عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

توسعه فناوری و پیشرفت پژوهش‌ها در ایران شگفت‌انگیز است

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری آفریقا، از وسعت و جایگاه تحقیقات و توسعه فناوری در ایران و توجه ویژه دولت به این مقوله ابراز شگفتی کرد.

به گزارش مرکز ارتباط و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، خانم سارا انیانگ اگبور کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران، از پیشرفتهای ایران در حوزه علم و فناوری در شرایطی که ایران در ۴۰ سال اخیر با تحریم های مختلف بین المللی دست و پنجه نرم می کند، به تعریف و تمجید پرداخت.

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری آفریقا که طی سه روز حضور خود در ایران از دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک کشور، پارک فناوری پردیس، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و انستیتو بیوتکنولوژی کشاورزی کرج بازدید کرده است، از وسعت و پیشرفت پژوهش ها و توسعه فناوری در ایران و توجه ویژه دولت به این مقوله ابراز شگفتی کرد.

اگبور ضمن تشریح برنامه ۲۰۶۳ اتحادیه آفریقا برای توسعه علوم و تکنولوژیهای نوین در حوزه‌های مختلف فناوری در کشورهای مختلف آفریقایی برای دستیابی به "رویای آفریقایی" ابراز کرد: هر چند کشورهای آفریقایی علاقه زیادی به تدوین برنامه‌های استراتژیک و بلندمدت برای توسعه خود دارند، اما آنچه در طی این بازدیدها در ایران مشاهده کردم، این بود که ایران به جای تدوین برنامه، با سرعت بالایی عمل گرایانه در مسیر تحقق اهداف خود قدم برداشته است. ایجاد اکوسیستم های مورد نیاز توسعه تکنولوژی در کشور از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی تا صنعت از مهمترین اقداماتی است که در ایران صورت گرفته و به وضوح شاهد بسیاری از محققین و اساتید دانشگاهی بودم که در شرکتهای دانش بنیان خود مشغول به تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شان بودند.

وی همچنین بیان کرد: هر چند به مقوله تحقیقات و آموزش در اتحادیه آفریقا توجه ویژه ای شده و ایجاد دانشگاه پان آفریکن و تربیت بیش از ۷۴۴ فارغ التحصیل در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در انستیتوهای این دانشگاه طی ۵ سال گذشته قدم بزرگی در این راستا بوده، لیکن عدم توانایی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای این فارغ التحصیلان از ضعفهای عمده در آفریقاست که باعث خروج این نخبگان از آفریقا شده است. ایران در توسعه فرهنگ کارآفرینی بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان و ایجاد بسترهای تجاری سازی از طریق ایجاد مراکز رشد، شتاب دهنده های خصوصی و پارکهای فناوری بسیار ممتاز عمل کرده و در این سفر درسهای خوبی از زنجیره تولید علم، تربیت نیروی انسانی تا توسعه تکنولوژی و کارآفرینی برگرفته ام.

امری حیرت انگیز در نانوفناوری ایران

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا به بازدید خود از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ایران اشاره کرد و تحقق دو برنامه بلند مدت استرتژیک برای " ظرفیت سازی علم نانو در ایران " و نیز برنامه " بین المللی سازی دستاوردهای نانوفناوری " را امری حیرت انگیز برشمرد و افزود: طی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو، متوجه این موضوع شدم که تحقیقات در علوم نو تا چه اندازه می تواند برای جامعه کاربردی باشد و بسیاری از محصولات را دیدم که برای حل مشکلات و مسائل زندگی روزمره کاربرد دارد. تولید بسیاری از داروهای پیشرفته در کشور و حتی فرمولاسیون های نانو و خودکفایی کشور در تولید بیش از ۹۷% داروهای موردنیاز، نشان از یک مدیریت صحیح در حوزه توسعه علم و فناوری در کشور شما دارد و شایسته است اتحادیه آفریقا که اکثر کشورهای عضو آن واردکننده کامل دارو و تجهیزات پزشکی هستند، از تجربیات ایران بهره مند شوند.

اگبور در بخش دیگری از این دیدار بیان کرد: این سفر برای ما بسیار مفید بود و آرزو می کنیم سایر محققین و اساتید آفریقایی نیز این شانس را داشته باشند که از زیست بوم علم و فناوری ایران بازدید داشته باشند. این فضای سازنده بین اساتید و دانشجویان و وجود ابزارهای مختلف کارآفرینی در کنار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دیدگاه های ما را در خصوص رویه های کاری مان در دانشگاه پان آفریکن و نقاط ضعف مان روشن کرد. از مهمترین ابزارهایی که ما در دانشگاه های آفریقا خلاء آن را حس می کنیم، عدم وجود انکوباتورها، شتاب دهنده ها و پارکهای فناوری و صنعتی در کنار مراکز دانشگاهی ماست که بتوانیم با منتورینگ و مشاوره های کسب و کار فارغ التحصیلان را در کشور جذب کرده و از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم. در این خصوص واقعا به تبادل تجربیات ایران در خصوص بازگشت نخبگان و حفظ سرمایه های نیروی انسانی و دریافت مشاوره های تخصصی در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری نیاز داریم تا به اهداف آفریقای ۲۰۶۳ دست بیابیم.

بهره مندی از ابزارهای موجود در ایران

کمیسیونر منابع انسانی، علم و فناوری اتحادیه آفریقا با اشاره به فرهنگ "جامعه به من نیاز دارد و من به جامعه" در جوامع آفریقایی از معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد از تمام ابزارهای موجود در ایران برای توسعه آموزش های مجازی در دانشگاه های آفریقا و ترویج کارآفرینی استفاده کند و تلاش ایشان در کمیسیون های مرتبط در اتحادیه آفریقا فراهم ساختن بسترهای این همکاریها خواهد بود.

وی اضافه کرد: مردم آفریقا مشتاق آموزش و ارتقاء سطح زندگی خود در قالب یک فرهنگ آفریقایی و نه فرهنگ آمریکایی یا اروپایی هستند. قطعا توسعه زیرساختهای فیزیکی در آفریقا به علت منابع مالی کم در کشورهای آفریقایی، محدودیت دارد. این در حالی است که زیرساختهای اینترنت در آفریقا نسبتا خوب توسعه یافته و می توان از این بستر برای آموزش، کارآفرینی و انتقال تکنولوژی و تجربیات بهره برد. بنابراین توسعه آموزش مجازی توسط مراکز تحقیقاتی و آموزشی ایران در بستر دانشگاه پان آفریکن استقبال می شود و تمایل به همکاری ویژه در این خصوص دارند.

آگبور در پایان همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی را محدود به حوزه تولید علم ندانست و تاکید کرد: انتقال دانش می‌تواند به هر دو طرف برای توسعه بازار کمک کند، صنعت را ارتقا دهد و صنعت نیز با تجربیات خود، دانش را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتقل کند.

همچنین وی پیشنهاد ایجاد کمیته ای مشترک برای پیگیری موارد مطرح شده را ارائه کرد تا دستیابی به اهداف و توسعه تکنولوژی ایرانی در آفریقا با شتاب بیشتری پیگیری شود.

پایان پیام/