عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

علوم پزشکی بیرجند در سالی که گذشت/ دکتر دهقانی در نشست خبری از مهمترین دستاوردهای دانشگاه گفت - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰

نشست خبری رئیس و جمعی از مسئولین ستاد تسهیلات سفر نوروزی دانشگاه با اصحاب رسانه پیرامون طرح سلامت نوروزی دانشگاه در سال ۱۳۹۸ و گزارش عملکرد دانشگاه در سال ۱۳۹۷، صبح امروز در سالن کنفرانس مرکز جامع خدمات اطلاع رسانی دانشگاه برگزار شد.
پذیرش دستیار تخصصی قلب و عروق در سال جدید
رئیس دانشگاه این نشست را با خبری خوش آغاز کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری هایی که سال ۹۷ انجام شد، مجوز پذیرش دستیار تخصصی در رشته قلب و عروق در روز ۱۸ فروردین ماه ۹۸ اخذ شد و از مهرماه دستیاران این رشته نیز در دانشگاه به تحصیل می پردازند.
دکتر دهقانی اضافه کرد: اخذ مجوز و راه اندازی رشته تخصصی دستیار نورلوژی، اخذ مجوز و راه اندازی رشته تخصصی دستیار جراحی مغز و اعصاب و اخذ مجوز و راه اندازی رشته کارشناسی ارشد هماتولوژی از دستاوردهای معاونت آموزشی دانشگاه بود که در سال گذشته رخ داد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از استراتژی های مهم دانشگاه در سال اخیر توسعه و گسترش آموزش عالی به ویژه رشته های تحصیلات تکمیلی و دستیاری بود که توفیقات خوبی هم حاصل شد و در حال حاضر رشته های دستیاری در دانشگاه به ۹ رشته افزایش پیدا کرده است.
کمک ۱۳۰ میلیارد یالی خیرین به ساخت و تجهیز پروژه های عمرانی سلامت محور دانشگاه
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در حوزه اجتماعی یکی از ظرفیت های مهم استفاده از توان خیران است افزود: سال قبل خیرین بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی و تجهیزاتی در ۳۵ پروژه استانی کمک کردند.
دکتر دهقانی با اشاره به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت اضافه کرد:تشکیل تعداد ۳۷ کانون سلامت محله در سطح استان، برگزاری مجمع سلامت استان و برگزاری مجمع سلامت شهرستان ( همه شهرستان ها ) از اقدامات شاخص مجمع خیرین سلامت استان در سال ۹۷ بود.
وی راه اندازی ساختمان جدید مرکز خدمات جامع سلامت پروفسور بلالی مود با تکمیل تجهیزات مورد نیاز را یکی از دستاوردهای ارزشمند مجمع خیرین سلامت با مشارکت خیرین دانست که در اسفندماه سال ۹۷ اتفاق افتاد.
۸۰ درصد از جمعیت استان حداقل یک بار مراقبت سطح اول سلامت دریافت کردند/شناسایی حدود ۴۸۰۰ بیمار جدید دیابت و فشارخون
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در حوزه بهداشتی اجرای ۹ گام از ۱۰ گام برنامه ی ملی ایمنی آب در سال ۹۷ صورت گرفت و با اشاره به شاخص غربالگری سرطان و اقداماتی که برای پایش مردم در این زمینه انجام شد تصریح کرد: شاخص غربالگری سرطان های دستگاه گوارش،پستان و دهانه ی رحم به ترتیب به حدود ۲۹، ۳۵ و ۴۰ درصد افزایش یافت.
دکتر دهقانی از اجرای طرح خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و سکته های مغزی در استان و ارتقاء شاخص خطر سنجی از ۱۲ به ۳۲/۶ در ۶ ماهه اول سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: ارائه ی حداقل یکبار مراقبت سطح اول سلامت به بیش از ۶۳۴ هزار نفر از جمعیت استان (۷۹/۷% جمعیت کل ) طی ۳۶۵ روز گذشته مبتنی بر سامانه ی سیب انجام شده است.
وی به انجام وارنیش فلوراید برای ۸۰ هزار دانش آموز ۶ تا ۱۴ سال استان در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ (۸۵% دانش آموزان) اشاره کرد و افزود: طرح حمایتی تغذیه سالم نیز برای ۴ هزار و ۱۰۸ کودک در روستا مهد ها با همکاری سازمان بهزیستی، ۵ هزار و۱۳۵  کودک زیر ۶ سال با همکاری کمیته امداد امام خمینی ( ره) و ۳ هزار و ۶۵۰ مادر باردار با همکاری بنیاد علوی اجرا شد.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: پارسال ۱۱۷ مورد پاتوق معتادان مواد مخدر با همکاری دیگر سازمان ها به ویژه با محوریت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند شناسایی شد که اقدامات بهداشتی و سایر مراقبت های مورد نیاز توسط دستگاه های مربوطه انجام می شود.
