عمومی | بنیاد ملی نخبگان

حذف واسطه‌گری؛ اصل رونق بخش تولید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ با توجه به ضرورت رونق تولید و اهمیت آن در توسعه پایدار و پیشرفت همه‌جانبه کشور و صدالبته استقلال کشور، ضروری است تحقق این مهم به عنوان یکی از اولویت‌های کشور در دستورکار همه نهادها و دستگاه‌‍ای ذی‌ربط قرار بگیرد.

در این بین، اجتماع نخبگانی به دلیل برخورداری از توان فکری و ایده‌پردازی برتر، می‌تواند در تولید محصولاتی با کیفیت و سازگار با فرهنگ و اقتصاد کشور به عنوان مهمترین عنصر ایفای نقش کند.

در همین راستا نظرات جمعی از نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی را جویا شدیم:

علی گلمرادی؛ عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم ماهشهر و امیدیه در مجلس شورای اسلامی به ضرورت حرکت دانش‌آموختگان به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان اشاره می‌کند و می‌گوید: علی‌رغم اینکه حضور در بخش‌های تولیدی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه بخش بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخلی نه‌تنها توان و مهارت این حوزه را ندارند بلکه در خوداشتغالی نیز موفق نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قرار دادن واحدهای مهارت‌افزایی در دروس دانشگاهی یکی از ملزومات امروز کشور است، تصریح می‌کند: صنعت به دانشگاه حس‌نیاز نمی‌کند چون معتقد است در بسیاری از موارد دانش‌آموخته دانشگاهی توان و مهارت عملیاتی کافی را ندارد چراکه توان دانش و توان مهارتی او به‌موازات هم رشد نکرده‌اند.

گلمرادی می‌افزاید: ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است. افزایش مهارت‌های عملیاتی دانش‌آموختگان، اشتغال‌زایی پایدار، ثروت‌آفرینی، برقراری ارتباط نظام‌مند دانش و صنعت و همچنین رونق اقتصادی از جمله نتایج مهم رونق تولید محصولات دانش‌بنیان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی؛ دبیر کمیسیون آموزش‌وتحقیقات و نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس‌شورای‌اسلامی نیز با اشاره به اینکه دستیابی به رونق‌پایدار اقتصادی با پرهیز از شعارزدگی حاصل می‌شود، بر لزوم برنامه‌ریزی و اقدام جدی در این حوزه تاکید دارد و معتقد است: اگر امروز کشور در راستای تحقق اهداف تعیین‌شده گام برندارد، در آینده‌ای نزدیک مجبور می‌شود به دیوار ناامن خارجی تکیه کند؛ روندی که آسیب‌های بسیاری چون اعمال تحریم و فشارهای مالی را خاصه در بخش‌های تولیدی در پی خواهد داشت؛ به‌همین‌دلیل الزامی است در وهله اول اقدامات انجام‌شده مورد ارزیابی قرار گیرد تا بر پایه داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی بتوان برنامه‌ای دقیق و کاربردی طراحی و اجرا کرد.

وی اضافه می‌کند: کشور در بخش‌های اولویت‌دار اقتصاد مانند تولید، خدمات، واردات و صادرات نیازمند ارائه الگوهای مقاومتیِ شفاف با قابلیت عملیاتی است. متاسفانه تاکنون در این حوزه موفقیت چشمگیری حاصل نشده و کشور نتوانسته است به الگویی زمان‌محور که قابلیت ارزیابی و ارزشیابی مداوم داشته باشد، برسد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات کشورهای تازه توسعه‌یافته، یادآور می‌شود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند هزینه و زمان رسیدن به نقطه‌مطلوب را کاهش دهد، بررسی چگونگی پیشرفت‌ کشور دیگر و حرکت آنان از سمت اقتصاد تک‌محصولی به‌سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری‌های نوین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمی حذف واسطه‌گری را از اصول اقتصاد مقاومتی و رونق بخش تولید برشمرد و بیان داشت: ارتقاء امنیت شغلی و همچنین کاهش هزینه تنها بخشی از نتایج حذف واسطه هستند.

در ادامه، اقبال محمدیان؛ عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم رامهرمز در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه علم باید به تولید، ثروت و تجارت منجر شود، می افزاید: باید زمینه برای اجرایی‌شدن ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی فراهم شود تا از این راه هم علم و فناوری رشد کند و هم اقتصاد کشور به پویایی برسد.

