عمومی | دانشگاه فرهنگیان

برگزاری اولین جلسه از سلسله کارگاه های آموزش علوم بر مبنای کاوشگری در خراسان رضوی

اولین جلسه از سلسله کارگاه های آموزش علوم بر مبنای کاوشگری

اولین جلسه از سلسله کارگاه های آموزش علوم بر مبنای کاوشگری

اولین جلسه از سلسله جلسات آموزش علوم بر مبنای کاوشگری با عنوان مبانی نظری IBSE (Inquiry Based Science Education) در سالن امام رضا(ع) پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این کارگاه که با حضور استادان و دانشجویان مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان برگزار گردید، اصول و مبانی نظری آموزش علوم بر مبنای کاوشگری برای حاضران تشریح و مقرر شد شرکت کنندگان با حضور در کارگاه های بعدی با جزئیات و موارد کاربردی این بحث بیشتر آشنا شوند.

دکتر حمیدرضا وطن پور، استادیار دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و مدرس این کارگاه، با بیان این مطلب گفت: هدف از برگزاری این دوره آموزشی، توسعه رویکرد IBSE است.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات فعلی نظام آموزشی کشور حافظه محوری است، گفت: برای خروج از این وضعیت و تبدیل آن چه در ذهن است به دست ورزی، از رویکرد IBSE استفاده می شود.

دکتر وطن پور با اشاره به ویژگی های رویکرد IBSE گفت: این رویکرد خلاقیت می آورد، دانش آموز محور است، ایجاد کننده حس همکاری و همیاری است، بر دست ورزی تاکید دارد و در عین جدی بودن لذت بخش و شادی آور است، به تاریخ و فرهنگ توجه دارد و در نهایت بخشی از زندگی است.

استادیار دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی ادامه داد: در IBSE از حافظه محوری فاصله می گیریم و اجازه می دهیم آن چه در ذهن دانش آموز است به شکل دست ورزی بروز پیدا کند، چیزی ساخته شود، تولید دانش گردد، سوال در ذهن دانش آموز پدیدار آید و چرخه جدیدی شکل گیرد.

وی با بیان این که دانشگاه فرهنگیان، آموزش رویکرد کاوشگری جدید را از دو سال پیش در ایران آغاز کرده است، اظهار داشت: چرخه این رویکرد با سوال آغاز می شود و با تفکر شخصی، تفکر گروهی، ارائه فرضیه، دفاع از فرضیه، تامین و انتخاب وسایل مورد نیاز، طراحی آزمایش، اثبات فرضیه و ارائه دانش تولید شده با استفاده از واژگان علمی ادامه می یابد و در نهایت با ارائه سوال نو به خلق چرخه جدید می انجامد.