عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

هنر و معماری باید در خدمت ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و در جهت پیشرفت منطقه باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دکتر رضا نقدبیشی رئیس دانشکده هنر و معماری واحد رودهن گفت:"در چارچوب نظام ارزشی مبتنی بر حکمت هنر اسلامی و بهره­وری از آخرین دستاوردهای علمی ، هنری و مهندسی ، در راستای نیل به اهداف انقلاب فرهنگی با اتکال به الطاف الهی و تلاش همکاران بر آن است تا گامهای موثری در جهت رشد بالندگی جوانان این سرزمین و تحــقق اهداف فوق برداشته شود."

وی در ادامه افزود: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن از سال 1378 نخستین فعالیت خود را با تاسیس گروه معماری در مقطع کاردانی آغاز نموده و در سال 1394 به طور رسمی تاسیس گردید. هم اکنون دارای 23 عضو هیات علمــی و متشکل از گروه­های مهندسی معمـاری ، مهندسی شهرسازی ، معمـاری داخلی و ارتباط تصویری (گرافیک) می­باشد که در مقاطع کاردانــــی ،کارشناسی ناپیوسته ، کارشناسی پیوسته و  کارشناسی ارشد فعالیت می­کنند.

رئیس دانشکده هنر و معماری تصریح کرد:"دانشکده هنر و معماری اهداف آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی خود را منطبق بر سیاستهای دانشـــگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری در جهت پرورش نیروهای متخصص و متعـــهد نموده و برای  نیل به این اهداف تلاش می­کند و اهم ارزشهای علمی آن ،شامل  علم محوری ، شایسته سالاری ، تعهد و مسوولیت پذیری ، نوآوری و خلاقیت در پرتوی ولایت مداری می­گردد."

وی در خصوص محورهای توسعه در ساختار هنر و معماری و فعالیت­های عمده این دانشکده بیان کرد :

دانشکده هنر و معماری با تبعیت از اسناد بالادست توسعه­ای از جمله سند چشم انداز 1404 ، نقشه جامع علمی کشور در حوزه هنر و معماری و برنامه­ها و مصوبات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در یـــک فرآیند پژوهشی اقدام به تدوین چشم انداز و برنامه اقدام نموده است که مطابق آن ، در حال حاضر خطوط اصلی حرکت مطابق با برنامه تدوین شده در جریان است. اهداف عمده برنامه طراحــی شده با توجه به تاکیدات اسناد بالادست مبتنی بر ارتقاء کیفیت آموزش  با تکیه بر شش ملاک اصلی از جمله آموزش و یادگیری، پژوهش، فرآیند­ها، امکانات، فناوری اطلاعات و ارزیابی و آزمون شکل گرفته است و کلیــات برنامه­های اجرایی دانشکده بر اساس این ملاک­ها و شاخص­های آن شکل گرفته است.

دکتر نقدبیشی در راستای جذب منابع غیرشهریه ای گفت: تشویق اساتید و دانشجویان  به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی جهت ارائه ایده­های فناورانه به مرکز رشد دانشگاه بوده است که ماحصل  این فعالیت ها در دوره شش­ماه دوم سال 1396 معرفی و ایجاد 2 هسته فناور و برگزاری 2 کارگاه آموزشی هنری با هدف خدمت رسانی و پیشرفت منطقه به ویژه شهر رودهن بوده است . علاوه بر این تلاش­هایی مبنی بر جذب طرح­های برون دانشگاهی از طریق تاسیس " مرکز تحقیقات طراحی و ساخت محیطی " مورد نظر بوده است که مراحل مقدماتی آن در حال انجام و پیگیری است. که از جمله آن­ها عقد تفاهم نامـــه­ها و قراردادهای تخصصی با شهرداری­های شهرهای رودهن، بومهن و پردیس خواهد بود.

وی در ادامه افزود: دانشکده در حوزه فرهنگی نیز با تسریع در تشکیل و شکل دهی شورای فرهنگی و زیر گروه­های مربوطه در هفت حوزه، مصـــوبات و برنامه ­های متعددی را اجرا کرده است و به صــــورت مستمر نیز سایر طرح­های فرهنگی –  هنری  را در دست اقدام دارد که در مناسبت­ها و ماه­های آینده اجرا خواهد شد.

