عمومی | دانشگاه مازندران

اختراع "تهیه زیست حسگر الکتروشیمیایی بسیار حساس و گزینش پذیر، جهت شناسایی توالی DNA¬ ژن سرطان پروستات"

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جهانبخش رئوف، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و یکی ازدانشمندان ۱% برتر جهان، موفق به ثبت اختراعی تحت عنوان "تهیه زیست حسگر الکتروشیمیایی بسیار حساس و گزینش پذیر، جهت شناسایی توالی DNA¬ی ژن سرطان پروستات" در این دانشگاه گردید.
براساس این گزارش، دکتر رئوف در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه در خصوص این اختراع گفت: این اختراع در زمینه زیست حسگرهای الکتروشیمیایی و کاربرد آنها جهت تشخیص توالی DNA ژن سرطان پروستات و اندازه گیری آن است.
وی افزود: در این روش، از زیست¬حسگر الکتروشیمیایی، بر مبنای تثبیت توالی کوتاهی از DNA¬ تک رشته مکمل ژن سرطان پروستات، بر روی سطح الکترودهای شبکه چاپی گرافیتی اصلاح شده با بسترهای چند سازه¬های مغناطیسی عامل دارشده، به عنوان عنصر شناساگر برای شناسایی توالی DNA¬ ژن سرطان پروستات استفاده شد.
عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه با اشاره به اینکه سرطان پروستات، نوعی بیماری است که در آن، سلول¬های بدخیم از بافت¬های پروستات نشات می‌گیرند و به طور نامنظم و فزاینده، تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلول غده پروستات می¬شوند، ادامه داد: سرطان پروستات، دومین سرطان شایع بعد از سرطان پوست و دومین سرطان مرگ آور پس از سرطان ریه، در مردان است و هیچ درمان موثری ندارد. بنابراین، توسعه روش های جدید برای تشخیص زود هنگام این سرطان، مورد نیاز است.
دکتر رئوف با ابیان این نکته که ردیاب های شناساگر زیستی، مانند پروتیین¬ها، گیرنده های سنتزی و DNA ، یک عامل شناساگر مناسب برای تشخیص مولکولهای زیستی مهم هستند، اظهار داشت: در این پروژه، یک زیست¬حسگر  DNAبرمبنای الکترودهای شبکه چاپی گرافیت اصلاح شده با نانو چند سازه -های مغناطیسی عامل دار شده برای شناسایی و اندازه گیری بدون نشانگر ژن سرطان پروستات تهیه شد. نتایج به دست آمده از مطالعات الکتروشیمیایی نشان داد که زیست حسگر ساخته شده می تواند به طور اختصاصی، توالی DNA¬ژن سرطان پروستات را با حد تشخیص کم و در محدوده غلظتی وسیع شناسایی کند.


روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانه های گروهی