عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد سنندج: پایش کامل و تخصصی منابع طبیعی کردستان ضروری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون پژوهش و فناوری واحد سنندج در جریان برگزاری چهارمین همایش ملی انرژی محیط زیست، کشاورزی، معماری پایدار اظهار کرد: این همایش ملی که به همت باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و معاونت پژوهش و فناوری واحد سنندج برای چهارمین سال پیاپی برگزار می‌شود. به یقین در آینده نیز براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بدون تغییر رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.

عبدالله رفاعی با بیان اینکه یکی از توانمندی‌های بخش علمی دانشگاه، مدیریت منابع آب  و انرژی، مدیریت پسماند و فضای سبز است، اضافه کرد: «استادان و متخصصان فراوانی در این حوزه فعالیت دارند که نتایج تحقیقات آنان می‌تواند نه تنها در تغییر و تحول وضع استان بلکه در غرب کشور بسیار تاثیرگذار باشد.»

رفاعی در حوزه مطالعات محیط زیست اظهار کرد: «تعیین میزان آلایندگی خاک به مواد رادیواکتیو پس از جنگ خلیج و درگیرهای خاورمیانه با سلاحهای جدید یکی از حوزه‌هایی است که با وجود اهمیت آن، به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.»

به گفته وی، در جنگ بواسطه اینکه احساسات و عواطف انسانی به شدت متاثر می گردد فقط کشتار و خونریزی ها دیده می شود اما اثرات فاجعه بار زیست محیطی آن که برای مدتهای مدیدی ماندگار است مورد توجه قرار نمی گیرد. از سالهای 92 میلادی به بعد عمده مواد منفجره و شیمیایی  که در جریان جنگهای منطقه ای بکار رفته رادیواکتیو بوده و اکنون بعضی از این مناطق به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند. ریزگردها به مناطق غربی کشور ما نفوذ کرده  و سبب آلودگی های رادیو اکتیو در منطقه می شوند. لذا داشتن اطلاعاتی جامع از میزان آلایندگی رادیواکتیویته خاک در برنامه ریزیهای حوزه سلامت و کشاورزی می تواند مفید واقع شود.

معاون پژوهش و فناوری واحد سنندج خاطرنشان کرد: «انجام پایش کامل و تخصصی از منابع طبیعی استان ضروری بوده که این ظرفیت در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان وجود دارد و می‌توانیم در این راستا خدمات مناسبی به محققان ارائه کنیم.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در پایان اظهار کرد: « مسئولان و متولیان امر در استان و دانشگاه‌ها باید همگرایی و همدلی داشته باشند و از ظرفیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به نفع استان استفاده شود.»