عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

مراسم اختتامیه دوره مهارت افزایی برگزار شد



مراسم اختتامیه دوره مهارت افزایی برگزار شد

جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، به نقل از عطنا، در این مراسم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی گفت: حدود پنج سال پیش در همین نقطه تلی از خاک و در کنار آن مقداری تیرآهن زنگ زده وجود داشت. در همین حین که به اطراف نگاه می کردم چند دانشجو جلو آمدند و با حالت تعجب پرسیدند: شما رئیس دانشگاه شده اید؟ گفتم:بله. گفتند: ما برای چه درس می خوانیم؟ برای چه به دانشگاه آمده ایم؟

سلیمی ادامه داد: واقعاً سوال مطرح شده توسط دانشجویان، سوال جدی ای بود. بعضی مواقع دانشجویان سر راه یا در حال عبور جمله ای را می گویند و یک نکته ای را می شنویم که بسیار تاثیر گذار است. یکی از این تاثیرها را بعد از پنج سال می توان در چنین فضایی مشاهده کرد. تاثیر سیاست های اجرا شده را در شوق، شور، نشاط، دانش و آگاهی که بخشی از دانشجویان کسب کرده اند و همچنین احساس تاثیرگذاری گروهی از استادان و همکاران را که در چهره هایشان موج می زند، می بینیم. با توجه به اینکه در شرایط سخت اجتماعی هستیم و قاعدتاً شرایط در افکار  ما باید جور دیگری باشد، ولی می بینیم که می شود از تلی خاک و ناامیدی محیط های پرنشاط ساخت.

او در ادامه بیان کرد که دانشگاه علامه طباطبائی راه بسیار طولانی دارد تا به جایی برسد که شایسته استادان و دانشجویانش است، و ما توانسته ایم بخشی از این راه را طی کنیم.

سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوخته های نظری نیست

سلیمی گفت: در دانشگاه به سه دلیل به فکر اجرای طرح های مهارتی افتاده ایم. بسیاری از دانشجویان هنگام تحصیل احساس می کنند این کار برایشان سودمند و مفید نیست و نتایج نظرسنجی نیز آن را تایید می کند. این در حالی است که آموزش دادن و تربیت انسان های سودمند هدف اساسی ما است. سودمند بودن فقط به معنای فرهیخته شدن به لحاظ دانش و اندوخته های نظری نیست بلکه به این معناست که بتوانند کارهایشان را در جامعه و بازار به نحو احسن انجام دهند. نظام آموزشی ما بسته های مشخصی در آموزش رسمی دارد و در این زمینه تکاپو نمی کند؛ در نتیجه ما آن را در حوزه علوم انسانی تکمیل می کنیم. مهندسان ما هنگامی که وارد بازار کار می شوند مهارت های لازم را ندارند، همین امر ما را بیشتر به فکر فرو برد که در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی باید چه کنیم؟ لذا به شدت در این اندیشه فرو رفتیم که طرح مهارت افزایی را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرشان کرد: بدنه بوروکراتیک جاری در دانشگاه معمولاً مانع این طرح می شود، ولی ما فکر کردیم بدون آموزش، دانشگاه آن معنای لازم و کارکرد ویژه را در جامعه علمی نخواهد داشت.

سلیمی با اشاره به اینکه دلیل دوم این بوده است که وجه ممیزه دانشگاه علامه طباطبائی شناخته شود، تصریح کرد: متاسفانه در دوره هایی تلقی بر آن بود که علوم انسانی یعنی همان دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشگاه علوم انسانی به معنای مراکز دعواهای سیاسی، اجتماعی و دانشجوی علوم انسانی را به عنوان کسی که در طرف دعوا قرار دارد می شناختند. هدف ما این بود که نشان دهیم هرچند فعالیت های سیاسی، اجتماعی لازم است اما هدف دانشگاه علامه طباطبائی تربیت انسان های اندیشمند، فرهیخته و با مهارتی است که توانایی حل مشکلات جامعه شان را دارند.

