کامپوزیتهای پلیاستایرن دیرسوز تولید شد
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تبریز، دکتر سید جمالالدین پیغمبردوست مجری این طرح با بیان اینکه پلیاستایرن یکی از پلیمرهای تجاری پرمصرف محسوب میشود که کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان، صنایع الکترونیک و همچنین صنایع تبلیغاتی دارد، اظهار داشت: یکی از محدودیتهای استفاده از این پلیمر سهولت شعلهور شدن آن است، لذا لزوم کنترل و ممانعت از فرآیند اشتعال آن امری اجتنابناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه تولید کامپوزیتهای پلیمری با استفاده از یک سری مواد افزودنی به عنوان تاخیرانداز اشتعال میتوانند مقاومت پلیمر را در برابر احتراق افزایش دهند، افزود: به طور معمول برای دیرسوز کردن پلیمرهای استایرنی از ترکیبات هالوژنه برمدار استفاده میشود اما این ترکیبات، گازهای سمی و میزان زیادی دود تولید میکنند که اشاره بر آلودگی محیطزیستی آنها دارد؛ از این رو باید به دنبال روشهایی برای کاهش میزان این افزودنیها یا جایگزین مناسبی برای آنها بود.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز درخصوص اهداف اجرای این طرح یادآور شد: هدف اصلی از انجام این طرح پژوهشی، کاهش مقدار مواد سمی هالوژندار نظیر برم و آلودگیهای ناشی از این مواد است که اغلب برای دیرسوز کردن مواد پلیمری به کار برده میشوند.
وی تاکید کرد: هدف دیگر از انجام این طرح پژوهشی تهیه کامپوزیت پلیاستایرن دیرسوز با استفاده از ترکیبات برمی (هگزابرومو سیکلودودکان) و فسفری (تریفنیل فسفات) است تا با کاهش مقدار ماده برمی و در عین حال استفاده از خاصیت همافزایی بین این دو ترکیب به نتایج خوبی در به تاخیر انداختن اشتعال برسیم.
دکتر پیغمبردوست با بیان اینکه این طرح پژوهشی با همکاری مجتمع پتروشیمی تبریز انجام شده و در آن کامپوزیتهای پلیاستایرن با استفاده از درصدهای مختلف وزنی از دو ماده هگزابروموسیکلودودکان و تریفنیل فسفات از طریق فرایند اختلاط مذاب در اکسترودر تهیه شدند، خاطر نشان کرد: استفاده از مواد هالوژنه به علت سمیت و آلودگیهای محیط زیستی دارای محدودیتهایی است، لذا به کار بردن مواد فسفری میتواند باعث کاهش مقادیر مورد نیاز از مواد هالوژنه و در عین حال رسیدن به هدف مطلوب گردد. فرآیند اختلاط مذاب نمونهها در یک اکسترودر دوپیچه همسوگرد صورت گرفت.
وی تصریح کرد: برای بررسی خواص اشتعالپذیری و پایداری حرارتی نمونهها، آزمونهای مختلفی همچون شاخص حدی اکسیژن (LOI)، آزمون احتراق UL-۹۴ و آنالیز پایداری حرارتی انجام شد. همچنین ساختار کامپوزیتهای تهیه شده توسط آنالیزهای مختلفی نظیر SEM، EDXA و XRD مورد بررسی قرار گرفت و شاخص جریان مذاب نیز برای بررسی تغییرات ویسکوزیته پلیاستایرن در حضور افزودنیهای مختلف اندازهگیری شد.
س.س۵۱/ل.م۵۴