظت فیزیکی دانشگاه ۷۰۸ نفر است  که باید از ۱۶۰ ابنیه و ساختمان دانشگاه حفاظت کنند. براین اساس در دانشگاه ۱۹۳ ایستگاه شیفتی و ۱۲۹ ایستگاه روزکار  وجود دارد و که یکی از نیازهای این ایستگاه‌ها تامین نیروی انسانی  است.
پس از گزارش دکتر رضایی از عملکرد حراست دانشگاه، اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

تاکید بر نقش حمایتگرانه حراست از سرمایه انسانی دانشگاه
دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و از همکاری و روحیه جمعی دانشگاهیان در کمک به سیل‌زدگان قدردانی کرد و گفت: این اتفاقات همیشه بوده و هست و خواهد بود. آنچه باارزش است همکاری و روحیه جمعی همکاران در کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده است. درحالی‌که ممکن است دانشگاه به اقلام دارویی ارسال‌شده نیاز داشته باشد اما این دلیل نمی‌شود که به آسیب دیدگان کمک و همراهی نکند.
وی افزود: این شرایط همانند دوران جنگ و یا بحران‌های مشابه است که کمک‌ها در ساعات،  روزها و هفته‌های اول موثر است و  در ادامه به‌تدریج مسائل حل می‌شود. به‌هرحال درخواست ما از همکاران، همراهی و کمک بیشتر به آسیب دیدگان است.
رییس دانشگاه اطلاع‌رسانی را در تشویق بیشتر دانشگاهیان به امدادرسانی موثر دانست و گفت: البته همکاران از کانال‌های دیگر و یا به‌صورت انفرادی به مناطق آسیب‌دیده کمک کرده‌اند اما اطلاع‌رسانی و ساماندهی این کمک‌ها تاثیر بسزایی دارد. کمک‌های صورت گرفته ممکن است برای یک نفر مبلغ زیادی نباشد اما جمع این ارقام می‌تواند بخشی از نیازهای دارویی و تجهیزاتی مناطق آسیب‌دیده را تامین کند.
دکتر کریمی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود، بابیان اینکه کمک به مردم آسیب‌دیده را وظیفه خود می‌دانیم گفت: امیدوارم بتوانیم این روحیه جمعی، همدلی و همراهی را در دانشگاه حفظ و هرآنچه در توان داریم به آسیب دیدگان کمک کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از مدیر حراست دانشگاه قدردانی کرد و گفت: حراست دانشگاه باوجود دکتر رضایی باید به سمت ایجاد سرمایه انسانی برود. دکتر رضایی وظیفه حساس و جایگاه مهمی در دانشگاه دارد و باید به امور موردنظر دانشگاه رسیدگی کند.
دکتر کریمی با اشاره به شرایط متفاوت دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه شرایط متفاوتی دارد و کسانی که مسئولیت آن را داشته و دارند با نگاه متفاوتی آن را اداره کرده‌اند اما من معتقدم این وجه تمایز باید بیشتر از پیش شود. شرایط دانشگاه قابل‌مقایسه با هیچ ارگان بیرونی نیست. بنابراین دستورالعمل‌های خارج از دانشگاه باید متناسب با وضعیت دانشگاه اجرا شود.
رییس دانشگاه با تقسیم‌بندی وظایف حراست به دو مقوله کلی حفاظتی و مسائل مربوط به دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان گفت: آنچه مربوط به مسئله حفاظتی و پیشگیری از خطرات است درجای خود باید به‌درستی انجام شود. اما برای بخشی که مربوط به دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان است باید چشم‌ها را بشوییم و نگاهمان را عوض کنیم و از رویکرد مچ گیرانه و برخورد با آنان به سمت ایجاد سرمایه انسانی برویم. خوشبختانه حضور دکتر رضایی در حراست که ویژگی‌های دانشگاه را به‌خوبی می‌شناسد بسیار مغتنم است و تاکنون کمک زیادی به پیشبرد این امر کرده است.
وی افزود: اینکه ۴۰۰ نفر در پویش دانشگاه مشارکت کردند نیاز به تحلیل کارشناسی دارد و من نمی‌خواهم وارد آسیب‌شناسی آن شوم؛ اما معتقدم باید برای ایجاد سرمایه اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم. اگر هریک از معاونت‌های دانشگاه در اجرای برنامه‌های خود با واکنش محیط روبرو شوند باید ببینند سرمایه اجتماعی آنان چقدر است.
دکتر کریمی با قدردانی از تلاش‌های کارکنان حفاظت فیزیکی، حیطه آموزش را بسیار وسیع دانست و گفت: آموزش از رفتار من هیئت‌علمی با نگهبان مقابل درب ورودی آغاز می‌شود و به روش‌ها و مراحل پیشرفته‌تر ادامه پیدا می‌کند. رفتار آموزشی را باید از خود در مواجهه با کارکنان رده‌های مختلف شروع کنیم. معتقدم پرسنل حراست دانشگاه انسان‌های شریف و زحمت کشی هستند اما بایستی به‌طور مستمر آموزش ببینند، با رییس و مدیر بیمارستان تعامل موثر و با بیماران و مراجعه‌کنندگان برخورد مناسبی داشته باشند.
دکتر کریمی بابیان اینکه سطح حراست دانشگاه  باید بالاتر برود گفت: بدهی دو دستگاه به دانشگاه ۹۰۰ میلیارد تومان و بدهی داروخانه‌های دانشگاه ۷۰۰ میلیارد تومان است و این وظیفه حراست است که پیامدهای ناشی از پرداختن نشدن به‌موقع مطالبات دانشگاه را به نهادهای بالادستی اطلاع‌رسانی کند.
دکتر کریمی با تاکید براینکه کارکنان، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان باید احساس کنند که حراست دانشگاه، نگاه حمایت‌گرانه به آنان دارد نه مچ گیرانه افزود: چنانچه دراین‌بین یکی دو مورد خطا هم صورت گیرد باید در جای خود به آن رسیدگی شود و این  نباید موجب تغییر رویکرد حمایت‌گرانه حراست شود.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود، رویکرد دکتر رضایی را در حفظ آرامش دانشگاه موثر دانست و گفت: این همراهی و همدلی باعث حفظ آرامش در دانشگاه شده است و این آرامش به بیرون از دانشگاه نیز منعکس‌شده است.
در ادامه، دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه، مصوبات پیشین هیئت‌رئیسه را مطرح کرد و هریک از معاونان مربوطه به بیان اقدامات انجام‌شده پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس جمشید ربیعی