دکتر  نقدبیشی گفت: از میان 23 عضو هیات علمی این دانشکده، چهار عضو در رشته مهندسی شهرسازی و طراحی شهری چهار عضو در رشته ارتباط تصویری - گرافیک و ۱۵ نفر از اعضا هیات علمی در رشته های مهندسی معماری و معماری داخلی مشغول به فعالیت های آموزشی  و پژوهشی  هستند.

وی خاطرنشان ساخت: اساتید دانشکده معماری علاوه بر ایفای نقش به عنوان استاد،در دیگر حوزه ها نیز واجد توانمندی‌های مختلف میباشند. عضویت سازمان نظام مهندسی با پایه های ارشد و ممتاز و عضویت در سازمان های هنری از جمله این فعالیت ها می باشد . دانشکده دارای ۱۹ نفر کارمند در بخش‌های آموزشی و پژوهشی، پشتیبانی، فرهنگی و امور کلاسها است. اداره آموزش دانشکده دارای 6 کارشناس و 1 مدیر می باشد که به صورت مستمر مسائل مربوط به امور آموزشی دانشجویان را مطابق با آئین نامه های آموزشی کنترل می نمایند. همچنین برگزاری امتحانات، فارغ التحصیلی و سایر امور مربوطه از ابتدا تا انتهای تحصیل دانشجویان را بر عهده دارند.

این دانشکده در ساختمان با مساحتی بالغ بر4500 متر مربع خدمات آموزشی و پژوهشی را به دانشجویان ارائه می دهد. مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه با فضای مستقل و وسع دربرگیرنده تجهیزات لازم برای امور کارگاهی از جمله عکاسی نقشه برداری نقاشی دیواری کارگاه‌های مصالح و ساخت کارگاه چوب و کارگاه فلز کارگاه سفال  است. سایت کامپیوتری دانشکده نیز با ارائه نرم افزارهای به روز برای ترسیم و ارائه موضوعات معماری و هنر پذیرای دانشجویان در این کلاس ها است که از لحاظ نرم افزاری و سخت نرم افزاری وضعیت قابل قبولی را ارائه می ده


رئیس دانشکده هنر و معماری در پایان گفت: در حوزه آموزشی نیز گروه آموزشی دانشکده با برنامه­ریزی دانشجو محور ( اولویت زمان­بندی بر اســـــاس چیدمان منظم دروس در روزهای هفته )، با توجه به بعد مسافت از شهر تهران تلاش داشته­اند تا با بازدهی زمانی  بالا برای دانشجویان به ارائه دروس بپردازندوتشکیل منظم شوراهای تخصصی گروه­های آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش به همراه اصـــلاح فرآیند­های اداری و نظم بخشی به شیوه­های پاسخ­گویی به دانشجویان از دیگر اقدامـــــات این بخش از دانشکده بوده است. وی در پایان رسالت و ماموریت اصلی دانشکده را در جهت ارتقاء کیفیـــت آموزش به ویژه در حوزه هنر و معماری اسلامی – ایرانی عنوان نمود و تاکید نمود که هنر، معماری و تعالی کیفیت در دانشکده هنر و معماری باید در خدمت ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و در جهت پیشرفت منطقه شرق استان تهران قرار گیرد و اظهار امیدواری کرد که حرکت اصلی دانشکده منطــبق بر اهداف اصلی فرهنگی و آموزشی کشور همراه با توجه به ارتقاء مهارت­ها و شایستگی­های شغلی دانشجویــــان در ورود به حرفه و شغل آینده انطباق کامل یابد . رئیس دانشکده هنر و معماری دکتر رضا نقدبیشی استادیار گروه مهندسی معماری است که در طی سال­های فعالیت خود، سمت­های مدیر گروه­های معماری و شهرسازی، دبیر کارگروه ارزیابی­های زیر بنــــایی دبیرخانه هیات موسس دانشگاه و ریاست دانشکده هنر و معماری را برعهده داشته است.