هدف ما این بود که دانشگاه را وارد نسل جدیدی از دانشگاه ها کنیم

او در ادامه اظهار کرد: ما پیش بینی می کردیم سالی ۷۰۰میلیون تومان برگزاری این دوره ها برای دانشگاه هزینه داشته باشد. زیرا دو دوره برای دانشجویان خودمان رایگان بود، اما هنگامی که دانشجویان وارد شدند هزینه ها به یک دهم کاهش یافت. دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاهی است که هر دانشجویی وارد آن می شود علاوه بر دوره های رسمی و مشخص مهارت هایی که در ارتباط با رشته اش است را نیز می گذراند که بتواند با کمک آن به بازار کار متصل شود. همکاران من در حوزه کارآفرینی نیز به ما کمک کردند که دریابیم چه مهارت هایی در بازار کار بیشتر به درد خواهد خورد و به معاونت آموزشی اعلام کردند و دوره ها بر اساس آن طراحی شد.

سلیمی با اشاره به دلیل سوم از راه اندازی این دوره ها گفت: انگیزه سوم ما این بود که بتوانیم دانشگاه را وارد یک نسل جدیدی از دانشگاه ها کنیم. نسل جدیدی که دانشگاه «نقش آفرین در عرصه اجتماعی» است و دانشگاهی نیست که بسته های آموزشی را ۱۰ سال به ۱۰ سال تغییر دهد. ما رصد می کنیم کدام مهارت ها در عرصه اجتماع به کار می آید و دوره های مربوط به آن را برگزار می کنیم .

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم از سال آینده در دفترچه های کنکور نیز اعلام کنیم که دانشجویان خودشان را آماده کنند که این دانشگاه یک برنامه ثابت و آکادمیک و یک برنامه متغیر در حوزه آموزش های مهارتی دارد. بیش از ۷۵درصد از دانشجویانی که این دوره ها را گذرانده اند از  آن احساس رضایت کرده اند. در دوره های رسمی، میزان رضایت دانشجویان به میانگین ۶۰درصد می رسد. خوشبختانه حدود ۵هزار و ۸۰۰ نفر در این طرح ها شرکت کرده اند که حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر آن ها از دوره های رایگان استفاده کرده اند.

مهارت های عمومی زندگی بسیار مهم هستند

این استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: مهارت ها به دو حوزه تخصصی و عمومی تقسیم می شوند. در جشنواره روشنا که همکارانم در دانشکده مدیریت برگزار می کنند، کار آفرینان، دانشجویان برتر و موثرتر را انتخاب می کنند. طبق گفته کارآفرینان، برخی از دانشجویان شما به لحاظ علمی و مهارتی در سطح خوبی هستند، اما بعضی به لحاظ ارائه خودشان و مهارت های ارتباطی و مدیریت فضای اجتماعی ضعیف هستند. یکی از کارآفرینان برجسته به بنده گفت: اگر دو نفر را به ما معرفی کنید یکی از آنان تخصص بالایی داشته باشد و دیگری خوش رفتار تر، مودب تر، سازگارتر با محیط و سازنده تر  باشد ولی تخصص کمتری داشته باشد، قطعاً دومی را انتخاب می کنیم. لذا دریافتیم کسی که مهارت های عمومی زندگی را بیشتر بیاموزد، موفق تر خواهد بود. پس دوره هایی تحت عنوان مهارت های عمومی زندگی را اضافه کردیم.

سلیمی گفت: انشاالله از این به بعد برای تمام دانشجویان غیر دکتری یک دوره مهارت تخصصی و یک دوره مهارت های عمومی رایگان قابل استفاده است و بیش از این دو دوره رایگان نیز با ۴۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود. این باعث خواهد شد که دانشگاه ما حتی برای تربیت انسان های فرهیخته ای که امکان تغییر محیط اجتماعیشان را به لحاظ شیوه رفتاری داشتند، فراهم کند. جالب است بدانید این دوره های مهارتی زمینه ای را فراهم کرد تا ما برای چهره های برجسته، متخصصان و مدیران خارج از دانشگاه دوره هایی را برگزار کنیم. البته این دوره ها با دوره های دانشجویان تفاوت هایی دارد. ولی پتانسیلی در دانشگاه متولد شد که سازمان بورس، مدیران بورس را به دوره های مهارتی دانشگاه ما بیاورد.

