عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر پوریا روزرخ: نشست مجمع جهانی سلامت، عواید علمی خوبی برای دانشجویان در بر خواهد داشت

دبیر بخش دانشجویی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، گفت: «این نشست از جهات مختلف علمی و اجرایی بسیار مهم و ارزشمند است و خوشحالیم که دانشگاه فرصت گرانبهایی را در اختیار دانشجویان قرار داده تا بتوانند در این نشست سهمی داشته باشند.»
وی ابتدا به چگونگی شکل‌گیری ایده بخش دانشجویی نشست و فرآیندهای اجرایی این بخش پرداخت و گفت: «حدود شش ماه قبل، دکتر تکیان (دبیر علمی و اجرایی نشست منطقه‌ای) در یک نشست صمیمی که در مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه برگزار شد، دانشجویان را از برگزاری این نشست و اهمیت آن آگاه کردند. در همان جلسه جمعی از دوستان دانشجو اظهار علاقه داشتند که نقشی فراتر از کمک به اجرای این نشست را بر عهده گرفته و پیشنهاد برگزاری یک پیش رویداد دانشجویی پیش از برگزاری نشست اصلی را ارائه دادند. در ادامه و با نظر مساعد دکتر جعفریان و دکتر تکیان، با این پیشنهاد موافقت شد و تیمی از باتجربه‌ترین دانشجویان دانشگاه و برخی از دانشجویان توانمند سایر دانشگاه‌ها شکل گرفت تا طراحی و اجرای بخش دانشجویی را عهده‌دار شود.»
دکتر روزرخ، مهمترین برنامه پیش‌رویداد دانشجویی را برگزاری پنج کارگاه علمی چهار ساعته دانست که توسط تیمی از دانشجویان فعال در عرصه سلامت جهانی و بر اساس راهبردهای آموزشی مدرن طراحی شده است و محتوای این کارگاه‌ها با نظارت کمیته علمی نشست توسعه یافته و متناسب با همان محورهای علمی است که در طول روزهای اصلی نشست بحث خواهد شد.
وی در ادامه به تشریح یکی دیگر از برنامه‌های بخش دانشجویی پرداخت و گفت: «ما در حال انتخاب جمعی از توانمندترین و باتجربه‌ترین دانشجویان در عرصه سلامت جهانی هستیم تا پس از دریافت آموزش‌های لازم، هر یک از ایشان بتواند در زمان برگزاری نشست، نقش تسهیل‌گر علمی را برای گروهی از شرکت‌کنندگان دانشجویی ایفا کرده و یادگیری آن دانشجویان از جلسات نشست و ارتباط برقرار کردن ایشان با محتواهای علمی بحث شده را افزایش دهد. چنین برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که دانشگاه قصد دارد تا با استفاده از همه ابزارها، بهره‌مندی دانشجویان از این فرصت‌ بین‌المللی ارزشمند را ارتقا دهد».
دبیر بخش دانشجویی نشست، در ادامه به حضور دانشجویان در برنامه اصلی نشست اشاره کرد و افزود: «در نظر داریم تا در این نشست، علاوه بر پیش رویدادی دانشجویی که یک روز کامل را به خود اختصاص خواهد داد، یک برنامه دو ساعته را نیز در نشست اصلی و با محوریت دانشجویان برگزار کنیم. با توجه به ساختار نشست، قالب این برنامه یک پانل علمی خواهد بود که پنج یا شش نفر از اساتید و دانشجویانی که در حوزه مباحث سلامت فعال هستند در آن حضور خواهند داشت و در خصوص فعالیت های دانشجویی و نقشی که دانشجویان می توانند در حوزه سلامت عمومی و آموزش پزشکی ایفا کنند، بحث خواهند کرد.»
وی مهمترین هدف از این پانل را تشریح فعالیت های دانشجویان و بحث در مورد نقش ایشان در حوزه سلامت جهانی دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این پانل، مطرح کردن ایده‌ی شبکه دانشجویی پیمان گروه هشت و بحث کردن در مورد ابعاد مختلف آن است.
دکتر روزرخ در ادامه از حضور متخصصان بالارده سلامت جهانی در این نشست خبر داد و اذعان کرد: با توجه به نظر ویژه‌ای که پروفسور گنتن، رییس مجمع جهانی سلامت، نسبت به دانشجویان دارند، قرار است تا از ایشان برای حضور در پانل و پذیرش ریاست آن دعوت شود. همچنین از دکتر جعفریان نیز دعوت شده تا به عنوان رئیس نشست منطقه‌ای در این نشست حضور داشته باشند.
او همچنین جمعی از دانشجویان و نمایندگان نهادهای دانشجویی را از دیگر مدعوین این پانل برشمرد و گفت: از رییس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های دانشجویان پزشکی (IFMSA) و جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی که تجارب و فعالیت‌های دانشجویی ارزشمندی در حوزه سلامت جهانی داشته‌اند، برای حضور در پانل دعوت شده است.
دکتر روزرخ همچنین به ارائه آمار در مورد استقبال دانشجویان از نشست و فرایند جذب آنها پرداخت و یادآور شد: در بازه‌ای یک ماهه، حدود ۹۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی و خارجی برای حضور در این رویداد اظهار تمایل کردند که پس از بررسی سوابق علمی ایشان و انجام فرایند داوری، حدود ۱۵۰ نفر برای شرکت در نشست انتخاب می‌شوند. همچنین حدود ۱۵ نفر از بهترین دانشجویان نیز پس از دو مرحله داوری و انجام مصاحبه‌های غربالگری، به عنوان ایفای نقش به عنوان تسهیل‌گران دانشجویی نشست برگزیده‌ شده‌اند.
وی افزود: «مطابق انتظار، عمده دانشجویانی که ثبت‌نام کرده‌اند از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند اما در کنار آن‌ها دانشجویانی از سایر دانشگاه‌های شهر تهران و نیز اقصی نقاط کشور برای حضور در این نشست ابراز تمایل کرده‌اند. تعداد دانشجویانی که از خارج از ایران برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند نیز، قابل ملاحظه است.»
دبیر بخش دانشجویی در پایان، هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت را یکی از ارزشمندترین رویدادهای بین‌المللی مرتبط با سلامت دانست و خاطر نشان کرد: «با توجه به جایگاه نشست منطقه‌ای در سیاست‌گذاری علمی حوزه سلامت، اساتیدی که در این نشست حضور دارند و البته با توجه به این واقعیت که دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاهی از منطقه غرب آسیا است که در مجمع جهانی سلامت عضویت دارد، برگزاری این نشست در ایران بسیار مهم است و بی‌تردید فرصت ارزشمندی در اختیار دانشجویان قرار داده‌ شده تا با حضور در این نشست، عواید علمی زیادی را کسب نمایند. از طرف دیگر، ما قصد داریم تا با کمک دانشگاه، زمینه‌ حضور دانشجویان را نه‌تنها در نشست کیش مجمع جهانی سلامت بلکه در تمام نشست‌های بعدی این مجمع فراهم آوریم. در صورتی که مجمع با این پیشنهاد موافقت کند، می توانیم شاهد نقش‌آفرینی بیشتر دانشجوها در عرصه سلامت جهانی و زمینه‌سازی برای همکاری‌های بین‌دانشگاهی ایشان باشیم. خوشبختانه این پیشنهاد تا کنون با استقبال خوبی از سوی اعضای مجمع روبرو شده و قرار است تا ایده شکل‌گیری شبکه دانشجویی پیمان گروه هشت در نشست کیش به صورت جدی مطرح شده و مورد بحث قرار گیرد.»