عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

عوامل ژنتیکی نیمی از علت‌های کم‌شنوایی مادرزادی در کودکان است

فرزانه گشمردی در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: عوامل ژنتیکی موثر در کم‌شنوایی مادر زادی مانند عفونت‌های داخل رحمی، ناسازگاری خون پدر و مادر، نارسی نوزاد، دیابت مادر و بدشکلی‌های ساختاری گوش است.
گشمردی افزود: ازجمله عوارض بیماری کم‌شنوایی مادر زادی تاخیر در رشد طبیعی گفتار، اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان، اختلال عاطفی رفتاری، اختلال در تفکر، تاخیر در رشد اجتماعی فرهنگی، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی، اختلال در خواندن و نوشتن و اختلال در حافظه شنیداری است.
وی درباره علائم نشان‌دهنده کم‌شنوایی یا ناشنوایی در نوزادان را چنین عنوان کرد: ازجمله علائم کم شنوایی یا ناشنوایی در نوزادان زیر سه ماه شامل واکنش سریع نشان ندادن به صدای بلند، آرام نشدن با صدای آهسته، عدم تولید آوا، از خواب بیدار نشدن با صدای معمولی و عدم واکنش به صدای اطرافیان است.
این کارشناس در مورد وجود این علائم در نوزادان بین ۳ تا ۸ ماه عنوان داشت: نوزادانی که دچار کم‌شنوایی مادر زادی هستند در پاسخ به صدا عکس‌العملی ندارند، هیجان نوزاد سالم را در پاسخ به جغجغه نشان نمی‌دهند، در پاسخ به صدا چشم‌های خود را حرکت نمی‌دهند و نوزادانی که تا شش‌ماهگی هیچ‌گونه تقلید صدایی انجام نمی‌دهند.
گشمردی شیوع ناشنوایی در نوزادان بین ۱۰ تا ۱۲ ماه را محتمل دانست و گفت: نوزادانی که به اسم خود واکنش نشان نمی‌دهند، قادر به گفتن مامان و بابا نیستند، صداسازی نمی‌کنند و به اصوات حساس نیستند مشکوک به مشکل شنوایی در ۱۰ -۱۲ ماه نخست هستند.
وی مراکز سنجش شنوایی نوزاد در شهر بوشهر را چنین اعلام کرد: مرکز خدمات جامع سلامت شهری هفتم تیر، بیمارستان شهدای خلیج‌فارس و بیمارستان امیرالمومنین (ع) ازجمله مراکزی هستند که والدین کودکان می‌توانند جهت سنجش شنوایی فرزندان خود به این مراکز مراجعه کنند.
انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