دکتر دهقانی برگزاری نمایشگاه مادر، کودک و نوجوان در شهریور ۹۷ ( ۶۵۴ مورد مشاوره،۱۰۰۰مورد تست قند و فشار خون، توزیع ۵۰۰۰ عدد مکمل، اهدای بیش از ۱۰۰۰ جایزه) و انجام ۹۰۰۰ تست سریع HIV (ایدز) را ار دیگر اقدامات حوزه بهداشتی عنوان کرد و افزود: بیمار یابی دیابت و پرفشاری خون در جمعیت شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی در برنامه ایراپن  در شش ماهه اول۱۳۹۷ صورت گرفت که بر این اساس شناسایی ۱۵۰۴ بیمار مبتلا به دیابت و شناسایی ۳۲۷۶ مورد بیمار مبتلا به فشارخون انجام شد.
جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی برای معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
وی در ادامه به دستاوردهای حوزه تحقیقات دانشگاه اشاره کرد و گفت: جذب و شروع بکار دو عضو هیات علمی پژوهشی جهت مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و مرکز تحقیقات قلب و عروق، جابجایی مراکز تحقیقاتی به بیمارستانهای مربوطه و جذب دو سرباز پژوهشی جهت مرکز تحقیقات مسمومیت ها و سوء مصرف مواد و مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی از اقدامات مراکز تحقیقاتی بود.
رئیس دانشگاه با اشاره به گسترش فضای آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه و خرید تجهیزات مورد نیاز آن افزود: جذب دانشجوی دکتری پژوهشی : ۱ نفر، جذب عضو هیئت علمی پژوهشی : ۴ نفر، جذب پژوهشگر پسا دکتری : ۱ نفر و جذب دستیار پژوهشی سرباز : ۳ نفر نیز از دستاوردهای ارزشمند حوزه تحقیقات دانشگاه بود.
دکتر دهقانی اشاره ای گذرا به اجرای طرح کوهورت کارکنان، دستاورد های شرکت های دانش بنیان و ثبت بیماریها از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز داشت.
پرداخت مطالبات پرسنلی/ برگزاری جشنواره ورزشی اساتید و کارکنان/ اتمام ساخت ۳۶ پروژه عمرانی بهداشتی
وی همچنین به دستاوردهای واحدهای مختلف معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه برنامه ریزی نیروی انسانی در دانشگاه و راه اندازی سامانه تحت وب ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران و کسب رتبه برتر در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حوزه منابع انسانی رخ داد.
رئیس دانشگاه به ارتقا رتبه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بحث ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی از رتبه ۴۴ در سال ۱۳۹۵  به رتبه ۳۳ در سال ۱۳۹۶ در توسعه سازمان و تحول اداری اشاره کرد و افزود: پرداخت ۱۴ ماه اضافه کار، پرداخت ۲۱ ماه حق مسکن ۱۳۹۶ ،پرداخت کارانه ستادی بطور کامل تا پایان سال ۹۷، پرداخت ۱۷ ماه کارانه، پرداخت ۱۵ ماه تمام وقتی اساتید و پرداخت حق التدریس تا پایان شهریور ۱۳۹۷  (در بخش مطالبات پرسنلی)از اقدامات ارزشمند حوزه مالی در سال ۹۷ بوده است.
دکتر دهقانی از اتمام ساخت ۷ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ۹ پانسیون پزشک و ۲۰ خانه بهداشت با اعتباری بیش از ۹۷،۳۵۰ میلیون ریال و زیر بنای ۶۴۹۰ مترمربع نیز خبر داد و گفت: انجام مراحل تهیه اسناد ،طی فرآیند مناقصه و انتخاب پیمانکار جهت ۱۵ پروژه عمرانی با زیر بنایی بالغ بر ۲۰،۷۹۸ مترمربع، عملیاتی نمودن سامانه ستاد در فرآیند معاملات دانشگاه، کسب عناوین ورزشی کشوری و برگزاری جشنواره ورزشی کارکنان و اعضاء هیات علمی از دیگر فعالیت های شاخص حوزه توسعه دانشگاه بوده است.
