نخستین همایش بینالمللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی برگزار شد
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در این همایش با بیان اینکه مدارس باید شیوه زندگی را به دانشآموزان آموزش داده باشند، گفت: فضای آموزشی امروز خود یک معلم و نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان ایفا میکند.
دکتر بطحایی با بیان اینکه امروزه مدرسه به عنوان محیطی که یادگیری در آن اتفاق می افتد، فاقد دیوار و حصر هستند، افزود: محیط های آموزشی امروزه دارای معنایی متفاوت و گسترده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه نگرش یادگیرنده امروز تغییر کرده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر بخشی از فعالیتهای مدرسه آن طور که باید و شاید منجر به تغییرات نسبتاً پایدار نمیشود.
وی تصریح کرد: فضای آموزشی یکی از عوامل موثر در یادگیری است و تجهیزات آموزشی مدارس در این راستا باید به صورت مستمر مورد واکاوی قرار گرفته و بروز رسانی شوند.
دکتر بطحایی با بیان اینکه در ایران سیر تغییر مدارس روبه جلو است، خاطرنشان کرد: مدارس در آغازی که اسلام وارد ایران شد همان مساجد بودند و امروزه به تدریج از هم جدا شدند.
وی با اشاره به اینکه فضای آموزشی امروز فقط فضایی کالبدی نیست و دارای روح است، گفت: فضای آموزشی امروز خود یک معلم و نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان ایفا میکند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چیدمان تجهزات مدارس از دیگر ضرورتهای تاثیرگذرای فضای آموزشی است، تصریح کرد: ما از مدارس انتظار داریم وقتی دانش آموزان دانشآموخته می شوند شیوه زندگی را آموخته باشند.
وی با بیان اینکه عدم تحرک لازم از جمله مهمترین دغدغه مدارس دخترانه است، افزود: فضاهای آموزشی علاوه بر اهمیت فیزیکی دارای ملاحظات جدی تربیتی هستند.
دکتر بطحایی با بیان اینکه امروز مدارس نا ایمن ایران از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: تمام مسئولان و دستاندرکاران باید به این باور برسند که تامین مدارس استاندار مهمترین رسالت تمام دستگاه های اجرایی و نظارتی کشور است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این همایش با بیان اینکه نگاه ما در سازمان نوسازی مدارس، نگاه تحولگرانه است گفت: امروز بهدنبال ایجاد تحولات اساسی و احیای معماری ایرانی در مدارس کشور هستیم.
دکتر مهراله رخشانی مهر اظهار داشت: اکنون در حال تحول در آموزش و پرورش هستیم و سازمان نوسازی مدارس نیز به سهم خود با تغییر در فضاهای آموزشی، تحقق این سند را دنبال میکند.
وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی و تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش در دانشگاه یزد عنوان کرد: از سال ۷۲ این همایش در قالب گردهماییهای کارشناسان سازمان نوسازی مدارس آغاز شد و بعدها با شکل گیری منسجمتر به همایشهای ملی تبدیل شد که امروز شاهد برگزاری هشتمین دوره آن هستیم.
دکتر رخشانی مهر اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش به سازمان نوسازی مدارس و وزارت آموزش و پرورش را در تحقق اهداف آنکه احیای معماری ایرانی در مدارس کشور است، بیش از پیش کمک کند.
استاندار یزد نیز با اشاره به اهمیت برگزاری همایشهایی نظیر مدرسه ایرانی معماری ایرانی، گفت: محیط تحصیل دانشآموزان یزدی یکی از مهمترین عوامل ۲۵ سال صدرنشینی یزدیها در کنکور سراسری است.
دکتر محمدعلی طالبی اظهار کرد: جهان به احترام معماری یزد بپا خواست و معماری این استان را به ثبت جهانی رسانده است.
وی افزود: در معماری یزدی روح بسیار خوبی حاکم است و سعی کرده از ابتدا تاکنون در تقویت کمی و کیفی دانش دانشآموزان موثر باشد.
استاندار یزد در ادامه محیط تحصیل و معماری مدارس را یکی از مهمترین عوامل ۲۵ سال صدرنشینی آنها دانش آموزان یزدی در کنکور سراسری دانست و گفت: برگزاری این چنین رویدادهایی نقش مهمی در توسعه خدمات آموزشی آموزش و پرورش ایفا کند.
دکتر طالبی با اشاره به اهمیت حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد، تصریح کرد: تلاش نظام آموزشی استان یزد شایسته حضور بیش از پیش وزیر آموزش و پرورش در سطح استان است.
دبیر علمی همایش بینالمللی «مدرسه ایرانی معماری ایرانی» گفت: در این دوره همایش، ۶۲۵ اثر ثبتنام شدند که در نهایت ۵۱۹ اثر به دبیرخانه همایش رسید.
دکتر نریمان فرحزا بااشاره به اینکه این همایش در سه بخش عکاسی، طراحی و مقاله برگزار شده است اظهار کرد: در بخش طراحی، شرکت کنندگان در سه بخش دانشجویی، ساخته شده، نوسازی و مشاورین اقدام به ارسال آثار خود کردند که در بخش طراحی در مجموع ۳۰۲ طرح ثبت نام انجام شد که ۲۴۳ طرح به دبیرخانه همایش رسید.
وی بیان کرد: در بخش عکاسی نیز ۱۰۹ اثر ثبت نام شد که در نهایت ۸۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد.
دبیر علمی همایش «مدرسه ایرانی معماری ایرانی» بیان کرد: ۲۱۴ مقاله نیز در سایت همایش ثبت نام کردند که در نهایت ۱۹۶ اثر به دبیرخانه همایش رسید.
وی اظهار کرد: امسال مجموع ثبت نامهای انجام شده در سایت ۶۲۵ اثر بوده که در نهایت در هر سه بخش، ۵۱۹ اثر به دبیرخانه همایش رسیده است.
فرحزا در مورد پذیرش مقالات لاتین نیز عنوان کرد: ۷۰ مقاله لاتین مورد پذیرش قرار گرفته و ۱۱۳ مقاله لاتین نیز در کتاب چکیده مقالات منتشر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: امسال برای اولین بار مسابقه عکاسی برگزار شد و داوران دعوت شده، معمار عکاس بودند.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