عمومی | بنیاد ملی نخبگان

دانش علوم شناختی با همکاری بیش از ۴۰ مرکز توسعه یافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی همواره می کوشد با حمایت از طرح های پژوهشی محققان و متخصصان فرصت ها و بسترهای لازم را برای ارتقای حوزه های شناختی در کشور فراهم کند تا با تامین نیازهای این حوزه در داخل مسیر دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها هموار شود.

در این راستا ستاد علوم شناختی معاونت علمی راهبرد حمایتی از طرح های پژوهشی را با رویکردهای هدفمند و دارای نتایج و دستاوردهای مشخص پیگیری می کند تا با استفاده از دانش بومی زمینه برای پیشگیری و تسهیل بازتوانی و درمان بیماری ها و نیز ابداعات در بخش فن آوری های علوم شناختی در کشورمان مهیا شود.

حمایت از انتشار طرح‌های پژوهشی علوم شناختی با انتشار ۹ فراخوان

در این زمینه ستاد برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی در حال حاضر با بیش از ۴۰ مرکز دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد. همچنین ستاد چتر حمایتی محققان و دانش پژوهان حوزه علوم شناختی را با انتشار ۹ مرحله فراخوان گسترش داد. بر این اساس تا کنون بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه علوم و فناوری های شناختی در مراکز علمی کشور از حمایت های ستاد برخوردار شد.

همچنین در راستای فراخوان طرح های پژوهشی و حمایت از اساتید در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، محققانی که به شیوه های مختلف در طرح های علوم شناختی مشارکت یا همکاری دارند از حمایت های ستاد برخوردار خواهند شد تا از این طریق نسبت به انتقال تجربیات و یافته های علمی و نیز افزایش همکاری های متقابل اقدامات مفیدی در حوزه علوم شناختی صورت پذیرد. در حال حاضر طرح های متعددی در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنت های مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایر حوزه ها در حال اجرا است که نشانگر کسب پیشرفت های علمی و تحقیقاتی گسترده در علوم شناختی است.

توسعه فعالیت گروه های پیشران

یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه های "پیشران" برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فن آوری های شناختی است. بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه ها منجر به تولید فناوری های بومی و خدمات شناختی می شود.

ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستاوردهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فناوری های شناختی در داخل کشور است. تلاش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

اعتمادسازی میان محققان و نخبگان

البته اعتمادسازی میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی این ستاد باید بدانیم. در این راستا تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

ستاد برای تسهیل در امر ارائه طرح های پژوهشی توسط محققان، ساختار ثبت طرح های پیشنهادی را بر اساس تجربه های فراخوان طرح های پژوهشی ستاد و الگوهای معتبر بین المللی، استاندارسازی و به روز رسانی کرده است. این ساختار به گونه ای طراحی و تنظیم شده است که پژوهشگر بتواند طرح پیشنهادی خود را به اختصار ولی به طور کامل و با دقت زیاد که قابل ارزیابی کمی و دقیق باشد، ارائه کند. ساختارجدید ثبت طرح پژوهشی پیشنهادی علاوه بر ارتقای کیفیت داوری، ارائه پیشنهاد طرح برای پژوهشگر را نیز آسان می کند و زمینه برای بازبینی، مطالعه و بررسی دقیق طرح در کمیته داروی را سرعت می بخشد.

در طرح های تحقیقاتی بازتوانی و ارتقاء توانمندی های شناختی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در علوم شناختی زبان (زبانشناسی شناختی، پژوهش‌های شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، توسعه ابزارها و فناوری های مطالعه رفتار زمانی-شبکهای مغز، پژوهش های شناختی در حوزه های بالینی و علوم اعصاب شناختی، توسعه فناوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، و نیز مطالعات بنیادی و نظریه پردازی در حوزه علوم شناختی، مدل سازی شناختی و روانشناسی شناختی در اولویت ستاد قرار دارند.