عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

جشن ازدواج یکصد زوج دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز جشن ازدواج دانشجویی یکصد زوج دانشجوی این دانشگاه در سالن اجتماعات مرکزی برگزار شد.

در این مراسم معنوی که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و با حضور دکتر محمود انوشه از اساتید مطرح روانشناسی کشور برگزار شد، زوج‌های جوان دانشگاهی و جمعی از مسئولین، استادان و دانشجویان این دانشگاه شرکت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ضمن تبریک و خیرمقدم، برای زوج های جوان آرزوی زندگی با دوام و سرشار از شادابی و شیرینی نمود و گفت:« برقراسعی نمایید به گونه ای زندگی کنید که همواره زبانزد بوده و مانند الگویی برای دیگران باشد.»

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) خطاب به یارانش گفت:«آن حضرت فرمودند: نزدیک ترین فرد به ما کسی است که بیشترین محبت را به همسرش روا دارد.»

حجت الاسلام هاشمی همچنین توصیه هایی خصوص روابط دوستانه و محبت‌آمیز بین زوجین در ازدواج را مطرح کرد و ادامه داد: «عشق هرگز شکست نمی خورد و عاشق تنها عاشقی می کند و می بخشد و لذا شکست عشقی معنایی ندارد؛ آنچه رخ می دهد شکست محبتی است و برای پرهیز از ابتلای آن منتظر مطالبات در روابط عاشقانه با همسر خود نباشید.»

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان البرز جوانان را به داشتن فرزند و تلاش در تربیت فرزندان صالح و سالم توصیه کرد.

وی با تاکید بر اقدامات مثبت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه برای تسهیل شرایط ازدواج دانشجویی و تشویق جوانان دانشجو به ازدواج از وجود مرکز ارائه خدمات مشاوره و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه زوج های دانشجو به منظور ارتقاء مهارت‌های مرتبط با زندگی مشترک،  اهدای سفر معنوی و زیارتی به مشهد مقدس و جوایز ارزنده دیگری به این زوج ها خبر داد.

دکتر برهانی فر در جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج:

اختلاف چه در زندگی مشترک و چه در روابط اجتماعی و بین المللی ناشی از کمبود عقلانیت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ضمن آرزوی خوشبختی برای زوج های جوان دانشجو، نکاتی را به صورت پدرانه به آنان گوشزد کرده و  با تاکید بر این که ازدواج مهمترین امر در زندگی افراد در یک جامعه است، به اصولی که در دین مبین اسلام در خصوص ازدواج وجود دارد اشاره کرد.

دکتر برهانی فر از مهمترین توصیه های قرآنی برای حفظ زندگی مشترک و دوام ازدواج را عدم چشم و همچشمی، نداشتن توقعات غیراصولی و در نظر گرفتن انصاف و درک تفاوت های فردی، اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد.

وی سه اصل کلی: عقلانیت، گذشت و مدارا و پرهیز از منیت، محبت و ابراز آن را تشریح کرد و برای تمامی جوانان بویژه زوج های جوان دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج آرزوی زندگی سرشار از معنویت، سلامت و موفقیت آرزو کرد.

رئیس واحد کرج اختلاف در تمامی فضاها اعم از خانه، جامعه و روابط بین الملل معلول بی عقلی است اما نکته در این است که اختلاف با تفاوت یکی نیست.

دکتر برهانی فر به تمام دانشجویان توصیه کرد:  «وجود آگاهی و مطالعه برای کسب اطلاعات عاملی بسیار موثر در تحکیم اساس زندگی، رشد و بالندگی زندگی مشترک و دوام ازدواج است و لذا هم پیش از ازدواج و در زمینه ملاک ها و معیارهای همسرگزینی و هم پس از ازدواج در زمینه نحوه برخورد با مسائل زندگی مشترک و رفتار با همسر بایستی به آن دقت لازم را داشته باشید.»

وی در پایان سخنانش بار دیگر برای خوشبختی تمامی زوج های جوان دعا کرد.

تاکید دکتر انوشه در جمع زوج های دانشجو بر سخن حضرت علی(ع):

مگذار آگاهی از عیب هایت تو را بترساند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دکتر انوشه در جمع زوج‌های دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج توصیه‌هایی عملی برای داشتن یک زندگی مشترک موفق را مطرح کرد.

وی توصیه هایی را به صورت دستورالعمل در قالب هرگزهای مهم زندگی بیان کرده و در میان سخنانش به برخی از سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ روانشناس جهان، بهره برد و تاکید کرد: «هرگز تفکر تو دشمن تو نیست اما طرز تفکر تو می‌تواند دشمن تو باشد.»

وی تصریح کرد: بایستی تناسب خودتان را با همسران درک کنید و این درک که در تمام ابعاد زندگی اعم از جسمی و روحی باید وجود داشته باشد بصیرت و بینش لازم دارد.

سه شرط صحت یک رابطه:

نفع فرد، عدم ضرر دیگران، رابطه مبتنی بر واقعیت

دکتر انوشه برای زوج های جوان شرایط یک رابطه سالم را تشریح کرد و سه شرط را برای صحت یک رابطه سالم عنوان کرد: « در رابطه سالم وجود نفع فرد در عین اینکه برای دیگران ضرری نداشته باشد و مهمتر اینکه رابطه مبتنی بر واقعیت باشد از اصول است.»

این استاد روانشناسی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس و عزت نفس هر دو برای موفقیت لازم است این دو مقوله را از یکدیگر متفاوت دانست و تصریح کرد عزت نفس، زیرساخت اعتماد به نفس است و اگر شخصی عزت به نفسش گرامی داشته نشد، حتما بنیان خانواده اش از هم خواهد پاشید.

وی ادامه داد: «توجیه و دروغ دو بارزترین علام و مهمترین شاخص شناسایی نداشتن عزت نفس است و در مقابل انسان های عزتمند اصولی دارند و به سکوت در هنگام عصبانیت، صبوری در هنگام مصیبت، سادگی در هنگام ثروت، صادق بودن در زمان فقر، مودب بودن در زمان قدرت پایبندند و شش مشخصه های انسان های عزتمند عبارتند از: عبرت پذیری، مسئولیت پذیری، شکست پذیری، خطرپذیری، استقلال و تاثیرگذاری.»

دکتر انوشه ضمن برشمردن عواملی همچون تکنولوژی، تغییرات فرهنگی و مشخصه های روانی اصول تربیتی فرزند و شیوه‌های فرزندپروری را با گذشته قابل مقایسه ندانست و تاکید کرد در این زمینه بایستی مادران آینده دقت نظر بسیاری داشته باشند.

روابط عمومی دانشگاه آزاد  اسلامی استان البرز