عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

برگزاریِ نشست تخصصی « از اصفهان تا خانه اصفهان » در دانشگاه هنر اصفهان

نشست تخصصی « از اصفهان تا خانه اصفهان » که از سلسله برنامه های « راوی:شهر» می باشد، به همت انجمن های علمی معماری ، شهرسازی و مطالعات معماری ایران و همچنین همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان و موسسه رویش مهر روز چهارشنبه پانزدهم اسفند ماه سال جاری در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد .
در این برنامه که با حضور چهره های نام‌آشنا در حوزه مسکن و شهرسازی ، و همچنین متخصصین حوزه های مربوطه و مسئولین شوراهای ذیربط چون شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری برگزار گشت ساعت ۱۶:۳۰ در محل سالن آمفی تئاتر توحید خانه آغاز شد .
ابتدا دکتر رامین مدنی ریاست محترم دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان به ضرورت پرداختن به موضوع توسعه شهر اشاره نموده و ضمن خیر مقدم به اساتید و دانشجویان علاقمند بیان نمودند که پرداختن به موضوع شهر از اهمیت بسیاری برای دانشجویان رشته های معماری ، شهرسازی و رشته های مربوطه برخوردار است .
دکتر مدنی با اشاره به دوره‌های مهمی از زندگی خود که با مهندس درویش همکاری داشتند ، شخصیت ایشان را از نظر حرفه‌ای و اخلاقی آموزنده و حائز اهمیّت قلمداد کردند .
بررسیِ «مبانی شکل‌گیریِ یک نونه ارزیابیِ پس از بهره‌برداری » در مقوله توسعه ، نقطه امیدی بود که ایشان در صحبت هایشان بدان اشاره نموده و توضیح دادند که طرح بحث در این نوع جلسات بایستی پاسخی باشد برای این که در مقوله توسعه شهری « چه فکر می‌کردیم و چه شد » .
پس از صحبت دکتر مدنی آرش اخوت از دغدغه شکل‌گیری سلسله روایت های « راوی:شهر » سخن گفت و به نمونه هایی از کارکرد این نوع از روایت اشاره نمود .
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاریِ این جلسه بهانه این نشست را نوعی بزرگداشت نیز برای درویش دانست .
اخوت همچنین آسیب بزرگ این دست از جلساتی که مرسوم هستند و از روایت دور میشوند را « پرداختن به اخوانیات صرف » دانست و بیان نمود که اهمیت این روایت به این است که بیان کتبیِ روایت کافی نیست و بایستی از اشخاص مربوطه داده های گفتارمحور ایشان را نیز جمع‌آوری نمود .
قسمت اصلیِ این نشست با تضویق حضار و صحبت های مهندس محمود درویش شروع شد .
مهندس درویش در آغاز توضیحی را در باب کار حرفه‌ای و زندگیِ تحصیلی خود در اصهان، تهران و خارج از کشور و نحوه ورود به عرصه‌های حرفه‌ای طراحی معماری و مهندسین مشاور «شهرو خانه» ارائه نمودند.

در ادامه داستان و روایت تهیه طرح های جامع و خاطراتی که از ابتدای قرن حاضر برای اصفهان اندیشیده شده بود گفته و بحث توسعه اصفهان را در قبل از انقلاب پیش کشیدند .
در این جلسه همچنین تعداد دو فیلم مصاحبه که با افراد صاحب نظر و طراحان نقشه های جامع و عملیاتیِ خانه اصفهان تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد . این فیلم ها به همت شرکت طرح و معماری و انجمن علمی معماری دانشگاه تهیه و تدوین شده و در این برنامه به نمایش گذاشته شد .
پس از استراحت زمانی با مجری کارشناس به پنل پرسش و پاسخ گذشت که معماران و شهرسازان و مسئولین شهری به ارائه مباحث و دغدغه های خود در باب تهیه طرح های جامع پرداختند که تاثیر به سزایی در شکل گیریِ بناها و در نهایت زندگی عموم جامعه نقش دارد .
تعدادی از دانشجویان نیز که تجربه زیست در خانه اصفهان قبل و بعد از توسعه های اخیر داشته اند به بیان خاطرات و معضلات امروز این قسم از شهر پرداختند .
لازم به ذکر است که در این مراسم چهره‌های برجسته معماری و شهرسازی چون مهندسین بدری‌زاده،نکویی،ملاذ، محمد عرب ، شماعی زاده و ... حضور داشتند .
همچنین افراد صاحب نظر در امر روایت شهر چون عبدالرحیم اخوت نیز حضور پیداکرده بودند . یکی از قسمت های چالش برانگیز این جلسه نیز گفت و گوی اساتید حاضر در باب طراحیِ خانه اصفهان و تدوین ظوابط شهری و تصمیم‌گیری های شورایی بود که مخالفان و موافقان اظهارات خود را بیان نمودند .
علاقمندان جهت دریافت فیلم جلسات و جزئیات این برنامه میتوانند به پست الکترونیکی انجمن علمی معماری دانشگاه هنر اصفهان به نشانی : anjomanm.aui@gmail.com مراجعه و نام ، دانشگاه و رشته ( درصورتی که دانشگاه هستند) و شماره تلفن خود را ارسال نمایند .