عمومی | دانشگاه رازی

دانشگاه رازی در میان ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت

مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه رازی گفت: دانشگاه رازی در نخستین ارزیابی بین‌المللی نظام رتبه‌بندی ISC در میان ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت.

دکتر یاسر شهبازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی، اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ISC ،  اخیراً نخستین  نظام رتبه‌بندی بین‌المللی خود را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است.

ایشان با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی ISC ، برای نخستین بار  ۱۶۰۳ دانشگاه را در سطح بین المللی ارزیابی کرده است، معیار قرار گرفتن هر یک از دانشگاه­ها در نظام رتبه بندی  بین المللی ISC را داشتن حداقل ۱۵۰۰ مقاله در پایگاه استنادی Web of science عنوان کرد.

دکتر شهبازی با اشاره به اینکه شاخص‌های ارزیابی در این نظام در چهار بخش "شاخص‌های پژوهش، آموزش، فعالیت‌های بین‌المللی و نوآوری"  قرار گرفته‌اند،  ادامه داد: به مانند بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی دیگر، وزن شاخص پژوهش در این نظام بیشتر از سایر شاخص‌هاست.

مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه رازی با ذکر اینکه نظام رتبه بندی بین المللی ISC ، داده‌ها را در یک بازه زمانی سه ساله ارزیابی می‌شوند، بازه زمانی برای محاسبه امتیازات دانشگاه‌ها در نخستین ارزیابی را سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ دانست و افزود: داده‌ها از پایگاه WOS و سایر پایگاه های معتبر مانند United States Patent استخراج شده‌اند.

دکتر شهبازی بیان کرد: در جدول زیر شاخص‌ها و توضیحات تکمیلی مربوط به هرشاخص به همراه وزن اختصاص یافته به آن‌ها مشاهده می‌شود.

شاخص‌های مورد استفاده در نظام رتبه‌بندی بین المللی ISC

نام شاخص

توضیحات

وزن هر مورد

وزن کلی

پژوهش

  1. حجم پژوهش دریک بازه زمانی سه ساله  (۲۰۱۶-۲۰۱۴)
  2. تعداد استنادهای دریافتی در یک بازه زمانی سه ساله  (۲۰۱۶-۲۰۱۴)
  3. تعداد استنادات نرمال شده
  4. تعداد مقالات برتر
  • مقالات چاپ شده در مجلات نیچر و ساینس و انتشارات نیچر
  • مقالات چاپ شده در مجلات Q ۱
  • مقالات چاپ شده در مجلات برتر نمایه شده در Art and humanities و Social science index
  1. تاثیر استنادی دانشگاه نسبت به کل جهان

۲۵ درصد

۱۵ درصد

۱ درصد

۱۵ درصد

۴ درصد

۶۰

آموزش

نسبت تعداد دانشجویان به اعضای هیات علمی

تعداد اعضای هیات علمی پراستناد

۵ درصد

۵ درصد

۱۰

فعالیت‌های بین‌المللی

تعداد مقالات مشترک با همکاری سایر کشورها

تعداد کشورهای سهیم در چاپ مقالات

شهرت بین المللی دانشگاه :

  • بر مبنای رتبه دانشگاه در نظام های بین المللی QS ، تایمز و شانگهای

۱۰ درصد

۴ درصد

۱ درصد

۱۵

نوآوری

تعداد پتنت های ثبت شده با نام دانشگاه در پایگاه US PATENT و TRADEMARK OFFICE در بازه زمانی سه ساله (۲۰۱۶-۲۰۱۴)

تعداد همکاری با صنعت در بازه زمانی سه ساله (۲۰۱۶-۲۰۱۴)

۱۰ درصد

۵ درصد

۱۵

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه گفت: در نخستین ارزیابی دانشگاه‌های جهان، ۲۳ دانشگاه از کشور ایران موفق شده‌اند در این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند و دانشگاه رازی با رتبه ۱۰۰۱+  در میان ده دانشگاه جامع برتر کشور، قرار گرفته است.

وضعیت امتیازات  دانشگاه رازی

دکتر شهبازی اضافه کرد: دانشگاه رازی در شاخص پژوهش، رتبه  ۱۱۹۵، در شاخص آموزش ۸۵۵، در شاخص فعالیت‌های بین‌المللی، ۱۱۳۹  و درشاخص نوآوری ۱۲۰۲ را در بین ۱۶۰۳ دانشگاه به دست آورده است.

ایشان در پایان افزود: دانشگاه رازی به همراه دانشگاه‌های شهید بهشتی، کاشان، گیلان و اصفهان در رتبه ۱۰۰۱+ قرار گرفته و دانشگاه‌های این دسته به ترتیب حروف الفبا در جدول مرتب شده‌اند.