عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

توصیه ها و هشدارهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در استفاده از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا با اشاره به روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی ها و افزایش استفاده از مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی، توصیه ها و هشدارهایی در استفاده از این مواد را بیان کرد.

به گزارش وب دا؛صدیقه عباسی ضمن هشدار در استفاده غیراصولی و بدون آگاهی از پاک کننده های شیمیایی و شوینده ها توصیه کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه آسیب می رساند.

وی تاکید کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و در صورت امکان، ماسک استفاده نمایید و از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده خودداری کنید. بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می باشند.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لکه بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن، تماس با پوست، چشم و یا تنفس، بسیار سمی باشند، توصیه کرد: همیشه این محصولات را در ظرف اصلی آن نگهداری کنید و آنها را در ظروف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه یا آبمعدنی و ... نگهداری نکنید زیرا این عمل موجب مصرف اشتباهی توسط کودکان و در نتیجه مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه با تاکید بر اینکه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را باید بست، افزود: همواره این نکته را باید به یاد داشت که هیچ ظرف درب بسته ای از دسترسی کودکان کنجکاو در امان نیست .

وی گفت: در صورت بروز مسمومیت باید سریعا با اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره ۱۹۰ تماس حاصل کرد.