دوره های مهارت افزایی از دستاوردهای مهم وزارت علوم است

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه بیان کرد: این دوره های مهارتی از دو سال پیش آغاز شده است و از سال گذشته اوج گرفته است؛ این دوره جدید آن با وزارت آقای دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مصادف شد که برای افتتاح تشریف آورده بودند. چنان پر رونق و مایه امید شده است که فکر می کنم وزیر محترم در سه ماه اول حضورشان در وزارت علوم این را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت علوم بدانند. بسیاری از دانشگاه های کشورمان که در زمینه های فنی مهندسی و مهارتی در جهان پر آوازه هستند از ما خواسته اند تا الگوهای خودمان را در حوزه آموزش های مهارتی برایشان ارائه کنیم که بسیار برای ما باعث خوشحالی است.

او در پایان ضمن تشکر از این جریانی که در دانشگاه علامه طباطبائی راه افتاده است، گفت: اگر این جریان برای دانشگاه های دیگر الگو شود، شرایطی ایجاد می شود که یک تحول بنیادین در نظام آموزش عالی ایران به وجود می آید. من به همه حاضران در جلسه و دانشجویان تبریک عرض می کنم و امیدوارم موفقیت شما را در جامعه ببینیم. موفقیت شما به معنای به نتیجه رسیدن تلاش های استادان شما در دانشگاه است.

رضا گرزین، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در این مراسم گفت: به سهم خود سلام و درود می فرستم به کسانی که دل در گرو این مملکت داشتند. چه کسانی که با خونشان و چه کسانی که با اندیشه و قلمشان مسیر را به ما نشان دادند. امیدوارم ما  قدردان این خون، قلم و فکرها باشیم. از این که در جمع صمیمی و گرم شما دوستان و سروران اعم از برادران و خواهران، دانشجویان ، دانش پژوهان و استادان هستم بسیار خوشحال هستم.

او در ادامه گفت: در چنین جایی، ما حرف های جدید و نویی داریم. باید تلاش و کوشش کنیم و تغییراتی را در خودمان به وجود بیاوریم و اگر نتیجه این جلسه ایجاد تغییر نشود ما عمرمان را هدر داده ایم. باید تلاش کنیم در جهت توسعه فرهنگ ملی مهارت و مهارت افزایی کوشش کنیم و در این بین باید ظرفیت های تمامی مجموعه ها، نهادها، دانشگاه ها و شرکای اجتماعی بهره بگیریم که خروجی آن منجر به توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شود. او بیان کرد که اکنون زمان آن رسیده است که مقاطع ابتدایی تا سطوح عالی به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای پی ببرند و آن را در دستور کار خودشان قرار دهند.

گرزین افزود: اساساً به این اصل پی برده ام که توسعه در هر کشوری و در هر مملکتی با مهارت آموزی آن مملکت ارتباط مستقیم دارد. اما چرا در کشور ما آموزش نتوانسته به توسعه کمک کند؟ فایده مندی آموزش ما در نظام آموزشی و بنگاه های آموزشی چیست؟ آیا در شرایط فعلی باید تحصیلات داشته باشیم یا نباید داشته باشیم؟ این فکر کسانی است که دغدغه اشتغال را دارند و یا برای ورود به زندگی اجتماعی در حال تلاش هستند که این در ذهنشان نقش بسته است. او در ادامه بیان کرد: جامعه ای که به آموزش پشت کند از بسیاری از مسیرهای سعادت دور خواهد ماند. این که ما باید آموزش را نجات دهیم یا آموزش باید ما را نجات دهد، سئوالی است که ذهن ما را درگیر  کرده است. قاعدتاً آموزش باید هر جامعه ای را نجات دهد. بنگاه های آموزشی باید در جهت توسعه آن مملکت کوشش کنند. ولی من تردید دارم. ابتدا ما باید بنگاه های آموزشی را اصلاح کنیم و نجات بدهیم و بعد آن ها را در مسیر توسعه قرار دهیم. مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در ادامه تصریح کرد: در نظام آموزشی خودمان باید دست به اصلاحاتی بزنیم. اگر قرار است ما آموزش را نجات دهیم باید آموزش های فنی، مهارتی، قابلیت ها و شایستگی ها را همراه با مدرک تحصیلی آموزش دهیم و نهادینه کنیم.

