عمومی | دانشگاه تهران

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، چهار تفاهم نامه همکاری در حوزه‌های بین‌الملل، پژوهش، دانشجویی و توسعه بین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضا رسید.
دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این نشست با تاکید بر همکاری و همراهی دو دانشگاه گفت: «جدا از بحث‌های آرمانی، این دو دانشگاه، یکی بوده‌اند و یکی هستند و شرایط امروز بیش از گذشته ایجاب می‌کند که باهم همکاری کنند، همکاری که حد و مرزی نمی‌شناسند».
وی افزود: «دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در سطح ملی از بهترین‌های کشور محسوب می‌شوند و هم‌چنین در عرصه بین‌الملل جزء دانشگاه‌های شناخته‌شده هستند. امروزه با توجه به شرایط علمی دنیا، نیاز همکاری این دو دانشگاه به‌شدت احساس می‌شود. چنانچه این دو دانشگاه پیش از این کنار هم قرار می‌گرفتند، قطعاً شرایط علمی کشور بهتر از جایگاه فعلی بود».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به پیشرفت همکاری‌های دو دانشگاه در زمینه‌های مختلف خاطر نشان کرد: «در حوزه بین‌الملل، با توجه به اینکه کمتر مرتبط با مسائل اداری داخلی است، کارها روان‌تر انجام می‌شود. در حوزه‌های پژوهشی و شهر دانش نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که امیدوارم نتایج خوبی به همراه داشته باشد».
به گفته رئیس دانشگاه تهران، در بخش تغذیه، بهداشت و ورزش دانشجویی نیز گام‌های موثری برداشته شده، این حوزه نامحدود است و امکان پیشرفت بسیاری دارد. سال‌هاست انجمن اسلامی دو دانشگاه مشترک است و این انجمن از پخته‌ترین انجمن‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.
وی حوزه آموزش را یکی از ثروت‌های دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: «باید همکاری‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. با ایجاد موسسه مشترک زیست مواد تلاش کردیم در جهت تقویت فعالیت‌های آموزشی قدم برداریم و این مرکز به‌عنوان پایلوت همکاری‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. مزیت آموزشی دو دانشگاه در کشور منحصربه‌فرد است و ما برای توسعه همکاری‌های آموزشی، در حال پیگیری اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم هستیم و این رویکرد باید از سوی دو دانشگاه مورد توجه قرار گیرد».
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان با توصیف مزیت دانشگاه‌های جامع اظهار کرد: «توانمندی دانشجویان این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های حوزه‌های محدود متفاوت است. آنان می‌توانند مهارت‌های نرم را به‌طور طبیعی در دانشگاه‌های جامع بیاموزند و جهان‌بینی وسیع‌تری پیدا کرده و هم‌چنین پس از فارغ‌التحصیلی شبکه کاری بهتری را ایجاد کنند».
دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تاکید برافزایش جلسات مشترک دو دانشگاه خاطر نشان کرد: «مجموعه هیات رئیسه دو دانشگاه باید همانند دو برادر تنی و نه برادر ناتنی کنار هم قرار گیرند. این دو دانشگاه یک روح در دو کالبد هستند و باید هماهنگی بیشتری در پیشبرد اهداف دانشگاهی ارائه دهند. از همان روزهای نخستین که مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم، تاکید داشتم که نباید هیچ فاصله حقیقی و مجازی بین دو دانشگاه ایجاد شود».
وی، مهم‌ترین وظیفه دانشگاه را آموزش و پژوهش و ارائه خدمات برشمرد و تصریح کرد: «هر دو دانشگاه ظرفیت‌های بسیاری دارند که باید در کنار هم قرار داده شوند، چرا که نتیجه این هم‌افزایی قطعاً به سود کشور خواهد بود. در حال حاضر این هم‌افزایی در سطوح عالی دو دانشگاه ایجاد شده و باید به زیرمجموعه‌ها نیز تسری پیدا کند».
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان زمینه‌های همکاری دو دانشگاه در عرصه‌های بین‌المللی، دانشجویی، توسعه و پژوهشی گفت: «تفاهم‌نامه‌های این جلسه، مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های بیشتر آینده است. فرصت همکاری که در این دوره فراهم شده ممکن است دیگر تکرار نشود، لذا باید از این فرصت استفاده کرد و سنگ بنایی را گذاشت که در آینده این همکاری‌ها بیش‌ازپیش تداوم پیدا کند».