عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

فعالیت کشیک های نوروزی معاونت بهداشت

با توجه به فرارسیدن نوروز و افزایش مسافرتهایی نوروزی از یکسو و نیز نیاز به خرید مایحتاج نوروزی شهروندان در کلیه نقاط استان آذربایجانشرقی و دریافت انواع خدمات که به سلامت و بهداشت عمومی جامعه مربوط میگردد، گروه مهندسی بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس رسالت سلامت محور خود ، اقدام به برقراری کشیک های نوروزی با هدف تامین سلامت آحاد جامعه از روز ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷  لغایت ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ نموده است که در آن فعالیتهای بازرسی و نظارت بر نحوه صحیح ارائه خدمات از جمله محلهای عرضه انواع مواد غذایی و نیز اماکن عمومی ارائه دهنده خدمات مرتبط با بهداشت و سلامتی نظیر آرایشگاهها و هتل ها و مراکز اقامتی ... کنترل سلامت آب آشامیدنی شهری و روستایی بهمراه فعالیتهای آموزشی با توزیع بروشورهای حاوی توصیه های مفید بهداشتی انجام میگیرد.
جهت دستیابی به نتایج هر چه بهتر در این زمینه ها، هماهنگیهایی با سایر سازمانهای مرتبط با سلامت از جمله دامپزشکی، صنعت معدن و تجارت ، تعزیرات ، شهرداریها و سایر ارگانهای همسو با سلامت در بازه زمانی قبل و حین طرح به تعداد ۷۳ جلسه مشترک در سطح استان اتفاق افتاده که نتیجه آن اجرای ۱۷۰ مورد بازرسی مشترک با هدف ارتقای بهداشت و سلامتی عمومی در جامعه بوده است که نتیجه آن تعطیلی ۳۵ مورد محل های غیر بهداشتی و معرفی متخلفین به مراجع قضایی به تعداد ۹۴ مورد بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان، آذربایجانشرقی با دارا بودن ۱۰۲ اکیپ بازرسی در صبح و ۲۲ اکیپ در بعد از ظهر و ساعات شبانگاهی ،  در ۱۵ روز منتهی به اجرای طرح در سطح استان تعداد تقریبی ۱۲۰۰۰ مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۳۰۰۰ مورد اماکن عمومی حساس، ۱۵۰۰ مورد اماکن بین راهی، و ۴۵۰ مورد شبکه آبرسانی مورد بازدید و کنترل بهداشتی قرار گرفته اند.
تعداد ۲۰۰۰۰مورد بازرسی بهمراه سنجش عوامل آلوده کننده و کنترلی با دستگاههای پرتابل انجام گرفته و تعداد ۳۲۰ مورد نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک به فساد و آلودگی بعمل آمده است که در این میان بالغ بر یک و نیم تن مواد غذایی غیر قابل مصرف از چرخه مصرف مردم خارج و معدوم گردیده است. تعداد ۲۲۵ مورد شکایت بهداشتی توسط سامانه ۱۹۰ کشوری و گزارشات مردمی دریافت و مورد بررسی و بازرسی تا حصول نتیجه مطلوب قرار گرفته است
گفتنی است سامانه ارتباطات مردمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با شماره مستقیم ۱۹۰ آماده دریافت و پاسخگویی به شکایات مردمی در زمینه های مختلف از جمله فوریتهای بهداشتی میباشد که کلیه افراد در مناطق شهری و روستایی میتوانند بصورت شبانه روزی شکایات مرتبط با بهداشت و سلامتی را با این سامانه در میان گذارند.