عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دفتر اسناد چشم پزشکی پارسی افتتاح شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، همزمان با انعقاد تفاهم نامه ای بین مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات چشم پزشکی بصیر، دفتر اسناد چشم پزشکی پارسی (Iranian Archive of Ophthalmology) روز یکشنبه ۱۹اسفند ۹۷ افتتاح شد.
دکتر سید فرزاد محمدی، مدیر دفتر سلامت چشم و پیشگیری از بینائی وزارت بهداشت در حاشیه این مراسم گفت: پروژه « اسناد پزشکی پارسی» حاصل یک ایده پردازی است که بر مستندسازی و تدوین محتوایی که بر پژوهش های انجام شده در حوزه چشم پزشکی و متمرکز بر سنت ها، جغرافیا و جامعه ایرانی، مبتنی است. به تعبیری ساده می خواهیم در کنار ۱۴ جلد کتاب آکادمی چشم پزشکی امریکا که مرجع آموزش دستیاران چشم پزشکی کشور است، جلد پانزدهم اضافه کنیم که موضوع آن اختصاصات اپیدمیولوژیک بیماری های چشم در ایران است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اهداف انجام این پروزه گفت: در حال حاضر رویکرد علمی ما رویکردی منفعل است که مبتنی بر آمایش سرزمین نیست.از طرفی مرجعیت علمی ما هم غیر بومی است. با انجام این پروژه می خواهیم  لااقل در آنچه خودمان تولید کرده ایم مرجعیت را به کشور برگردانیم . در واقع این پروژه از یک منظر از جنس آموزش پزشکی و از منظری دیگر یک پروژه آمایش سرزمینی است . یک هدف دیگر بحث استناد ملی است و به نظرم بهترین پروژه ترجمان دانشی است که در کشور می توان انجام داد.
دکتر محمدی به دو نمونه بین المللی که تاحدودی به این پروژه شباهت دارند نیز اشاره کرد و گفت: یک نمونه تقریبا مشابه
Global Ophthalmology  انجمن چشم پزشکی امریکا است. نقشه ای مطابق با الگوی های تقسیم بندی اپیدیولوژیک سازمان جهانی بهداشت(WHO) که شما روی هر ناحیه کلیک کنید مقالات روائی و مروری چشم پزشکی مربوط به آن ناحیه را می توانید پیدا کنید. بنده پنج سال جزء هیئت مشاوران این پروژه بوده ام  و با آن آشنائی دارم.  پروژه دیگری هم با عنوان  Geographic  and Epidemiological Ophthalmology  وجود دارد، که به تاثیر خصوصیات جغرافیائی و اپیدمیولوژیک، فرهنگ، رفتارهای اجتماعی و یا بحران ها بر بیماری های چشم می پردازد.مثل آسیب های چهارشنبه سوری یا آسیب های شیمیایی چشم.
عضو هیئت علمی بیمارستان فارابی با بیان اینکه یکی از چیزهایی که فارغ التحصیلان رشته چشم پزشکی قبل از اتمام دوره باید بخوانند و باید مرجع سوالات بورد چشم پزشکی باشد، چنین محتوایی است، افزود: شواهد و نکات کلیدی وجود دارد که فارغ التحصیل چشم پزشکی ما باید از آن مطلع باشد مثلا دو مطالعه اپیدمیولوژیک بر روی ناخنک در شاهرود و گیلان انجام شده که اولی از الگوی جهانی متابعت می کند ولی دومی دقیقا خلاف الگوی جهانی است و نشان می دهد که در گیلان شیوع ناخنک در زنان بیشتر از مردان است و بسیاری اطلاعات اپیدمیولوژیک دیگر که فارغ التحصیل چشم پزشکی ما از آن اطلاعی ندارد. ما با اجرای این پروژه قصد داریم مرجعی برای این دست اطلاعات پدید آوریم.
وی همچنین گفت: بنده و همکارانم در مرکز تحقیقات چشم پزشکی فارابی از دو سه سال پیش کار روی این ایده را شروع کردیم تا ما هم محتوایی این چنین در دسترس داشته باشیم. . فرآیند کاملا ترسیم شده و پروپوزال جامعی را تدوین کرده ایم که بزودی ثبت و ارائه می شود.
بر اساس پروپوزال تدوین شده، ۴۴ فصل را برای اسناد چشم پزشکی پارسی پیش بینی کرده ایم. مثل مبحث رجیستری بیماری های چشم که باید گزارشاتش اینجابیاید. مبحث دعوی های پزشکی قانونی مرتبط با چشم پزشکی. یکی از فصول تعریف شده پروژه، طب سنتی در حوزه چشم پزشکی است. در بحث روزه داری و چشم شواهدی مطرح است ولی ناقص است. با اجرای این پروژه در عین بررسی شواهد، می توان نشان داد کجاها نقص و کمبود اطلاعات داریم تا روی آن ها کار شود.
دکتر محمدی در مورد منابع پیش بینی شده برای تامین هزینه های پروزه نیز گفت: از سه مرجع مرکز تحقیقات چشم پزشکی فارابی، مرکز تحقیقات چشم پزشکی بصیر و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ( EDC ) وزارت بهداشت که معادل نیماد در حوزه آموزش است درخواست گرنت کردیم. گرنت را هم برای سی ماه آینده پیش بینی کرده ایم. خوشبختانه با استقبال خوب همکارانمان در مرکز تحقیقات  بصیر و آقای دکتر یزدانی قائم مقام (EDC )روبرو شدیم و قول حمایت دادند.
وی در ادامه گفت: برای اینکه حدود همکاری مشخص باشد تفاهم نامه ای را با حداکثر تعریف روابط و مبتنی بر اصل برد- برد درهشت بند تدوین کردیم که امروز به امضای طرفین رسید.
در رابطه با برندسازی هم روی نام پروژه فکر کردیم و عنوان« اسناد چشم پزشکی پارسی (Iranian Archive of Ophthalmology  ) » را برگزیدیم. در حال نهایی کردن لوگو هستیم و برای آنکه پروژه هویت رسمی پیدا کند امروز به صورت نمادین مراسم افتتاحیه دفتر همزمان با امضای تفاهم نامه برگزار می شود.
دکتر محمدی در انتها گفت: ما ایده دیگری هم داریم که در یک مقطع دیگری اجرا می شود. اینکه دفتر دارای هیئت بورد شود تا مقالات و مستندات ارسال شده را داوری کند یا در مقاطعی مشخص اطلاعات را به روز رسانی نماید.
توضیح این که در این مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر در زمینه انتشار اسناد چشم پزشکی پارسی، با حضور مسئولین و اعضای هر دو مرکز به امضای دکتر علیرضا لاشیئی، رئیس مرکز تحقیقات چشم فارابی و دکتر محمد شجاعی باغینی، رئیس مرکز تحقیقات بصیر رسید.
خبر و عکس: امیدوار