عمومی | دانشگاه شیراز

انتشار کتاب جدید توسط دکتر سید مجتبی زبرجد

کتاب جدید دکتر سید مجتبی زبرجد ، استاد دانشگاه شیراز با عنوان ''رفتار مکانیکی مواد مهندسی (فلزات، سرامیک ها، پلیمرها و کامپوزیت ها)'' منتشر شد.
این کتاب توسط یواخیم روسلر، هارالد هاردرس ومارتین بکر تالیف شده و دکتر سیدمجتبی زبرجد (استاد دانشگاه شیراز)، مهندس اشکان نحوی بیانی، مهندس علیرضا کاویانی و مهندس شقایق بکتاشیان ترجمه شده است.
کتاب ''رفتار مکانیکی مواد مهندسی : را انتشارات واژگان خرد در ۵۰۰ صفحه منتشر کرده است.
به گفته ی دکتر زبرجد، نظر به اهمیت و جایگاه مواد در زندگی امروزی، وجود کتاب هایی که در حوزه های علوم و مهندسی به معرفی رفتار فیزیکی و مکانیکی مواد بپردازند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ازاین رو، کتاب حاضر که توسط یوآخیم روسلر، هارالد هاردرس و مارتین بِکِر در سال ۲۰۰۷ تالیف شده است، ترجمه و به جامعه علمی کشور تقدیم می شود.
هدف اصلی این کتاب، آشنا ساختن دانشجویان، مهندسان و صنعتگران با رفتار مکانیکی مواد مهندسی می باشد.
این کتاب از ۱۳ فصل اصلی و ۴ پیوست تشکیل شده است که تمام مباحث لازم از مقدماتی تا پیشرفته را دربرمی گیرد و خواننده را از مراجعه به سایر منابع تا حدود زیادی بی نیاز می سازد.
روان بودن متن کتاب از لحاظ روابط ریاضی و همچنین استفاده از شکل ها، نمودارها و جداول متعدد و منحصر بفرد، کتاب حاضر را به مرجعی کامل برای مطالعه ی رفتار مکانیکی مواد مهندسی برای تمام پژوهشگران و به خصوص دانشجویان مهندسی مواد و مهندسی مکانیک تبدیل کرده است.
ارائه ی پیوست ها، تمرینهای کاربردی و پاسخ آنها در انتهای کتاب نیز روند تفهیم مطالب را سهولت بخشیده است.
شایان ذکر است که در ترجمه ی کتاب حاضر تلاش شده است که علاوه بر رعایت امانت در حفظ معنای متن اصلی، ترجمه به صورت متنی شیوا و روان درآید تا خواننده دچار سردرگمی نگردد.
همچنین سعی شده است که استفاده از معادل فارسی کلمات لاتین در کلیه فصول کتاب رعایت گردد. در همین راستا، برای آشنایی خوانندگان با کلمات لاتین، این کلمات به صورت زیروند آورده شده اند.
شایان توجه است دکتر سیدمجتبی زبرجد هم اکنون با مرتبه ی علمی استادی در بخش مهندسی مواد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز مشغول به تدریس و پژوهش می باشند.
چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله در مجلات بین المللی و ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله در کنفرانس های بین المللی و ملی، تالیف چهار عنوان کتاب در زمینه های شکل دهی فلزات، مواد پیشرفته، نانولوله های کربنی و نانوکامپوزیت های پلیمری و ویراستاری چندین کتاب در زمینه های مختلف مهندسی مواد، انجام بیش از ۵۰ طرح پژوهشی صنعتی، راهنمایی بیش از ۱۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری عمدتا در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز و عضویت در هیات تحریریه چندین مجله ملی در کارنامه علمی دکتر سیدمجتبی زبرجد به چشم می خورد.