او در ادامه گفت: با آموزش های ضبط صوتی که وجود دارد، نمی توانیم به توسعه برسیم و باید آموزش های مهارتی را به جد ترغیب کنیم که این اراده هنوز در مملکت ما شکل نگرفته است. من از مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی که در این حوزه پیشرو شده اند تشکر می کنم. حرف داشتن مدرک تحصیلی اعم از لیسانس یا فوق لیسانس و دکتری در دنیای امروز  افاقه نمی کند و می دانیم که بنگاه های اقتصادی از حالت بسیار بزرگ که صرف داشتن یک مدرک تحصیلی جهت اشتغال در آنجا کفایت می کرد، خارج شده است و به بنگاه های کوچک مهارتی و دانش بنیان تبدیل شده است.

گرزین در ادامه افزود: مدل آموزشی ما باید تغییر کند و ما باید تغییر رویه دهیم و مدل هایی جدیدی از آموزش را در جهت علم وآموزش و عمل، پرورش دهیم و در این راه باید تلاش و کوشش فراوان کنیم؛ زیرا مانند گذشته بودن افتخار نیست، باید جسارت این را داشته باشیم که سازمان خودمان را بشناسیم؟ باید برای آینده فرزندان خودمان برنامه ریزی کنیم. اینکه از گذشته و نیاکانمان صحبت کنیم و هیچ تغییر در مملکت ایجاد نکنیم اصلاً باعث افتخار نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه برنامه ریزی در جهت آینده فرزندانمان شکل بگیرد، توانمندی هایی را که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته انجام داده اند را باید انجام دهیم. اعتقاد دارم که بسیاری از این آموزش های کوتاه مدت که دراین دانشگاه شکل گرفته است می تواند بسیاری از مشکلات بلندمدت را حل کند. گرزین بیان کرد که باید آموزش هایی را که داریم طبق بازار کار تدوین کنیم و علی القاعده بنگاه های آموزشی باید برای رفع نیاز بازار، کار انجام دهند. این اقدام دانشگاه علامه طباطبائی بسیار درست است و همه ما باید بپذیریم که در این مقطع و چنین کاری بسیار با اهمیت است  و می تواند بسیار اثربخش باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید بیشتر با هم گفت وگو کنیم. بیشتر تعامل داشته باشیم و چنین اتفاقاتی را در مملکت خودمان رقم بزنیم. باید ارزش و قیمت آموزش ها را بدانیم و مطلع باشیم چه تاثیری در مملکت ما می گذارد. باید بدانیم چه تاثیری در اشتغال ما دارد. باید بدانیم بازار کار چقدر پذیرای این نوع آموزش ها است. ما دلمان می خواهد استادان بزرگوار، صاحب نظران که حضور دارند روی این موضوع ها برنامه ریزی داشته باشند و امروز نیز در جلسه شورای معاونان عرض کردم که باید نهضت های مهارتی را در کشورمان تدوین کنیم مانند نهضت سواد آموزی، بی سوادی مهارتی جامعه را به شدت رنج می دهد. وی در پایان گفت: انشاالله بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. جامعه ما بیمار است. باید از بیماری خلع مهارتی که در جامعه وجود دارد در راستای این مدارک تحصیلی، نظام آموزشی پوست اندازی کند که دانشگاه علامه طباطبائی خیلی خوب این موضوع را انجام داده است.

