عمومی | دانشکده محیط زیست

دکتر رمضانی: رویکرد مدیریت زیست بومی و کاشت نهال های سازگار با محیط زیست در تالاب صالحیه

رویکرد مدیریت زیست بومی و کاشت نهال های سازگار با محیط زیست در تالاب صالحیه

آقای دکتر رمضانی عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست در گفتگویی اختصاصی با واحد روابط عمومی دانشکده در خصوص اهمیت تالاب ها و همچنین برنامه دانشکده برای هفته درختکاری و کاشت نهال در تالاب صالحیه استان البرز اشاره داشتند که: تالاب ها به‌عنوان یکی از بارزترین زیبایی های خلقت، مفیدترین اکوسیستم های طبیعت به شمار می روند که از جمله نظام های حیات بخش کره زمین می باشند که جایگزین ندارند، اما متاسفانه هنوز روند تخریب این بوم سازگان های طبیعی متوقف نشده است.
عدم شناخت کافی از ارزش های تالاب ها و مداخله انسان در این اکوسیستم ها و خشکاندن و تبدیل آنها به کاربری هایی نظیر کشاورزی و توسعه اراضی زراعی، آبزی پروری، زهکشی یا تحصیل زمین برای توسعه صنعت و ... باعث تخریب و یکنواخت سازی پیچیدگی های طبیعت و افزایش خطر ریسک پذیری و آسیب دیدگی آن ها شده است که نتیجه آن تا به امروز تباهی و به خطر افتادن حیات و ناپدید شدن گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند بوده است.

ایشان اشاره داشتند که، تالاب صالحیه به‌عنوان یکی از تالاب های ارزشمند استان البرز که ارزش های اکولوژیک و زیباشناختی آن بر کسی پوشیده نیست، امروزه در معرض خطرات و تهدیدات جدی ناشی از فعالیت های انسانی می‌باشد. ازجمله فعالیت های انسانی که بر کارکرد آن تاثیرات منفی داشته احداث کانال زهکش در بخش جنوبی این تالاب می­باشد که به‌عنوان یکی از عوامل اصلی خشک شدن تالاب صالحیه شناخته‌شده و آن را به‌عنوان یکی از مناطق تولید گردوغبار منطقه تبدیل کرده است.

وضعیت نگران‌کننده‌ این تالاب، ضرورت حفظ این اکوسیستم با ارزش را با شیوه های نوین می طلبد. رویکرد مدیریت زیست بومی با ایفای نقش و مشارکت کلیه ذینفعان و بهره برداران تالاب، تعیین حقابه و ارزشگذاری اقتصادی تالاب و تعیین ارزش خدمات آن بعنوان ابزارهای مدیریتی برای حفاظت از این زیست بوم ضروری می باشد.

در پایان خاطر نشان داشتند: هر چند احیای پوشش گیاهی پیرامون تالاب ها یکی از گام های موثر در حفاظت و احیای آنها می باشد، برپایی مراسم روز درختکاری به‌عنوان یکی از نمادهای اهمیت حفظ و گسترش جنگل در بقای حیات بشر و کره زمین، حیات زیستگاه های تالابی را تضمین می کند و بهره گیری از این ایام برای حفظ و احیای تالاب صالحیه فرصتی است تا ضمن حفظ فرهنگ و آیین حفاظت از طبیعت و درختکاری، با بهره گیری از دانش بومی و نوین وکاشت نهال های سازگار با محیط زیست این تالاب، نقش مهمی در حفظ و بقای این تالاب ارزشمند داشته باشد.