عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: در شرایطی که تحریم ها پیچیده تر و هوشمندانه تر شده باید در جهتی تلاش کنیم که کمترین آسیب به دانشجویان و مردم برسد

گالری عکس
در این نشست که ۱۹ اسفند ۹۷ در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی، رئیس دانشگاه در سخنان پیش از دستور ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) و قدردانی از تلاش‌های یک‌ساله روسای دانشکده‌ها گفت: سال متفاوتی را به همه شیرینی‌ها و تلخی‌ها، سختی‌ها و راحتی‌ها، خبرهای خوب و نه‌چندان خوب پشت سرگذاشتیم. جادارد تشکر قلبی و احساس قدرشناسی خود را نسبت با همکاران، بخصوص روسای دانشکده‌ها، اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده‌ها و هیئت‌رئیسه دانشگاه ابراز کنم. خوشحالم که در طول سال، ثبات دانشگاه، باوجود حوادث مختلف، به همت افراد علاقه‌مندی که دانشگاه را خانه خود می‌دانند، حفظ شد. من این همکاری را قدر می‌دانم و دست تک‌تک دوستان را به گرمی و صداقت می‌فشارم.

رویکرد فعلی دانشگاه، راه عبور از مسائل آینده
وی تداوم رویکرد فعلی دانشگاه را در عبور از مشکلات سال آینده موثر دانست و افزود: هرچند خبرهای خوبی برای سال آینده به گوش نمی‌رسد. اما من علاقه‌ای به بازگو کردن آن ندارم و معتقدم اتفاقات سال آینده، چندان قابل پیش‌بینی نیست. لذا تازمانی که در این مسئولیت هستم باهمت همه همکاران تلاش می‌کنیم روال امسال در سال آینده نیز ادامه پیدا کند. مطمئناً با این رویکرد، دانشگاه از مشکلات عبور خواهد کرد.
دکتر کریمی با اشاره به مسئله تحریم‌ها، گفت: در این شرایط که تحریم‌ها پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر شده تا فشار به کشورمان بیشتر شود؛ باید تلاشمان در جهتی باشد که کمترین آسیب به دانشجویان و مردم برسد و دانشگاه از وظیفه اصلی خود که آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی است بازنماند.
رییس دانشگاه یکی از مهم‌ترین انتظارات از دانشگاه را تقویت زیرساخت‌های الکترونیک دانست و گفت: از دانشگاه در هر دوره‌ای انتظارات و تقاضاهایی وجود دارد؛ در این دوره نیز انتظار می‌رود زیرساخت‌های الکترونیک دانشگاه تقویت شود که باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

