عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

بر نقش تاثیر گذار دانشگاه فنی و حرفه ای در اشتغال تاکید کرد

رئیس مرکز آمار ایران در جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه ای:

آیین افتتاح و ارسال تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور رییس مرکز آمار ایران، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای، معاونین و مدیران حوزه ستادی و روسای استانی دانشگاه در دانشکده شریعتی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، صبح امروز بیست و یکم اسفند ماه دکتر پارسا رئیس مرکز آمار ایران با حضور در پنجمین جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه ای سال ۹۷ که در دانشکده شریعتی تهران برگزار شد، طی سخنانی ضمن تعریف توسعه به صورت کاربردی در سطح فرد، اداره و کشور بیان داشت: توسعه ایجاد شرایطی است که از ظرفیت های موجود استفاده بهینه شود و دنبال ظرفیت های جدید باشد و فضایی است که درآن همه نیروها از استعداد ها و قابلیت ها و توانایی هایشان حداکثر استفاده را بکنند و با ایجاد قوانین و قواعد مناسب که وظیفه یک هیات مدیره و رئیسه است، فراهم شود.

رئیس مرکز آمار در ادامه ویژگی های قواعد را در توسعه مهم دانست و افزود: قوانین و مقررات باید شفاف باشد و همه، از آن یک چیز را بفهمند،  تضمین داشته باشد و بازدارنده و مشوق باشد، از قبل اعلام شده و ثبات داشته باشد و قاعده آخر اینکه انگیزه سازگار داشته باشد به این صورت که نفع و بازدهی گزارش راستگویی و درست کرداری بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه در هر بخشی اگر کمتر از توان خود فعالیت و کار می شود باید به قواعد آن شک کرد، بیان داشت: قواعد را باید به گونه ای تنظیم کنیم که به هدف مطلوب برسیم و همراه با حمایت محدود، مشروط و کاهنده باشد. اگر جایی توسعه ندارد مقصر مدیریت است و بنابراین توسعه  برنامه ریزی می خواهد و برنامه ریزی به آمار نیاز دارد.

دکتر پارسا در بخش دیگر سخنان خود، نقش فنی و حرفه ای در اشتغال را تاثیر گذارعنوان کرد و گفت: الگوی ذهنی و فکری افراد را نسبت به اشتغال باید تغییر دهیم چه بسا خیلی ها فکر می کنند شاغل کسی است که کارمند دولت است.

وی تاکید نمود: کار آمار، تولید داده های با کیفیت که قابل مقایسه با دنیا و بین المللی و دارای استانداردهایی باشد. در نظام آمار سنتی ، که براساس سرشماری و خود اظهاری بوده است ولی ما امیدواریم میانگین این اعداد قابل اعتماد باشد و هست ولی نظام آماری در دنیا بر این مبنا نیست و هر آدمی یک کد شناسایی و ملی و آدرس پستی و قانونی و کسب و کار معلوم دارد و ما در حال حاضر در مرکز آمار دنبال استقرار و ساماندهی موجودیت انسان ، مکان زندگی و کسب و کار هستیم.

دکتر پارسا گفت: قانون آمار کشور در سالی که گذشت آگاهی بخشی و بستر سازی بوده است و در سال ۹۸، تصمیم داریم  مقرراتی را به عنوان مبنا قرار دهیم و دستگاهها موظف هستند براساس این قواعد حرکت کنند تا بتوانیم  بستری را برای همه مدیران کشور ایجاد نمایی و امیدوارم در این راستا دانشگاه فنی و حرفه ای در تعامل فعال با ما باشد و آمارهای این دانشگاه را بهتر کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران در پایان در پاسخ به رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص تفاهم نامه مرکز آمار با دانشگاه فنی و حرفه ای و در اختیار قرار دادن اطلاعات و آمار مشاغل و بازار کار به روسای استانی این دانشگاه، خاطر نشان کرد: در نظام آماری جدید امیدوارم این مورد محقق شود تا بتوانیم همکاری موثر را داشته باشیم.