عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

انجام بیش از۱۰۰ مورد غربالگری نوزادان درطرح سلامت نوروزی در شهرستان دشتستان

محمد حسین دریسی گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی در شهرستان دشتستان تا کنون مراقبین سلامت حاضر در مرکز خدمات جامع سلامت امام سجاد (ع) شهر برازجان که بعنوان مرکز کشیک انجام غربالگری نوزادان شهرستان هم انتخاب شده است بیش از ۱۱۲ مورد غربالگری نوزادان در ایام تعطیلات نوروز انجام داده‌اند.
دریسی افزود: هدف از غربالگری نوزادان تشخیص زود هنگام بیماری‌های مادرزادی بسیار خطرناک مانند کم کاری تیروئید ،PKU  و فاوسیم بوده تا از بروز عقب ماندگی ذهنی، کند شدن رشد جسمی و حتی مرگ جلوگیری شود که البته با درمان و تشخیص به موقع مشکلی برای کودک پیش نخواهد آمد.
وی همچنین تصریح کرد: بهترین زمان غربالگری سه تا پنج روز پس از تولد بوده و به همین علت از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز، مراکز کشیک در شهرستان دشتستان فعال و انجام غربالگری در وقت اداری انجام شده است.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: از ۱۱۲ مورد نوزاد غربالگری شده در این ایام، ۲ مورد بیمار هیپوتیروئیدی شناسایی شده و جهت انجام آزمایشات تکمیلی و شروع روند درمان  به پزشک متخصص اطفال ارجاع دا ده شده‌اند.
در سال گذشته شش هزار و ۳۲ نوزاد در شهرستان دشتستان غربالگری شده و ۱۸ بیمار هیپوتیروئیدی شناسایی و تحت درمان و پیگیری قرار دارند.

انتهای پیام/ س.غ۳۰۳۰