نادر نعمت الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: در ابتدای کار، دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه  در سال ۹۴ طرحی به نام «علامه پلاس» را پایه ریزی کرد. هدف ما چنین بود که علاوه بر آموزش رسمی، دوره هایی را برای دانشجویان برگزار کنیم که مهارت های اشتغال پذیری را بالا ببرد و بتواند برای آینده شغلی دانشجویان موثر باشد. از سال ۹۴ این کار آغاز شد و کمیته های بسیاری که شامل معاون های دانشگاه می شد، تشکیل شدند. معاونت پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مالی، اداری و یا نمایندگانی از آنان در این کمیته ها حضور داشتند تا برنامه ریزی های کلی را برای این طرح انجام دهیم؛ به این ترتیب از واحدهای مختلف کمک خواستیم که طرحی راه اندازی کنیم. هدف نهایی ما از این طرح اشتغال دانشجویان بود.

او در ادامه افزود: به کمک دفترکارآفرینی دانشگاه مشخص کردیم برای هر رشته تحصیلی چه شغلی وجود دارد و این شغل به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟ این اطلاعات را دسته بندی کردیم. سپس در جلسه ای از مدیران گروه های آموزشی نظرخواهی کردیم و این اطلاعات را به گروه های آموزشی فرستادیم تا اطلاعاتی از دوره هایی که نیاز به برگزاری دارند، محتوایی که باید درون این دوره ها باشد (چند درصد عملی و چند درصد نظری باشد) به دست آوریم.

نعمت الهی در ادامه اظهار کرد: از سال ۹۴ تا اواخر سال ۹۵ (حدود ۲سال) انجام این طرح به طول انجامید. در این برنامه ریزی ها مشاهده کردیم که دانشگاه نباید همه کارها را انجام دهد. بلکه در بخشی از آن باید از سازمان های بیرونی کمک بگیرد و این چنین مهارت هایی را که دانشجو ضمن تدریس یاد نمی گیرد را در این دوره ها یاد بگیرد. برای مثال در سازمان های دولتی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، جهاد دانشگاهی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بهزیستی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و آموزش وپرورش استثنایی کشور کمک گرفتیم و در سازمان های خصوصی از مجموعه آموزشی و پژوهشی کامفار، کانون قراردادنویسان ایران، کانون وکلا و ایران تلنت کمک گرفتیم.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سال ۹۶ به عنوان شروع کار، تعداد محدودی از دوره ها را برگزار کردیم و طرح را به آزمون گذاشتیم. از دی ماه سال ۹۶ رسماً آغاز به کار کردیم. در این یک سال حدود ۲۷۶ دوره را برگزار کرده ایم که در این دوره ها ۶ هزار و ۷۰۰ دانشجو را تعلیم دادیم. این دانشجویان تنها دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نبودند. بلکه از دانشگاه های دیگر ایران مخصوصاً در تهران و برخی از فارغ التحصیلان نیز بودند که حدود ۵هزار و ۱۳۰ نفر دختر و هزار و ۶۲۱ نفر پسر در این دوره ها شرکت کردند. او در ادامه افزود: رئیس محترم دانشگاه برای اینکه در دانشجویان انگیزه ای ایجاد کند تا در این دوره ها شرکت کنند، بودجه ای را برای این کار در نظرگرفتند که بتوانیم برخی از این دوره ها رایگان برگزار کنیم.

