عمومی | پژوهشگاه نیرو

اعمال نانو پوشش ضد گرد و غبار بر روی تجهیزات عایقی پست مشیریه و عملکرد مطلوب پوشش اعمالی از نقطه نظر خواص سطحی و الکتریکی

در راستای اجرای پایلوت دستاوردهای تحقیقاتی مرکز توسعه فناوری نانو در صنعت برق و انرژی، نانوپوشش ضد گرد و غبار بر روی تجهیزات عایقی پست مشیریه با موفقیت اعمال گردید. این نانوپوشش تولید شده توسط همکاران گروه مواد غیر فلزی و مرکز توسعه فناوری نانو پژوهشگاه نیرو در قالب پروژه آزمون ایده با عنوان دستیابی به دانش فنی ساخت نانوپوشش و رنگ ابر آبگریز و ضد گرد و غبار پس از طی مراحل ساخت و بهینه‌سازی آزمایشگاهی و انجام آزمون‌های استاندارد بصورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.
اجرای پایلوت این نانوپوشش در محل انتخابی برای انجام تست پایلوت پوشش بر سطح برقگیر در خط سعیدیه پست مشیریه در روز چهارشنبه مورخ ۹۷/۱۰/۰۵ در فاصله خاموشی از ساعت ۸ الی ۱۴ بعد ازظهر و با حضور همکاران مرکز توسعه فناوری نانو پژوهشگاه نیرو دکتر اشکان ذوالریاستین، دکتر علی مهدیخانی، مهندس ناصر جعفری، دکتر حسام فلاح آرانی و مهندس مجتبی ملکی به همراه دکتر سالارخیلی از شرکت برق منطقه ای تهران انجام گرفت.
این اجرای پایلوت در پی مشکل مطرح شده از سوی شرکت برق منطقه ای تهران و بازدید به عمل آمده در روز دوشنبه مورخ ۹۷/۰۹/۱۲ صورت پذیرفت. در بازدید وجود گرد و غبار بسیار زیاد بر روی سطوح عایقی کاملا مشهود بود. این گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان تهران و همچنین فعالیت برداشت و انفجار از معدن سیمان در کوه بی بی شهربانو است که در فاصله کمتر از ۷۰۰ متری پست مشیریه قرار دارد. با بازدید به عمل آمده و با در نظر گرفتن شرایط خاموشی خطوط مختلف و فضای موجود برای انجام تست پایلوت، سطح برقگیر در خط سعیدیه برای پوشش دهی انتخاب گردید.
جهت اعمال نانو پوشش، قبل از اجرای نانوپوشش از گروه شستشوی مستقر در پست مشیریه درخواست شده بود تا سطح محل اجرای پوشش بر روی برقگیر فاز وسط خط سعیدیه به همراه دو تجهیز مشابه کناری به عنوان شاهد مطابق پروتکل مرسوم تمیزکاری گردد. سپس سطح مربوطه مجدداً توسط همکاران پژوهشگاه تمیزکاری و آماده‌سازی گردید. در بازبینی اولیه سطح، اثراتی از باقی ماندن گرد و غبارهای سیمانی سخت شده بر روی سطح عایقی حتی پس از شستشوی اولیه مشاهده گردید. این ذرات بوسیله برس‌های سخت از روی سطح جدا شده و سطح بوسیله استون مجددا شستشو شده و خشک گردید.
در ادامه فرایند، رزین پایه و افزودنی‌های نانومتری و حلال با نسبت‌های مشخص ترکیب شده و مخلوط فوق پس از فیلتراسیون بوسیله پیستوله با روزنه خروجی مناسب و با فشار بهینه‌سازی شده باد کمپوسور، بر روی سطح از پیش آماده‌سازی شده، بطور یکنواخت اعمال گردید. پس از اعمال نانو پوشش یکنواخت با ضخامت مناسب، پوشش در شرایط بدون رطوبت فرایند خشک شدن در معرض هوا را طی نمود تا پس از یک ساعت فیلم سطحی پخت شده بر روی سطوح عایقی تشکیل گردد.
تاکنون پس از گذشت ۲ ماه از اعمال نانوپوشش، در پی بازدیدهای به عمل آمده عملکرد مطلوب پوشش اعمالی از نقطه نظر خواص سطحی و الکتریکی در مقایسه با نمونه‌های شاهد مورد تایید قرار گرفته است. مراحل تکمیل تحقیقات این پروژه تا دستیابی به بهترین نتیجه و تجاری‌سازی محصول در گروه مواد غیرفلزی پژوهشگاه نیرو در جریان است.
مجری این پروژه دکتر نسترن ریاحی و مدیر پروژه دکتر اشکان ذوالریاستین و ناظر پروژه مهندس سیامک ابیضی می‌باشند.