محمدیان با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا باید دوشادوش هم حرکت کنند، می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فقدان آمایش سرزمین، موضوعات پژوهشی به‌صورت فراگیر و یکسان تعریف شده‌اند و در این بین، مزیت‌ها، مسائل و چالش‌های مناطق مختلف دیده نشده است. شناسایی نیازهای، ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در کشور نیازمند یک تحقیق میدانی دانشگاهی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ دانش‌بنیان، تاکید می‌کند: با وجود لزوم حرکت به سمت خوداشتغالی دانش‌بنیان، هنوز بسیاری از دانشگاهیان، استخدام را تنها راه اشتغال می‌دانند؛ این در حالی است که دولت باید به تدریج کوچک و چابک شود و تبعاً به نیروی‌انسانی کمتری نیاز خواهد داشت؛ البته حرکت به سمت کارآفرینی نیازمند زیرساخت و امکانات خاصی است که تا آنها فراهم نشود، این مهم میسر نخواهد شد اما نباید فراموش کرد که رونق اقتصادی و تولیدی نیز تنها از راه تزریق دانش‌ حاصل می‌شود.

محمدباسط درازهی؛ عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات و نماینده مردم سراوان در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه تبدیل دستاودرهای علمی به فناوری و در نهایت ثروت یکی از ملزومات کشور برای پیشرفت و توسعه است، می‌گوید: در برخی حوزه‌ها مانند ICT خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است که بخش زیادی از این موفقیت به دلیل رویکرد، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب و منطقی معاونت‌ علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است.

درازهی در ادامه می گوید: معاونت علمی‌وفناوری در سال‌های اخیر توانسته است تغییرات مثبتی در رویکرد تحقیقاتی کشور اعمال کند و روند حرکتی را به سمت صحیح جهت‌دهی کند و اقدامات مناسبی برای تبدیل ایده و طرح‌های دانش‌بنیان به ثروت‌پایدار انجام داده است.

نماینده مردم سراوان در مجلس‌شورای‌اسلامی سپس با اشاره به لزوم حمایت از اجتماع نخبگانی، توان‌افزایی و مهارت‌آموزی را بهترین نوع پشتییبانی از این افراد می داند و معتقد است: نخبگان و مستعدان‌برتر باید از طریق عملیاتی‌کردن ایده‌ها و اندیشه‌های خود، سهم بالایی در تولید ناخالص ملی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، اولین گام افزیش مهارت و توانمندی آنان در ابعاد عملیاتی است. این روند نه‌تنها به‌تدریج این افراد را از حمایت بی‌نیاز می‌کند بلکه سبب می‌شود با ایجاد کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط آنان، اشتغال و اقتصاد کشور نیز سامان‌دهی شود.

حسن خسته‌بند؛ عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم بندرانزلی در مجلس‌شورای‌اسلامی نیز با بیان اینکه دسترسی به آبهای آزاد و دریا، یکی از استعدادهای کشور برای رسیدن به توسعه است، می‌افزاید: برخورداری از این موهبت الهی، نقش بسزایی در توسعه حمل‌ونقل و افزایش سهم کشور در تجارت‌ جهانی است.

وی ادامه می‌دهد: تقویت زیرساخت‌های موجود برای استفاده از دریای جنوب و شمال، زمینه‌ساز ورود فناوری‌های داخلی و خارجی و تزریق آن به بخش‌های ساحلی کشور است که همین موضوع می‌تواند آینده اقتصادی کشور را تا حد بالایی تضمین کند. مناطق آزاد، یکی از بهترین‌ محل‌های برای توسعه فناوری دریایی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت صنایع و محصولات دریایی هستند؛ این مناطق به دلیل برخورداری از شرایط خاص، استعداد بیشتری در ایجاد و افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف خاصه عرصه‌های فناوری دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی اضافه می‌کند: افزایش مشارکت و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و اجتماعی لازم، مناطق آزاد را به محلی مناسب برای جذب سرمایه‌گذار خارجی تبدیل می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود به‌تدریج سرمایه لازم برای عملیاتی‌شده ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی فراهم شود.

خسته‌بند در پایان با اشاره به ضرورت تسهیلگری در مسیر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و آمادگی مجلس برای رفع خلاءهای قانونی و پایش قانون‌های مصوب، خاطرنشان می کند: ایرادات و نقایص قانونی در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان باید توسط دولت شناسایی و احصا و در گام نهایی به عنوان لایحه به مجلس ارائه شوند تا در قالب دوفوریتی، در کمترین زمان ممکن رفع شوند.