عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

انس با قرآن/بیان برخی صفات عباد الرحمن و گروه هایی که در جهنم ماندگارند - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹

در ادامه برگزاری جلسات هفتگی محفل انس با قرآن کریم در اولین روز کاری هرهفته، این مراسم معنوی در مسجد شهدای گمنام دانشگاه برگزار شد و بعد از تلاوت قرآن و تفسیر آن نیز مراسم ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه،استاد و پژوهشگر قرآن در این مراسم به تفسیر آیاتی از سوره فرقان پرداخت و با اشاره به صفات عباد الرحمن در آیه ۶۸ این سوره از جمله  اخلاص در توحید و یکتا پرستى، پرهیز شدید از آدم کشى و بى عفتى تاکید کرد و گفت: عباد الرحمن کسانی هستند که جزء خدا معبود دیگری را نمی پرستند، آدم کشی که خداوند آن را حرام کرده انجام نمی دهند مگر به حق باشد، زنا نمی کنند و هرکس این اعمال را انجام بدهد به سزای گناهش خواهد رسید .
دکتر بهنام با بیان اینکه ما حق نداریم به جان دیگران، حتی اگر کافر و مشرک باشند تعرض کنیم افزود: خداوند می فرماید ما بنی ادم(فرزندان ادم) را مورد کرامت قرار دادیم یعنی جان همه انسانها نه فقط مسلمین را تکریم می کنیم
حافظ کل قرآن کریم با نهی از آدم کشی، اشاره به استثنائاتی در این زمینه داشت تصریح کرد: تنها زمانی که قاتلی را قصاص می کنیم و یا کسی که در جنگ با حکومت اسلامی چندین نفر را کشته در مقام مقابله با او بر می آییم حق داریم  به جان او معترض شویم
دکتر بهنام در ادامه اشاره ای به فرق قتل و موت داشت و گفت:اگر جانداری به طور طبیعی که خداوند آنرا مقدر کرده است عمرش به پایان برسد این را موت گویند، اما اگر جانداری که هنوز از زندگانی و عمر او باقی مانده و بنابر دلایلی  جانش گرفته شود آنرا قتل می گویند.
وی با اشاره به اینکه عباد الرحمن، اهل زنا نیستند تاکید کرد: هرکس شرک به خدا، قتل عمد و زنا را انجام دهد به سزای گناه خود خواهد رسید وعذاب بر او در قیامت مضاعف خواهد شد  ودر جهنم برای همیشه با نهایت خواری ماندگار خواهد بود.
یادآور می شود خداوند متعال در سوره فرقان‏ (آیات ۶۳-۷۵) ویژگیهاى بندگان ممتاز خود (عباد الرحمن) را - که دوازده خصلت است - بر شمرده، و در آخر میفرماید: اگر بندگان خدا داراى این ویژگیها باشند، قطعاً هدایت یافته و به پاداش عظیم الهى خواهند رسید.
۱و ۲. تواضع و حلم (آیه ۶۳)؛
۳. شب زنده دارى (آیه ۶۴)؛
۴. خوف از عذاب الهى و ابراز آن در دعا (آیات ۶۵ و ۶۶)؛
۵. انفاق عادلانه، به دور از اسراف و سخت گیرى (آیه ۶۷)؛
۶. اخلاص در توحید و یکتا پرستى (آیه ۶۸)؛
۷ و ۸. پرهیز شدید از آدم کشى و بى عفتى (آیه ۶۸)؛
۹. پرهیز از امور باطل و بیهوده، و دورى از صحنه‏هاى باطل (آیه ۷۲)؛
۱۰. عبور کریمانه و معترضانه از کنار هر گونه لغو و پوچى (آیه ۷۲)؛
۱۱. تدبر در آیات قران برداشت صحیح از آنها (آیه ۷۳)؛
۱۲. دعا و در خواست فرزندان شایسته و امامت و رهبرى پرهیزکاران (آیه ۷۴).
طبق آیات قرآن، همچنین ۸ گروه کافران، منافقان، قاتلان، زنا کاران، مرتد شدن، ربا خواران، همدستان و همکاران دشمنان اسلام و کسی که گناهش به او احاطه پیدا کند در جهنم ماندگارند