عمومی | مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز/ اعلام نصب 50 دستگاه شتابنگاری جدید در تهران

آخرین نشست خبری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال 1396 با ارائه دستاوردهای شاخص علمی و تحقیقاتی و اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز برگزار شد.
دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست با اشاره به اینکه افزایش تاب‌آوری شهرها و اقدامات برای میزان خسارت ناشی از زلزله بر عهده مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی است گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص خرید دستگاه‌های جدید شتابنگار، 100 دستگاه جدید را از کشورهای اروپایی خریداری نموده‌ایم.
وی با اشاره به این نکته که به دلیل محدودیت‌های مالی دولت و تحریم‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته اقدامات مؤثری برای بهسازی شبکه لرزه‌نگاری انجام نشده بود افزود: در حال حاضر 25 دستگاه آنلاین در تهران نصب می‌باشد  که با خرید دستگاه‌های جدید، در نظر داریم تا ۵۰ دستگاه را برای پایش گسل‌های شهر تهران نصب نماییم.
به گفته وی استقرار اولین سامانه شتاب‌نگاری زلزله اردیبهشت‌ماه سال آینده نصب خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: معمولاً بیشترین آسیب‌ها در هنگام زلزله در نزدیکی زلزله رخ می‌دهند، به همین دلیل در ویرایش دوم آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان‌های با اهمیت زیاد نباید در این مراکز احداث شوند، اما متأسفانه این اقدام همچنان در حال انجام است.
دکترشکرچی‌زاده ادامه داد:‌ علاوه بر تهران جلوگیری از ساخت ساختمان‌های بااهمیت مثل بیمارستان‌ها در نزدیکی گسل‌ها در شهر مشهد، کرج و تبریز انجام خواهد شد، به‌طوری‌که در هفته گذشته این اقدام برای شهر تبریز نیز نهایی شده است و باید برنامه آن در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود.
وی در بخش دیگری از معرفی شاخص‌ترین دستاوردهای کاری مرکز در سال 96، با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل از سوی مرکز تحقیقات گفت: این برنامه پس از ارسال به وزارتخانه، تحت عنوان نقشه ایمنی برای ریاست جمهوری ارسال شد و در سال آتی برنامه‌های اجرایی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
الزام استفاده از نیوجرسی‌های دارای گواهینامه فنی مرکز و استفاده از پودر لاستیک در قیر، اجرای فاز دوم pms و اعطای نظریه فنی برای سیستم‌های نوین ساختمانی از دیگر مواردی بود که در این جلسه از سوی دکتر شکرچی‌زاده مورد تاکید قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از نشست خبری امروز، در معرفی سیستم ساختمانی سبز به عنوان یکی از فناوری‌های نوین ساختمانی شاخص که موفق به دریافت نظریه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌شود گفت: در روش سیستم ساختمانی سبز نیازی به مصالح ساختمانی در ساخت و ساز نیست؛ چراکه این روش دارای پلیمر هستند و دیگر در ساخت‌وساز از هیچ مصالح ساختمانی مثل میلگرد، آهن، چوب و سایر مصالح ساختمانی استفاده نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سیستم ساختمانی سبز برای یک واحد مسکونی ۵۰ متری حدودا۲۴ ساعت زمان نیاز است، گفت: از مهمترین ویژگی‌های این سیستم مقاومت در برابر زلزله و طوفان است؛ چراکه این روش به صورت یکپارچه و یک تکه احداث می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت این سیستم توسط یک ایرانی در کشور آمریکا قرار است وارد ایران شود و در روستاهای ایران و در مناطق زلزله‌زده احداث و نصب شود، گفت: اجزاء تشکیل‌دهنده این سیستم پنل‌های سقف و دیوار بوده که دارای هسته پلی‌استایرنی (EPS) می‌باشد که با چسب مخصوص به هم متصل می‌شوند و در نهایت روی آنها با GFRC (بتن مسلح‌شده با الیاف شیشه) مستقیماً روکش و پوشانده می‌شود.

به گفته وی این سازه یکپارچه توسط مؤسسه ICC در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه و تأیید شده است.
ناصر صائبی مبتکر و تولیدکننده سیستم ساختمانی سبز با اشاره به اجرای این سیستم در کشورهایی مثل امارات، دبی ابوظبی و مکزیک گفت: دید سنتی ما همواره به سمت مصالح سنگین بوده است اما ما به دنبال استقرار سیستمی نوین هستیم. هدف ما سبک‌سازی است و با اطمینان پیش خواهیم رفت. هیچ چیزی جز قوانین ساخت و ساز و انرژی در این کار صرف نشده است.
وی افزود: قطعا با تقاضایی که از سوی بنیاد مسکن صورت گرفته است، ما توانایی ساخت صدها هزار واحد مسکونی را داریم به طوری که در حال حاضر بنیاد مسکن تفاهمنامه‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی در بسیاری از روستاها را با ما انجام داده است.
دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی نیز در این بخش گفت: بسیار خوشحالیم که هموطنان خوشفکر ما توانسته‌اند در خارج از کشور این کار ارزشمند را به انجام برسانند و از دیگر سیستم‌های نوین و فکرهای نو نیز استقبال می‌کنیم.
وی افزود: اگرچه  در حال حاضر در سیستم سبز تنها برای ساختمان‌های یک طبقه مجوز داده شده است و تأیید فنی آن توسط مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است، اما آینده نشان خواهد داد که هیچ نگرانی برای ساخت واحدهای ۴ طبقه به بالا نیز وجود نخواهد داشت.
دکترشکرچی‌زاده ادامه داد: برای تولید مصالح ساختمانی ۳۵ درصد انرژی و سوخت مصرف می‌شود، بنابراین برای تولید سیستم ساختمانی سبز به شکل قابل توجهی این میزان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.
وی تأکید کرد: این سیستم به شکل قابل‌توجهی در مقابل زلزله‌های شدید در مکزیک پاسخ داده است،‌ بنابراین قطعاً اگر این سیستم در مناطقی که احتمال زلزله وجود دارد نصب و راه‌اندازی شود، شدت آسیب در واحدهای مسکونی را به حداقل خواهد رساند؛ چراکه در زمان وقوع زلزله تمام سازه با وقوع زلزله جابجا شده، اما هیچ ریزشی وجود نخواهد داشت.
مهندس زمانی عضو هیات علمی بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در تکمیل اطلاعات فنی سیستم ساختمانی سبز، به تشریح ویژگی‌ها و شاخصه‌های فنی این سیستم پرداخت.
در پایان نشست خبری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نظریه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به سیستم ساختمانی سبز از سوی دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز به آقای دکتر صائبی اعطا شد.