نعمت الهی در ادامه افزود: در طرح مهارت افزایی دو ستاد با عنوان های ستاد راهبردی و ستاد مالی داشتیم. ستاد راهبردی، وظیفه اش، برنامه ریزی دوره ها با همکاری معاونت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی بود و ستاد مالی، وظیفه اش تعیین میزان حقوق مدیران بود و اینکه چه مبالغی باید پرداخت شود. برای هر دانشجویی که در این دانشگاه باشند(غیر دکتری) یک دوره مهارت عمومی و یک دوره تخصصی به صورت رایگان برگزار می کنیم و دوره های بعدی نیز با ۴۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود. دوره های عمومی برای تمام دانشجویان قابل اجرا است و مهارت های زندگی را شامل می شود و دوره های تخصصی هم متناسب با تخصص دانشجو در سال سوم و چهارم ارائه می شود. به عنوان مثال می توان به دوره های حسابداری پیشرفته و… اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: هدف از این طرح، اشتغال برای دانشگاه نیست. بلکه زمینه اشتغال پذیری دانشجویان را فراهم می کند و به این معناست که دانشجویان مهارت هایشان را افزایش دهند. ما همزمان در دانشگاه اقدام های دیگری در زمینه اشتغال انجام داده ایم. مرکز کارآفرینی به همراه دانشکده های مختلف مخصوصاً دانشکده مدیریت و حسابداری جشنواره ای به نام  جشنواره فرصت های شغلی روشنا در نظر گرفته اند. در این جشنواره از  سازمان ها دعوت می شود و دانشجویان خودشان را عرضه می کنند تا برای آن ها شغلی ایجاد شود. این جشنواره در سال آینده از ۸ تا ۱۰اردیبهشت برگزار خواهد شد و من از  کلیه دانشجویان می خواهم رزومه های خود را تهیه کنند و در این جشنواره شرکت کنند تا بتوانند برای خودشان در آینده شغلی را دست و پا کنند. او با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته افزود: کارهای دیگری را نیز مرکز کارآفرینی مانند مدرسه اشتغال و مدرسه کسب وکار در تابستان امسال برگزار خواهد کرد. من از دانشجویان خواهش می کنم در دوره های مهارت افزایی و جشنواره ها شرکت کنند تا بتوانند آینده شغلیشان را تامین کنند.

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این مجلسی که برای برنامه های مهارت افزایی و اشتغال پذیری آراسته ایم، انشاالله نویدهایی هم برای آینده بهتر داشته باشیم. دوره های مهارت افزایی و اشتغال پذیری فرصت های خوبی را ایجاد کردند که حوزه های آموزش و  پژوهش در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در سطح ستاد و دانشگاه هم گرایی در حوزه های آموزش و پژوهش افزایش پیدا کرد. در واقع ما دست در دست یکدیگر دادیم که به ارتقای مهارت و دانش پذیری کمک کنیم. منظور از اشتغال پذیری، اشتغال زایی و اشتغال آفرینی در واقع یک نوع ایجاد فرصت برای رشد و ارتقای استعداد و ظرفیت های نهفته در درون هریک از ما است که بتوانیم فرصت های تبدیل دانش به ثروت را درک کنیم.

وی در ادامه افزود: با شور و حالی که در شرکت کنندگان محترم وجود دارد می توان به موفقیت این طرح پی برد. بحث مهارت ها را می توان به مهارت های یدی، مهارت هایی که از کار فیزیکی است و مهارت های فکر کردن و تحلیل کردن تقسیم کرد. آهنچیان گفت: باید دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان یک دانشگاه پیشرو و پیشگام در حوزه های علوم انسانی بشناسیم. امیدوارم با برنامه هایی که در این دانشگاه در حال انجام است خلاءهای علوم انسانی جبران شود. اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی و مهارت افزایی پیشگام است، جای تقدیر است و علوم انسانی که در کشور ما دانش مظلومی تلقی می شود به این وسیله بتواند به استحقاق آنچه که لیاقتش است، برسد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: آنچه که در این بنرها مشاهده می کنید، شعار سال وزارت علوم است که «مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری» مطرح شده است. برنامه مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از اسناد حرکت خود جوش دانشگاه های کشور است. این برنامه برای حرکت در مسیر ارتقای توان دانشجویان برای درک مدیریت های اقتصادی در بازار کار و متناسب با نیاز جامعه صورت گرفته است. هماهنگی خاصی میان دانشگاه علامه طباطبائی و وزارت علوم درحوزه آموزشی و پژوهشی وجود دارد و در این مسیر پشتیبان و همراه بوده است.