مهمترین دستاوردهای حوزه درمان در یک پاراگراف
وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه درمان در سال ۹۷ پرداخت و گفت: حضور تیم جراحان پلاستیک و ترمیمی به سرپرستی دکتر کلانتر هرمزی و انجام عمل رایگان ۱۳۰ مورد شکاف لب و کام و بیماران سوختگی از کل استان، راه اندازی اورژانس شبانه روزی خدمات دندانپزشکی در بیمارستان امام رضا(ع)، شروع پیاده سازی نظام ارجاع در سطح استان (مرکز پایلوت شهرستان سرایان)، افتتاح بخش های همودیالیز ،کلینیک قلب ،بانک خون و سونوگرافی بیمارستان سربیشه،عقد تفاهم نامه برای ساخت دومین بیمارستان طبس، شروع مجدد ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف و شروع ساخت اورژانس و ICU بیمارستان نهبندان از دستاوردهای ارزشمند این حوزه است.
کسب رتبه های برتر فرهنگی قرآنی و اردوهای جهادی در جشنواره های کشوری
رئیس دانشگاه همچنین برگزاری بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت و کسب ۶ رتبه کشوری، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ و کسب ۶ رتبه کشوری، برگزاری اردوهای جهادی متعدد، اردوی راهیان نور غرب، کاروان های پیاده روی اربعین، کسب عنوان گروه جهادی برتر توسط گروه جهادی حضرت فاطمه زهرا (س) دانشگاه، تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات در خوابگاه ها، شرکت در مسابقات و المپیاد های ورزشی کشوری، اقدامات مشاوره ای و سلامت روان دانشجویان و برپایی بازارچه خیریه نوروزی توسط کانون بچه های آسمان را از اقدامات ارزشمند معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه عنوان داشت.
مساعد مالی دارویی به حدود ۲۱۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج/ اجرای ۹۶ درصدی درج نشانگر تغذیه ای
دکتر دهقانی به اقدامات شاخص حوزه معاونت غذا و دارو نیز اشاره کرد و افزود: اجرای ۹۶ درصدی طرح درج نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی، آشامیدنی سطح استان، اجرای پایلوت کشوری طرح غنی سازی آرد با ویتامین D در استان با همکاری یونیسف و WHO ، مساعدت مالی به ۲۰۷۳ بیمار خاص، صعب العلاج و نیازمند به مبلغ بالغ بر ۶ میلیارد ریال، تجهیز آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت به دستگاه HPLC و راه اندازی دستگاه GC آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی نیز در این حوزه رخ داده است.
دیدار با وزیر/ بازدید معاون وزیر از استان/ اخذ گزارش مقبول از حسابرس مستقل/ بهره برداری از پروژه های دانشگاه با حضور وزیر بهداشت وقت
ارائه گزارش حوزه ریاست بخشی دیگر از صحبت های رئیس دانشگاه بود که به آن پرداخت و گفت: پاسخگویی به مردم از طریق سامانه سامد، دیدار با مقام عالی وزارت به همراه استاندار خراسان جنوبی و سه نفر از نمایندگان مجلس استان، سفر معاون درمان وزارت به استان با بازدید از بیمارستان های رازی، امام رضا (ع)، علی بن ابیطالب سربیشه و کوثر زیرکوه،کلنگ زنی بیمارستان جدید قاین و بازدید از بخش های بیمارستان شهداء در ماه های پایانی سال ۹۷ صورت گرفت.
دکتر دهقانی از پیگیری و بررسی ۸۸۲ شکایت از حوزه های مختلف دانشگاه نیز خبر داد و گفت: راه اندازی سامانه های الکترونیک تکریم ارباب رجوع و ثبت و پاسخگویی به شکایات دانشگاه نیز در سال ۹۷ انجام شد.
وی همچنین اشاره ای به برگزاری نشست هیات امناء و اخذ گزارش مقبول از سوی حسابرس مستقل دانشگاه، اخذ اسناد مالکیت تک برگی و مطالبات معوق وصول شده از طریق مرجع قضائی از اشخاص بابت خدمات صورت گرفته در بیمارستان های تابعه و برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه(س) و بزرگداشت روز زن و بازدید از نمایشگاه توانمندی های بانوان داشت و گفت: بهره برداری از ۱۴ پروژه بهداشتی درمانی و آموزشی نیز در شهریورماه سال ۹۷ با حضوروزیر بهداشت وقت از دیگر دستاوردهای ارزشمند دانشگاه در سال گذشته بود.
مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری -  اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/ اینجا کلیک نمایید.