عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

رییس دانشگاه در جلسه شورای مدیران: به آینده خوش بینم

رییس دانشگاه در جلسه شورای مدیران: به آینده خوش بینم


آخرین جلسه شورای مدیران دانشگاه در سال ۱۳۹۷، سیزدهم اسفندماه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
این جلسه با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد و دکتر صدر (مشاور عالی رئیس و مدیرکل حوزه ریاست) ضمن خوشامدگویی به مسئولان دانشگاه از زحمات موثر یکساله اعضای شورای دانشگاه، مدیران ستادی، اعضای هیات ممیزه و اعضای هیات اجرایی جذب، تقدیر و تشکر نمود.
در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی نژاد (مدیر دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه)، با تبریک پیشاپیش سال نو و آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همگان، به تبیین بیانیه اخیر مقام معظم رهبری و تشریح وظایف دانشگاهیان در قبال آن پرداخت. وی ابتدا به ماموریت الهی امام خمینی (ره) در اسقاط حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی اشاره کرد و تاکید نمود نگاه به مهدویت و روزهای روشن آن، از آغاز مد نظر امام بوده و در گام بعدی، باید پرچم این حکومت اسلامی را به دست حضرت ولی عصر رساند. وی با تاکید بر اینکه پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از جهت گیری اساسی انقلاب علیرغم مشکلات متعدد منحرف نشده ایم، گفت: مقام معظم رهبری، بیانیه ای برای چهل سال دوم انقلاب صادر فرمودند که به گام دوم شهرت یافته است و این بیانیه، از جنس اقدام و مانیفست انقلاب اسلامی است و مخاطبان آن جوانان، حوزویان و اساتید دانشگاه هستند که افسران جنگ نرم اند. این بیانیه باید به گفتمان تبدیل شود و مدیران آن را مورد تحلیل قرار دهند.
مدیر دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با قرائت فرازهایی از بیانیه گام دوم، توصیه کرد گروه معارف اسلامی دانشگاه درسی دو واحدی را به بیانیه گام دوم اختصاص دهد و از مدیران دانشگاه خواست برای عملی کردن این بیانیه، راهکار ارایه دهند.
گزارش اهم اقدامات حوزه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه در سال ۹۷ توسط دکتر سیدین (معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه)، بخش بعدی این نشست بود. دکتر سیدین در گزارش خود به مواردی همچون تغییر آیین نامه ارتقای اعضای غیر هیات علمی و افزودن ایجاد امکان ارتقای کارکنان قراردادی از ابتدای سال ۹۸، اصلاح میزان و تعیین مصادیق برای سختی کار، فعال سازی چند سامانه در بخش امور مالی از جمله سامانه ملی اطلاعات (برای ارسال اطلاعات مالی به وزارت دارایی) و سامانه ملی شبکه ملی دولت (برای ارسال الکترونیکی درخواست وجه حقوق و مزایا و بودجه ماهانه) اشاره کرد.
دکتر سیدین گزارش کرد: در بخش برنامه، تشکیلات و توانمندسازی کارکنان، پایش میان دوره ای برنامه راهبردی چهارم دانشگاه شروع شده و در حال بازنگری و بهبود تشکیلات دانشگاه با توجه به ماموریت های جدید هستیم. همچنین تهیه، تدوین و به روزرسانی شرح وظایف سازمانی واحدها و پست های سازمانی و نیز ارتقای بهره وری سرمایه های انسانی و توانمندسازی کارکنان از طریق برگزاری دوره های آموزشی، انجام شده و در حال پیگیری است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه در ادامه به برخی طرح های عمرانی انجام شده و در حال اجرای دانشگاه در سال ۹۷ اشاره و پیشرفت ساخت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد امام رضا (ع) دانشگاه را ۹۸ درصد اعلام کرد و افزود: تکمیل و تحویل موقت بخش کتابخانه این مرکز انجام شده است. وی ضمن اشاره به اتمام ساخت ساختمان شماره دو دانشکده مهندسی عمران و راه اندازی مرکز نوآوری نیترو، از اخذ مصوبه هیات امنا برای ساخت خوابگاه جدید در داخل دانشگاه و همچنین طراحی و اجرای پروژه ساختمان مرکز فناوری عصبی خبر داد.
در ادامه نشست، دکتر واحدی (معاون آموزشی دانشگاه) گزارشی از اهم اقدامات این معاونت در سال ۹۷ ارایه کرد. وی به دانشکده ها توصیه کرد از ظرفیت پذیرش دانشجوی نوبت دوم با توجه به کیفیت ورودیها و زمان ماندگاری آنان استفاده کنند. سپس دکتر محمدی (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه) گزارش یک ساله معاونت مربوط را ارایه کرد و از جمله به تدوین آیین نامه پسادکتری و بازنگری آیین نامه های «اعتبار پژوهشی» و «فعالیت های برجسته»؛ جذب ۳۰ واحد فناور و پیش رشد؛ تهیه دو طرح خرید ارزی تجهیزات و... اشاره کرد. وی بر لزوم تمرکز بر پژوهشها در حوزه های موضوعی در تحصیلات تکمیلی و فعالیتهای پژوهشی، ساماندهی فضاهای پژوهشی و افزایش دانش علم سنجی به منظور تحقق اهداف پژوهش و فناوری دانشگاه تاکید کرد.
در پایان، رییس دانشگاه با تقدیر از زحمات تمامی مدیران و مسئولان دانشگاه در طول سال ۹۷،  به حضور پررنگ تعداد قابل توجهی از مسئولان مملکتی در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در گام بعد باید حضور این عزیزان در دانشگاه را به فال نیک گرفته و با کمک تمامی ارکان دانشگاه و تعامل حداکثری با وزارتخانه های مربوط، ارتقای کیفی روابط دوجانبه را مد نظر قرار دهیم.
دکتر ذاکری با اشاره به بازنگری برنامه چهارم راهبردی دانشگاه، اعمال اصلاحات در برنامه را نیازمند همفکری و پیگیری روسای دانشکده ها دانست و گفت: در حوزه های پژوهش و فناوری، تاکیدمان در تمامی دستورالعملها، اصلاح ضوابط و مقررات و سعی برای کیفی سازی و عمق بخشی به تحقیقات است. از نظر تعداد مقالات جزو دانشگاههای پیشرو هستیم و اکنون باید اثربخشی و چاپ مقالات با کیفیت بالاتر را مورد توجه قرار داد.


