عمومی | بنیاد ملی نخبگان

نقش کلیدی نخبگان در پیشبرد امور مهم کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، مسئولان، نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و فعالان دانش‌بنیان کشور در سالی که گذشت، در دیدارهای گوناگون با مقام معظم رهبری، از رهنمودهای ایشان بهره جستند. تاکید معظم له در «بیانیه گام دوم انقلاب» بر موضوعاتی چون جوانان، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد، چراغ راهی انگیزه‌بخش بود تا از یک سو پژوهشگران و فعالان فناور در مسیر بروز و شکوفا کردن ایده‌های خلاقانه و طرح‌های دانش‌بنیان و حرکت در مرزهای دانش‌ استوار و ثابت قدم باشند و از سوی دیگر، مسئولان و تصمیم‌سازان، راه را برای حرکت رو‌به پیشرفت سرمایه انسانی، هموار کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز که در این مسیر پر تلاطم به عنوان سکان‌دار عرصه دانش‌ و فناوری همراه و هم‌پای سرمایه‌های انسانی و فناوران کشور بوده است، در این دیدارها از گام‌های پیموده شده، افق‌های پیش رو و بایدها برای مقام معظم رهبریف که پدرانه و دل‌سوزانه با این کاوران همراه است سخن گفت.

عنایت دلسوزانه مقام معظم رهبری از اهمیت جوانان در رسیدن به قله‌های پیشرفت

معاون علمی و فناوری ریییس جمهوری، از عنایت ویژه مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد دانش بنیان و جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید داشته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان می‌کند: در اکثر بخش‌های این بیانه گام دوم نگاه به جوانان، فناوری و نوآوری است حمایتی که مقام معظم رهبری برای تحقق معافیت سربازی فعالان کلیدی شرکت های دانش بنیان داده اند بی نظیر است و رهبر کشور توجه و عنایتی ویژه به اقتصاد دانش بنیان دارند. اما با این حال همچنان بخشی از جامعه، ضمن ایجاد موانع مختلف و مخالفت ها جلوی راه این کسب و کارها مانع فعالیتشان می‌شود.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به علوم و فناوری‌های شناختی

سومین روز از بهمن‌ماه سال ۹۷، جمعی از مسئولان و محققان علوم شناختی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار، جدیدترین دستاوردهای پژوهشگران و فناوران کشور به معظم‌له ارائه شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وزیر علوم، روسا و اساتید دانشگاههای مرتبط، با اشاره به تاثیرگذاری علوم شناختی در عرصه های علمی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی، بر لزوم تلاش همه‌جانبه و شبانه‌روزی برای پیشرفت بیش از پیش در این علوم تاکید کردند و گفتند: شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد و یا متوقف شود، بلکه این شتاب باید برای سالهای طولانی و تا رسیدن به نقطه اوج علمی حفظ و تقویت شود .

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از زحمات و دستاوردهای علمی مسئولان و دانشمندان ستاد توسعه علوم شناختی افزودند: پیشرفت‌های علمی بشر و گشوده شدن دریچه های جدید برای شناخت بیشتر از نظم عجیب و پیچیدگی های حیرت آور عالم خلقت، مستلزم شکرگزاری است، زیرا انسان را به معرفت الهی نزدیک تر می کند .

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در گزارشی به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، بهبود تجاری‌سازی دانش، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پارکهای علم و فناوری، و رتبه علمی بالای ایران در شاخه‌های نانوفناوری، بیوتکنولوژی و علوم شناختی اشاره کرد.

نقش کلیدی نخبگان در پیشبرد امور مهم کشور

در نشست صمیمانه و ۳ ساعته دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، فرصتی شد تا جوانان از توانمندی‌ها و دغدغه‌هایشان با مقام معظم رهبری بگوید.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار تلاش و فعالیت ده ها هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم کننده تصویری امیدبخش و واقعی از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تاثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و جلوبردن مرزهای دانش بشری، «تعامل متقابل، دوجانبه و جدی تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحیح از گنجینه نیروی انسانی نخبه و تقویت هویت ملی و آرمان خواهی در مجموعه نخبگان کشور» را ضروری خواندند و تاکید کردند: تصویرسازی غلط و منفی و ناامیدکننده از اوضاع ایران مهم ترین دستور کار امروز دشمن است، اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور درمجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.

مقام معظم رهبری در ابتدای سخنان خود، دیدار با نخبگان جوان را امیدبخش و شادی آفرین خواندند و با اشاره به سخنان تعدادی از جوانان نخبه گفتند: این مطالب عمدتا بسیار متین و متقن و کاملا مورد تایید بنده بود و مسئولان محترم باید با جدیت آنها را پیگیری کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و بانشاط و پای کار در بخش های مختلف از جمله نفت، استفاده و برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل و دانش پایه و اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی شود.

مقام معظم رهبری با اشاره به تاثیر نخبگان در «پیشرفت علمی کشور» گفتند: بهره گیری صحیح و مناسب از دانش و توانایی های نخبگان موجب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسیب پذیری ها خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم، تهدید دشمنان تمدنی و سیاسی و اقتصادی ما دائمی نخواهد بود و کاهش خواهد یافت.

مقام معظم رهبری به یک نمونه دیگر از بی اعتنایی به علم و دانش در دوران پهلوی اشاره کردند و گفتند: از زمان تاسیس دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ که ۴۴ سال می شود، تعداد دانشجویان کل کشور، ۱۵۰ هزار نفر بود، اما اکنون که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، تعداد دانشجویان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.

حضرت آیت الله خامنه ای منابع انسانی خوب و نخبه متحرک و پیش رونده را یک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تاکید کردند: این ثروت همانند هر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت برای خود بهره می برد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشته های ثروت آفرین و قدرت آفرین نیز انحصار ایجاد کند. ایشان «حذف فیزیکی نخبگان» را یکی از روش های نظام سلطه برای خارج کردن این گنجینه از چنگ ملت ها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای کشور گفتند: علاوه بر حذف فیزیکی، «امحای فرهنگی و یا مشغول کردن نخبگان به امور دیگر»، از دیگر روش های نظام سلطه برای گرفتن این ثروت عظیم کشور است، بنابراین مسئولان و نخبگان باید هوشیار و مراقب باشند.

ستاری سخنانش را با یادی از رشادت‌های جوانان دفاع مقدس آغاز می‌کند. از عملیات والفجر۸ می‌گوید و ارزش «خلاقیت و ابتکار» را یادآوری می‌کند. از اقتصاد نفتی هم می‌نالد و می‌گوید چنین اقتصادی مانع رشد خلاقیت است. می‌گوید دانشگاه وابسته به نفت نمی‌تواند کاری برای پیشرفت کشور بکند. همچنین تاکید دارد که استخدام شدن و فرهنگ حقوق‌بگیری، قاتل نوآوری است. در آخر هم از مقام معظم رهبری و حمایت‌های همیشگی‌شان تشکر می‌کند و می‌گوید:«مدیون حمایت‌های شما هستیم.»

این دیدارها یک کلیدواژه مشترک داشت : «عزم جدی برای حرکت در مسیر نوآوری. زمینه و انگیزه لازم هم مهیاست تا این مهم به تحقق برسد.»