جایگاه دانشگاه در سامانه علم سنجی

در ادامه دکتر کبیری رییس اداره انتشارات و علم‌سنجی دانشگاه به معرفی سامانه علم‌سنجی و شاخص‌های آن و  جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی پرداخت و گفت: امیدوارم با این گزارش  نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به شاخص‌های علمی سنجی پیدا کنیم و نه به سمت کمیت مطلق و نه شاخص‌های کیفی صرف حرکت کنیم؛ بلکه در مسیر درست و منطقی گام برداریم.
وی بر ضرورت علم‌سنجی در دانشگاه و وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت:  بیشترین کاربرد علم‌سنجی در مدیریت پژوهشی و سیاست‌گذاری علمی است. باوجود محدودیت منابع، بایستی بودجه در اختیار پژوهشگرانی قرار بگیرد که راندمان پژوهشی بالاتری دارند و پژوهش‌هایی را انجام می‌دهند که نتیجه بهتری برای دانشگاه و کشور به همراه دارد. در این سامانه نقشه پژوهشی دانشگاه و خط پژوهشی پژوهشگران قابل ارزیابی است.
دکتر کبیری با اشاره به کاربرد مدیریتی علم‌سنجی گفت: این سامانه قابلیت رصد  شاخص خوداستنادی را دارد. این شاخص ازجمله موارد مهمی است که نسبت به آن حساس هستیم و بازخورد آن را هر سه ماه یک‌بار به روسای دانشگاه‌ها ارسال می‌کنیم. همچنین سامانه علم‌سنجی، شبکه همکاری نویسندگان را در اختیار مدیریت قرار می‌دهد. بدین ترتیب رفتارهای غیرعادی در عرصه پژوهش نیز رصد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر افرادی که نام یک فرد را در چندین مقاله مشترک درج می‌کنند، بدون آنکه همکاری واقعی وجود داشته باشد در این شبکه قابل‌شناسایی هستند و به آنان بازخورد داده می‌شود.
وی بابیان اینکه در شاخص‌های علم‌سنجی، فرد را براساس یک شاخص مورد قضاوت قرار نمی‌دهیم، بلکه عملکرد فرد درمجموع همه شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد گفت: از طریق سامانه علم‌سنجی،  فعالیت پژوهشی ۱۹ هزار هیئت‌علمی وزارت بهداشت و عملکرد دانشگاه‌ها قابل رصد و ارزیابی است. در آینده نزدیک نیز از سامانه توان علمی مراکز که اطلاعات مربوط به دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی  و مراکز تحقیقاتی در آن قابل ارزیابی است، رونمایی خواهد شد.
دکتر کبیری با اشاره به جایگاه دانشگاه در ۲۸ شاخص علم‌سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: برای نمونه، در شاخص قرار گرفتن در بین ۱۰ درصد مقالات پراستناد دنیا که یک شاخص کیفی است؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۹۶۰ مقاله دارد که در بین ۱۰ درصد مقالات پراستناد دنیا قرارگرفته است. درمجموع دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۴ هزار مقاله در اسکوپوس با ۴۶۴ هزار استناد دارد. اچ ایندکس دانشگاه ۱۵۵ است.
دکتر کبیری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مزایا و معایب شاخص H-Index پرداخت و گفت: اچ ایندکس شاخص خوبی است اما همه افراد با این شاخص قابل ارزیابی نیستند. بعضی افراد، تاثیرگذاری اجتماعی دارند. محققان دیگری، مقالاتی تولید می‌کنند که چندین بار درپتنت ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و یا مقالاتی منتشر می‌شود که در امر آموزش کاربرد دارد. دسته دیگری از مقالات در تدوین گایدلاین ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که هیچ‌کدام از آن‌ها، الزاماً باشاخص‌های پژوهشی قابل‌سنجش نیستند و باید با شاخص‌های دیگری مورد ارزیابی قرار گیرند.
سپس هریک از روسای دانشکده‌ها و اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه شاخص‌های ارزیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی در حوزه‌های مختلف پرداختند. پرهیز از نگاه صرف به تولید مقاله و توسعه‌های کمی، تدوین شاخص‌های ارزیابی دانشگاه  کارآفرین و فناور و همچنین شاخص‌های آموزشی و درمانی، آسیب‌شناسی مقایسه افراد و دانشگاه‌ها براساس شاخص‌های مختلف و استفاده از سامانه علم‌سنجی در سیاست‌گذاری‌های آینده ازجمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

