رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه از انبارگردانی پایان سال ۹۷ گفت - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی خبری روابط عمومی دانشگاه به معرفی این اداره پرداخت و گفت: این اداره در گذشته به نام واحد اموال دانشگاه فعالیت داشته که در چارت جدید به اداره حسابداری مدیریت تغییر نام یافته است.
مسعود سحرخیز با بیان اینکه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت از اجزاء حسابداری است به تفاوت این دو اشاره کرد و افزود: حسابداری مالی تهیه اطلاعات مالی و نتایج عملیات موسسه است که برای استفاده کنندگان داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرد و از یک استاندارد خاص تبعیت می کند. اما در حسابداری مدیریت اینگونه نیست و اداره حسابداری مدیریت وظیفه آن تهیه اطلاعات مورد نیاز مدیریت برای برنامه ریزی، کنترل، تصمیم گیری واستفاده بهینه ازمنابع است واز استاندارد خاصی هم پیروی نمی کند.
وی با اشاره به زیر مجموعه های اداره حسابداری مدیریت خاطرنشان کرد: این اداره شامل۳زیر مجموعه کارشناس کالا و خدمات، واحد اموال و سه کارشناس تجزیه و تحلیل اطلاعات در چارت سازمانی است.
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه با اشاره به انبار گردانی از صورتهای مالی و اینکه ابتدا باید بدانیم صورتهای مالی چیست؟ ادامه داد:صورتهای مالی گزارشی مالی است که در خصوص وضعیت و عملکرد مالی موسسه تهیه میشود همانند تراز نامه، صورتحساب سود و زیان و صورتحساب جریان وجه نقد و...
سحرخیزبا اظهار اینکه بمنظور تهیه صورتهای مالی و یا تحویل و تحول بین انبارداران، موجودی کالا که جزو یکی از اقلام تراز نامه است باید شمارش بشود افزود: این شمارش طبق دستورالعمل انبارگردانی عمدتا در پایان اسفندماه هر سال انجام می شود .
وی با اعلام اینکه هدف از انبار گردانی اثبات وجود و تعیین مقدار موجودی ها، از طریق شمارش تدوین شده است تصریح کرد: در خصوص انبار گردانی می بایست کمیته ای با حضور مسولان ارشد موسسه تشکیل و اعضاء این کمیته تعیین گردد که اعضاء آن شامل رییس، نائب رییس، عضو کمیته، ثبات و شمارشگر و معمولا یک فرد که مسئولیتی در ارتباط و کنترل و نگهداری حساب موجودیها دارد بعنوان هماهنگ کننده انتخاب میشود و طبق دستور العملی که از طریق وزارت خانه ابلاغ شده، شمارش اموال در پایان سال انجام میگیرد .
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه زمان انبار گردانی را طبق مصوبه ای که در کمبته انبار گردانی به تصویب رسیده از ۱۵ لغایت ۲۶ اسفند سال جاری اعلام کرد و گفت: واحدها اختیار دارند که بر اساس نیاز و حجم کاری ، تاریخ انبار گردانی را بین این دوتاریخ عنوان شده انتخاب و انجام دهند.
وی با اشاره به زیر مجموعه های اداره حسابداری مدیریت خاطرنشان کرد: این اداره شامل۳زیر مجموعه کارشناس کالا و خدمات، واحد اموال و سه کارشناس تجزیه و تحلیل اطلاعات در چارت سازمانی است.
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه با اشاره به انبار گردانی از صورتهای مالی و اینکه ابتدا باید بدانیم صورتهای مالی چیست؟ ادامه داد:صورتهای مالی گزارشی مالی است که در خصوص وضعیت و عملکرد مالی موسسه تهیه میشود همانند تراز نامه، صورتحساب سود و زیان و صورتحساب جریان وجه نقد و...
سحرخیزبا اظهار اینکه بمنظور تهیه صورتهای مالی و یا تحویل و تحول بین انبارداران، موجودی کالا که جزو یکی از اقلام تراز نامه است باید شمارش بشود افزود: این شمارش طبق دستورالعمل انبارگردانی عمدتا در پایان اسفندماه هر سال انجام می شود .
وی با اعلام اینکه هدف از انبار گردانی اثبات وجود و تعیین مقدار موجودی ها، از طریق شمارش تدوین شده است تصریح کرد: در خصوص انبار گردانی می بایست کمیته ای با حضور مسولان ارشد موسسه تشکیل و اعضاء این کمیته تعیین گردد که اعضاء آن شامل رییس، نائب رییس، عضو کمیته، ثبات و شمارشگر و معمولا یک فرد که مسئولیتی در ارتباط و کنترل و نگهداری حساب موجودیها دارد بعنوان هماهنگ کننده انتخاب میشود و طبق دستور العملی که از طریق وزارت خانه ابلاغ شده، شمارش اموال در پایان سال انجام میگیرد .
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه زمان انبار گردانی را طبق مصوبه ای که در کمبته انبار گردانی به تصویب رسیده از ۱۵ لغایت ۲۶ اسفند سال جاری اعلام کرد و گفت: واحدها اختیار دارند که بر اساس نیاز و حجم کاری ، تاریخ انبار گردانی را بین این دوتاریخ عنوان شده انتخاب و انجام دهند.
سحرخیز با اشاره به مراحل سه گانه شمارش انبارگردانی شامل قبل، حین و بعد از انبار گردانی گفت: در مرحله قبل از انبار گردانی یک سری اقدامات انجام می شود که واحدها می بایست قبل از اینکه انبار گردانی شروع شود، برآوردها و احتیاجات خود را تعیین و به انبار مراجعه، کالاهای مورد نیاز خود را دریافت کنند، چیدمان انبارها به شکلی انجام شود تا شمارش به آسانی انجام پذیر باشد و نصب تگ های انبار گردانی بروی کالا ها یک روز قبل از انبار گردانی و همچنین اقلام اسقاطی و اقلامی که بدون استفاده را از سایر اقلام جدا شده باشد .
وی اضافه کرد: در مرحله حین شمارش که براساس تگ های انبار گردانی با پرفراژ ۳ قسمت که از همدیگر تفکیک شدند، و در شمارش قسمت اول از قسمت دوم جدا می شود تا مشخص شود که این کالا برای یکبار شمارش شده است و چنانچه کالایی برای شمارش مشکل داشت شمارش دوم و سوم انجام می شود.
سحرخیز با بیان اینکه با اشاره به مرحله بعد از شمارش بعنوان اخرین مرحله انبارگردانی افزود: کالاهای شمارش شده در داخل فرم شمارش قرار گرفته و این شمارش با سوابق دفتری موجود کالا مطا بقت داده میشود و اگر مغایرتی نداشت انبار گردانی، صورتجلسه و خاتمه می یابد و موجودی شمارش شده ثبت سیستم تعهدی میگردد .
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه با اشاره به مزایای انبارگردانی گفت: نظارت بر موجودی انبار یکی از اصلی ترین و مهمترین اصولی است که باید رعایت گردد تا باعث کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از منابع گردد.
وی اضافه کرد: در مرحله حین شمارش که براساس تگ های انبار گردانی با پرفراژ ۳ قسمت که از همدیگر تفکیک شدند، و در شمارش قسمت اول از قسمت دوم جدا می شود تا مشخص شود که این کالا برای یکبار شمارش شده است و چنانچه کالایی برای شمارش مشکل داشت شمارش دوم و سوم انجام می شود.
سحرخیز با بیان اینکه با اشاره به مرحله بعد از شمارش بعنوان اخرین مرحله انبارگردانی افزود: کالاهای شمارش شده در داخل فرم شمارش قرار گرفته و این شمارش با سوابق دفتری موجود کالا مطا بقت داده میشود و اگر مغایرتی نداشت انبار گردانی، صورتجلسه و خاتمه می یابد و موجودی شمارش شده ثبت سیستم تعهدی میگردد .
رئیس اداره حسابداری مدیریت دانشگاه با اشاره به مزایای انبارگردانی گفت: نظارت بر موجودی انبار یکی از اصلی ترین و مهمترین اصولی است که باید رعایت گردد تا باعث کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از منابع گردد.
سحرخیز با بیان اینکه به منظور جلوگیری از انباشت بیش از حد و یا مواجهه شدن با کسری کالا در انبار می بایست نقاط کنترلی موجودی مرتبط با هر کالا در انبار ، از جمله نقطه سفارش، حداکثر موجودی مجاز، حداقل موجودی مجاز و مقدار سفارش کالا مشخص گردد و به منظور استفاده بهینه از منابع، برنامه ریزی در خرید کالا را مد نظر قرار داد و گفت: روشهای خرید باید به شکل موثر مطابق با نیاز های واحد باشد و امکان دستیابی به اطلاعات و رد یابی دقیق فرایند ها به طور واضح در واحد دیده شود و از لحظه ورود کالا به انبار تا زمان پرداخت و به مصرف گرفتن شدن کالا به طور شفاف در سیستم وجود داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد: جهت استفاده بهینه از منابع و کاهش کالاهای راکد باید از طریق سیستم نظام نوین مالی کالاهای کم مصرف، کالاهای بدون مصرف ، کالاهای بی مصرف و کالاهای پر مصرف را شناسایی کرد و به صورت دوره ای گزارشات تهیه و در اختیار مدیران گذاشته شود تا گزارشات تحلیلی و آنالیز قیمتها مورد بررسی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: جهت استفاده بهینه از منابع و کاهش کالاهای راکد باید از طریق سیستم نظام نوین مالی کالاهای کم مصرف، کالاهای بدون مصرف ، کالاهای بی مصرف و کالاهای پر مصرف را شناسایی کرد و به صورت دوره ای گزارشات تهیه و در اختیار مدیران گذاشته شود تا گزارشات تحلیلی و آنالیز قیمتها مورد بررسی قرار گیرد.