رییس دانشگاه متذکر شد در ارتباط با صنعت، گامهایی برداشته شده و صنایع هدف مشخص شده اند، دفاتر ارتباط با آن نیز راه اندازی شده اند. دکتر ذاکری در بحث ارتباطات بین المللی علمی نیز از روسای دانشکده ها خواست دانشکده و مرکز تحقیقاتی هدف خود را برای بحث ارتباطات بین المللی به معاونت بین الملل دانشگاه معرفی نمایند تا ارتباطات بیشتر و بهتری صورت پذیرد. وی افزود: دانشکده فناوری های نوین، برنامه مناسبی تدوین کرده که می تواند برای دیگر دانشکده ها به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر ذاکری در ادامه در خصوص ایجاد نشاط و امید گفت: باید روحیه نشاط و امید را در بین دانشجویان با برنامه ریزی های مناسب دانشجویی و فرهنگی تقویت کنیم. رییس دانشگاه افزود: بازنگری در فرآیند جذب اعضای هیات علمی شاید از کلیدی ترین مباحث در تقویت دانشکده ها باشد. وی همچنین به روزرسانی سرفصلها و ارزیابی درونی گروهها را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای ابتدای سال آینده، برگزاری جلسه هم اندیشی با مدیران گروهها را در نظر داریم.
رییس دانشگاه با تاکید بر ضرورت استفاده بیشتر از پتانسیل خیرین برای کمک به اجرای طرح های عمرانی و یا تجهیز دانشکده ها، ابراز امیدواری کرد بنیاد حامیان دانشگاه علم و صنعت ایران به همت هیات موسسین شکل گیرد. دکتر ذاکری ضمن تشکر از همه کسانی که در ارتقای علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی دانشگاه تلاش نموده و نام دانشگاه را در مجامع علمی و رسانه ها پررنگ کردند، اظهار امیدواری کرد در سال آینده با برنامه ریزی مناسب، گامهای خوبی برداشته شود.
وی پرتاب ماهواره جدید دانشگاه در سال آینده، برگزاری ۱۷ همایش ملی و بین المللی در سال ۹۷ و کسب موفقیت طرح تقویت مخازن سوخت با استفاده از کامپوزیت (که در جشنواره خوارزمی موفق به دریافت جایزه شد)، را گامهایی برای معرفی توانمندی دانشگاه برشمرد و با اشاره به شروع فعالیت اساتید در جبهه های تحقیقاتی جدید و انعقاد قراردادهای تحقیقاتی و صنعتی خوب، گفت: به آینده خوش بین هستم و امیدوارم در سال آینده شاهد این باشیم که دانشگاه علم و صنعت ایران با حفظ جایگاه خود در بین دانشگاههای سطح یک کشور، به مراتب بالاتری دست یابد.
آلبوم تصاویر
Sapp.ir/iust_iran