عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

مدیر کل سامانه‌های الکترونیکی نهاد ریاست‌جمهوری -با اصلاح قانون و فرایند‌ها مالی باید سریعتر با تغییرات نوآوری همراه شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی مدیرکل سامانه‌های الکترونیکی نهاد ریاست جمهوری در کارگاهی با عنوان نوآوری در صنایع مالی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: هنوز نوآوری نتوانسته است به برخی از حوزه‌های بانکی وارد شود و در آنها تغییراتی ایجاد کند.  علیرضا گلریز با اشاره به تغییراتی که فناوری نوین در نظام‌ها پرداخت، سرمایه‌گذاری، ارایه وام و .. ایجاد کرده گفت:«با وجود تغییراتی که نوآوری در بحث‌های اصلی نظام بانکی داشته اما هنوز در بخشی جنبه‌های مالی نتوانسته خیلی از مشکلات را حل و حتی به آن حوزه‌ها ورود پیدا کند. برای مثال در حوزه بیمه‌ای هنوز نوآوری نتوانسته بسیاری از مشکلات این حوزه که بیشتر مربوط به بخش‌های اخلاقی می‌شود را حل کند. بنابراین نیاز است در برخی حوزه‌ها مطالعات و پژوهش‌های بیشتری صورت گیرد.» او با اعلام اینکه به دنبال نوآوری تغییرات به سرعت زیادی در حوزه بانکداری در حال رخ دادن است افزود:« باید با تغییر ساختار و فرایند‌ها سرعت بانک‌ها در ارایه سرویس‌های نوین افزایش پیدا کند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ و به دنبال رشد هوش مصنوعی ۳۰ درصد کارمندان بانک‌ها کنار بروند به همین خاطر ما نیز باید هرچه سریعتر با انجام تغییرات زیربنایی خود را با تحولات جهانی همانگ کنیم.» گلریز در ادامه با اشاره به نوآوری‌هایی که بانک‌ها در سال ۲۰۱۸ آن را تجربه می‌کنند اعلام کرد:« بانک‌ها در سال ۲۰۱۸ آنلاین‌تر خواهند شد. بحث استفاده از موبایل برای پرداخت‌های مالی نیز در این سال به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.» براساس اظهارات وی رشد استفاده از منشی‌های هوشمند مانند سیری، کورتا و … برای دریافت خدمات  بانکی، گسترش اپلیکیشن‌های متنوع بانکی، ورود واقعیت مجازی به حوزه خدمات بانکی و … از جمله دیگر روندهایی است که در سال ۲۰۱۸ در حوزه بانکی و مالی اتفاق خواهد افتاد که اگر بانک‌های کشور به سمت این مسیر نروند حتما محکوم به شکست خواهند بود. گلریز همچنین در پایان این کارگاه تاکید کرد که برای ورود نوآوری به سیستم مالی و بانکی کشور باید مجموعه قوانین این حوزه نیز به روز شود چرا که قوانین دست و پاگیر و قدیمی در بسیاری از مواقع باعث شد فعالان بانکی با چالش‌های زیادی در ارایه خدمات نوین خود مواجه شوند.