عمومی | دانشگاه تهران

سامانه یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه تهران، «آذر سا» رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه مدت زیادی برای راه‌اندازی و نصب این نرم‌افزار صرف شد، گفت: «بیش از ۱۵ سال است که دانشگاه نرم‌افزاری را تهیه کرده است، اما فراز و نشیب‌هایی در این مسیر وجود داشت که در نهایت با همکاری واحدهای ذیربط راه‌کار صحیح اتخاذ شد. هر چند در ابتدای راه قرار گرفته‌ایم اما همه باید تلاش کنیم تا کتابخانه مرکزی بتواند دانشگاه را در ارائه وظایف اصلی خود کمک و یاری رساند».
وی افزود: «در حال حاضر با نصب این نرم افزار شرایطی فراهم شده تا شورای هماهنگی کتابخانه‌های دانشگاه تهران بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. در گذشته آیین‌نامه‌ای تدوین شده، اما برای اجرای آن مدیریت یکپارچه‌ای وجود نداشت و ما می‌توانیم از منابع و سرمایه‌های اطلاعاتی در دانشگاه استفاده یکپارچه و بهینه کنیم».
دکتر رحیمیان با اشاره به برنامه‌های آتی کتابخانه مرکزی، ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی تهران و استفاده متقابل از منابع را یکی از این برنامه‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: «گام بعدی در توسعه این برنامه‌ها ارتباط با سایر دانشگاه‌های کشور است. استادان و دانشجویان حق دارند تا از تمام منابع کشور استفاده کنند و ما باید بتوانیم با استفاده از امکانات فناوری اطلاعات، منابع خود را یکپارچه کنیم».
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اظهار اینکه دانشگاه‌های بزرگ با توجه به ظرفیتی که دارند، می‌توانند در زمینه‌های مختلف همکاری کنند، گفت: «در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ طرح‌های مشترک دارند. در زمانی این دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابت داشتند، اما اکنون تلاش بر این است تا در زمینه‌های متفاوت به‌ویژه طرح‌های بزرگ بتوانند همکاری‌های مشترک داشته باشند و در این طرح هم دانشگاه‌ها می‌توانند منابع خود را یکپارچه و به اشتراک بگذارند».
وی افزود‌: «یکی دیگر از برنامه‌های کتابخانه مرکزی اتصال به کتابخانه‌های بزرگ و استفاده استادان و دانشجویان از منابع این کتابخانه‌ها است. البته در نهایت تلاش خواهیم کرد تا به شبکه‌های جهانی برای استفاده از منابع اطلاعاتی دست یابیم».
دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران نیز با اشاره به سالروز درگذشت دکتر افشار بنیانگذار کتابخانه مرکزی دانشگاه گفت: «حدود ۱۶ ماه، با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران، پیمانکار طرح و کتابخانه‌های مختلف دانشگاه تلاش کردیم تا این سامانه پیاده‌سازی شود».
وی با بیان اینکه ما حدود ۱۰ سال از کتابخانه‌های بزرگ عقب‌تر هستیم، افزود: «کاری که برخی از کتابخانه‌ها در ۱۰ سال گذشته انجام داده‌اند، ما با تاخیر شروع کرده‌ایم. با استقرار این سامانه در ابتدای راهی قرار گرفته‌ایم که باید با همکاری‌های سطوح مختلف دانشگاه بتوانیم شرایط بهبود و توسعه را فراهم آوریم».
دکتر جعفریان با تاکید بر اینکه بازسازی کتابخانه‌ها نیازمند برنامه‌ای جامع است، اظهار کرد: «گزارشی برای یک برنامه پنج ساله تدوین و ارائه شده است که امیدواریم پس از بررسی‌های لازم و با کمک مهندسین مشاور بتوانیم از لحاظ توسعه داخلی و نرم افزاری به راه‌کارهای مناسبی دست یابیم».
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران تصریح کرد: «۲۷ کتابخانه در دانشگاه تهران کامل شده است که در مجموع ۳۰۰ هزار عنوان کتاب در این دانشگاه وجود دارد. البته وضعیت کتابخانه‌های دیگر بهتر ازما نیست و این آمار بین یک میلیون تا ۳۰۰ هزار عنوان کتاب است و در کل دانشگاه حدود ۷۰۰ هزار نشریه وجود دارد که امیدوارم با تلاش بتوانیم به جایگاه بهتری دست یابیم».
دکتر محمودرضا هاشمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه در ادامه مراسم تعیین تکلیف سامانه کتابخانه را یکی از بزرگترین دستاوردها توصیف کرد و گفت: «حدود هشت سال با دقت بالا و تخصص برای انتخاب سامانه فعالیت‌هایی انجام شد که نهایتاً در پایان سال ۹۶ سامانه فعلی انتخاب و در ابتدای سال ۹۷ به طور رسمی این کار آغاز شد».
وی افزود: «آنچه که به‌عنوان یک دستاورد باید امروز رونمایی شود، تغییر نگاه ما در کتابخانه‌ها و به‌ویژه کتابخانه مرکزی و حرکت کردن به سمت ایجاد یک نظام یکپارچه است».
دکتر هاشمی با بیان اینکه باید یک نگاه جدیدی به کتابخانه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: «امروز دیگر در دانشگاه تهران نیازی نیست تا شخصی عضو کتابخانه شود، به مجرد اینکه شخص هویتی در دانشگاه تهران پیدا می‌کند اعم از اینکه دانشجو، استاد، کارمند، امریه و یا پسا دکترا باشد به صورت خودکار در تمامی کتابخانه‌های دانشگاه تهران عضویت پیدا می‌کند».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه با اشاره به حضور دانشجوهای دانشگاه علوم پزشکی و استفاده از منابع کتابخانه دانشگاه تهران عنوان کرد: «ما به راحتی می‌توانیم این ارتباط را به صورت یکپارچه برای استفاده متقابل از منابع با دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد کنیم».
وی تصریح کرد: «اگر می‌خواهیم دانشگاهی بین‌‌المللی باشیم و رویکرد‌های کلان در این زمینه ارائه دهیم، استفاده از یونیکد و فهرست‌نویسی چند زبانه می‌تواند به‌عنوان یک تحول و دستاورد مطرح شود».
دکتر هاشمی با بیان اینکه از ابتدا نگاه ما تحول‌گرانه بود، گفت: «تلاش ما بر این بود تا کتب، نسخ خطی، اسناد تاریخی و منابع دیجیتال، نشریات و پایان نامه‌ها را به صورت یکپارچه کنیم و برای اینکه این نقشه کامل شود در گام بعدی ارتباط بین سایر سامانه‌ها نیز باید فراهم گردد».
در پایان این مراسم از دست‌اندرکاران این طرح تقدیر به‌عمل آمد، هم‌چنین لوح یابود افتتاح سامانه یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه تهران از سوی مسئولان امضا شد.