عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری همایش نقش گیاهان دارویی و طب ایرانی در حوزه پوست و مو

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، همایش نقش کاربردی گیاهان دارویی و طب ایرانی درحوزه پوست و مو، توسط بنیاد ملی طب ایرانی و با همکاری دانشکده طب ایرانی، مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی، انجمن علمی طب سنتی و با مشارکت شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی و سنتی، روز پنج شنبه ۱۶ اسفندماه ۹۷ در دانشکده طب ایرانی برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر علیرضا فیروز، رییس مرکز تحقیقات بیماری های پوست و جذام دانشگاه به معرفی فعالیت های آموزشی و پژوهشی این مرکز پرداخت و افزود: مرکز تحقیقات بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران، قدیمی ترین مرکز تحقیقات پوست کشور است که امسال به عنوان قمر مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه هم انتخاب شد که امیدوارم بتوانیم در توسعه همکاری ها و فعالیتهای مشترک دو مرکز گام برداریم.
وی در ادامه بیان کرد: تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی در حوزه پوست و مو در شکلهای مختلف برای مقاصد درمانی و زیبایی قدمتی طولانی دارد. انواع روغن های گیاهی، رنگ موهای گیاهی و خوشبو کننده ها از سالیان دور مورد استفاده بوده است. برگزاری این همایش، گام نخست برای این هدف است که از آنچه داریم بهتر استفاده کنیم و محصولاتی علمی تر و کاربردی تر تولید کنیم.
در ادامه دکتر منصور نصیری، معاون مرکز تحقیقات بیماری های پوست و جذام از همکاری های مشترک این مرکز با مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی سخن گفت و افزود: دراین مدت که از دانش همکاران دانشکده طب ایرانی استفاده کردیم به این جمع بندی رسیدیم که این ذهنیت که آنچه در گذشته بوده باید کنار گذاشته شود، تصوری اشتباه است. نگاه به گذشته و آنچه در قرنهای پیشین مورداستفاده بوده است، می تواند برای امروز کارآمد باشد.
وی در ادامه با بیان این مطلب که امروزه در تمام کشورها گرایش به استفاده از طب سنتی افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در طول تاریخ انسانها همواره از گیاهان دارویی برای مبارزه با بیماری ها و زنده ماندن استفاده کرده اند. امروز هم می توانیم با استفاده از خواص گیاهان دارویی در کاهش عوارض داروهای شیمیایی و افزایش اثربخشی آنها به طب مدرن کمک کنیم.
دکتر نصیری در ادامه با تاکید براین مطلب که باید سهم کشور را در مطالعات این حوزه افزایش دهیم، نمونه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است را ارائه کرد و برخی از فرآورده های گیاهی موثر در بیماری های شایع پوست و مو را معرفی کرد.
در ادامه همایش دکتر لیلا شیربیگی، معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی با تاکید بر این مطلب که وظیفه متخصصان طب ایرانی است که در کنار طب مدرن قرار بگیرند و دانش خود در حوزه طب سنتی را به زبان علم نوین ارائه و بیان کنند، پیرامون نقش گیاهان دارویی و اصلاح سبک زندگی در درمان بیماری کهیر سخن گفت.
دیگر سخنرانان این همایش دکتر غلامرضا امین، دکتر امیرحسین جمشیدی، دکتر سمانه سلیمانی و دکتر سمیه نیکنام بودند که پیرامون نظریه علائم و آموزه های ابن سینا در درمان انواع بیماری های پوست و مو، جایگاه فرآورده های طبیعی مختص پوست و زیبایی در بازار دارویی ایران، فرمولاسیون داروهای گیاهی موثر در آکنه ولگاریس و کاربرد ترکیبات گیاهی و طب سنتی در فرآورده های آرایشی و بهداشتی، سخن گفتند.
خبرنگار: خاطره فهیمی
عکاس: اشکان نورکامی