هنر دانشگاه در جذب دانشجویان نخبه

سپس دکتر کریمی رئیس دانشگاه، در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، از دکتر کبیری در ارائه این گزارش قدردانی کرد و گفت: این جلسه با این هدف برگزار شد که توجه همکاران را به ماموریت‌های ملی و بین‌المللی دانشگاه، جلب کنیم و روسای دانشکده‌ها، بتوانند راحت‌تر در مورد مسائل دانشگاه، صحبت کنند.
رئیس دانشگاه بابیان اینکه مسیر کلی دانشگاه درست است و ما به دنبال تغییر جهت ناگهانی نیستیم، اما باید اصلاحاتی صورت بگیرد افزود: مطمئناً هیچ رییس دانشگاه و دانشکده‌ای نمی‌تواند ماموریت‌های دانشگاه را سلب کند. افرادی در دانشگاه در بعد بین‌المللی و در رمزهای دانش فعالیت می‌کنند که هیچ‌کس نباید مزاحم کار آن‌ها شود. اما  توده اصلی هیئت‌علمی باید بدانند که وظایف ملی برعهده دارند که بسیار مهم است.
وی آموزش و پژوهش را دو بال اصلی دانشگاه دانست و گفت: خدمت‌رسانی و فناوری نتیجه این دو بال است. در این دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی بسیار مهم است و ما درپی برتری دادن یکی نسبت به دیگری نیستیم. بلکه معتقدیم نسبت و حدود هریک از این ماموریت‌ها باید مشخص باشد تا  دانشگاه بتواند در تمامی این مسیرها حرکت کند.
وی با تاکید براینکه تمامی اعضای هیئت‌علمی باید ماموریت دانشگاه را بدانند افزود: در شرایطی که با کمبود منابع مواجهیم، نگاه‌ها باید اصلاح و جهت‌گیری‌ها علمی‌تر شود. یک عضو هیئت‌علمی باید ماموریت‌های دانشگاه را بداند و در این شرایط مقاله‌ای تولید نکند که هیچ کاربردی، جز گنجانده شدن در قفسه کتابخانه‌ها ندارد. در بخش‌هایی که با مشکلات مردم و جان بیماران سرکار دارند، یک ریال از این بودجه، نباید صرف تحقیقاتی شود که هیچ کاربردی ندارد. قطعاً جایگاه پژوهش در دانشگاه است و ما از پژوهش‌هایی که در جهت پاسخ به نیازهای جامعه باشد حمایت می‌کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه تحقیقات خوب است؛ اما نباید از آن برای هدایت دانشجویان به مهاجرت از کشور استفاده کرد گفت: معمولاً سالن سمینارهایی که برای دانشجویان برگزار می‌شود بسیار شلوغ است چون اغلب دانشجویان باهدف پرکردن رزومه در این سمینارها شرکت می‌کنند. استادان دانشگاه نباید دانشجویان نخبه را به سمت مهاجرت سوق دهند. این افتخار نیست که سرمایه‌های اصلی جامعه را به خارج از کشور هدایت کنیم.  هنر دانشگاه این است که  دانشجویان نخبه را با همین روش‌های آموزشی و پژوهشی جذب کند.
رییس دانشگاه با اشاره به نام‌گذاری سالن شورای جدید بانام حکیم گفت: این نام‌گذاری هدفمند و به‌منظور یادآوری جایگاه طبیبان درگذشته بوده است. مردم هنگام مراجعه به حکیم احساس آرامش می‌کردند. حکیم به علوم مختلف زمان خود مسلط بود و نه بیماری بلکه بیمار را به‌طور جامع می‌دید. اما آیا  دانشکده‌های پزشکی و طب ایرانی دانشگاه توانسته‌اند حکیمی تربیت کنند که علاوه بر تسلط به علم روز، نگاه همه‌جانبه نیز داشته باشد.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان انتظارات خود از روسای دانشکده‌ها پرداخت و گفت: پایه‌های ترفیع اعضای هیئت‌علمی را بدهید. اعطای پایه، حق اعضای هیئت‌علمی است و نباید به تعویق بیفتد. اگر هیئت‌علمی دارید که استحقاق دریافت پایه را ندارد با او صحبت کنید و بازخورد عملکردش را به او بدهید.
وی درخصوص ارتقا اعضای هیئت‌علمی افزود: بخشی از اعضای هیئت‌علمی خودشان پیگیر مراحل ارتقا خود هستند؛ شما به‌عنوان رییس دانشکده، سراغ افرادی بروید که مدارک خود را برای ارتقا ارسال نمی‌کنند؛ با آنان صحبت کنید تا روند ارتقا آنان نیز انجام شود.  با این روش به اعضای هیئت‌علمی خود این پیام را منتقل می‌کنید که فعالیت‌های آن‌ها موردتوجه قرار دارد.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی سالی خوب برای همکاران، ابراز امیدواری کرد نگاه جامع و همه‌جانبه به ماموریت‌های دانشگاه گسترش پیدا کند و با همکاری همه همکاران آبروی دانشگاه بیش‌ازپیش حفظ شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی