عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

دانشگاه نقش مرجعیت فکری برای جامعه دارد

صالحی‌عمران در گفتگو با خبرگزاری آنا:

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه نقش مرجعیت فکری را برای جامعه دارد و تربیت و پرورش نیروهای انسانی، اساس کار سیستم‌های آموزشی و دانشگاهی است .

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای و به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی‌عمران در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه با اشاره به حلول سال ۱۳۹۸ گفت:  یکی از بحث‌های‌ مهم، حاکم کردن نگرش اقتصاد بر آموزش است. در سال جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای قصدمان بر این است که آموزش را به تولید و اشتغال نزدیک کنیم و برای اینکه این کار را انجام دهیم نیاز است تا مراکز نوآوری به شکل‌گیری کسب‌وکار کمک کنند .

وی ادامه داد: ۱۶ مرکز نوآوری جدید را به زودی افتتاح خواهیم کرد و در کنار آن قصد داریم براساس همان مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را با استفاده از یک هزار و ۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه فعال کنیم. یعنی تولید و آموزش را کنار هم بچینیم که همین موضوع می‌تواند در جهت حمایت از کالاهای ایرانی موثر باشد .

صالحی‌عمران با اشاره به برنامه تحولات آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اذعان کرد:  تحولات برنامه درسی یکی از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه بوده که اقدامات آن آغاز شده است. در بحث توانمندسازی اعضای هیئت علمی نیز دوره‌های داخلی و خارجی در حال برگزاری است .

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاهی ماموریت‌گرا است. وقتی دانشگاه، ماموریت‌گرا باشد باید آموزش‌های مهارتی را نیز از لحاظ کمّی و کیفی توسعه دهد. به عبارتی آموزش مهارتی یعنی گسترش تولید و اشتغال که چیزی جدای از اقتصاد مقاومتی و شرایط خاص کشورمان نیست. سرمایه‌گذاری بر آموزش‌های مهارتی بهترین کاری است که می‌تواند برای توسعه موثر باشد. به صراحت می‌توان گفت؛ تقویت آموزش مهارتی، به معنای تقویت توسعه کشور است .

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان با اشاره به نقش دانشگاهیان در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: دانشگاه نقش مرجعیت فکری را برای جامعه دارد. تربیت و پرورش نیروهای انسانی، اساس کار سیستم‌های آموزشی و دانشگاهی است. کشوری که نتواند منابع انسانی‌اش را درست بسازد؛ هیچ کاری را نمی‌تواند پیش ببرد. بنابراین در این قضیه مهم‌ترین نقش را مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند. به همین دلیل است که دانشگاهیان باید تاکید ویژه به اجرای بیانیه گام دوم داشته باشند. پرورش و تربیت نیروی انسانی معتقد باعث می‌شود تا کشور از این بحران‌ها و شرایط سخت عبور کند .