علوم پایه | دانشگاه ارومیه

افزاش چند برابری سرعت اینترنت در خوابگاه ها و دانشکده ها

در جلسه ای که با حضور دکتر رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه و مهندی چنگیز نوری مدیر عامل مخابرات آذربایجان غربی برگزار شد، مقرر شد که شرکت مخابرات سیستم وای فای عمومی (Public Wi-Fi) جهت بهینه سازی اینترنت دانشگاه ارومیه، در سایت نازلو هر جه سریعتر نصب و راه اندازی کند.

دکتر رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در این دیدار با اشاره به مراکز پژوهشی دانشگاه ارومیه در زمینه آنتن و مخابرات، گفت: پژوهشگران دانشگاه ارومیه اخیرا پژوهش های خود را به سمت بهینه سازی صنعت و رفع نیاز های جامعه سوق داده اند. در همین راستا می توان ارتباط دانشگاه و مخابرات را افزایش داده و مقالات را در جهت رفع نیاز های آن هدایت کرد.

مهندس جنگیز نوری مدیر عامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه شرکت مخابرات پشتوانه علمی و نیروی انسانی خود را مدیون دانشگاه ها است، بیان کرد: دانشگاه همواره می تواند همفکر و همکار ما در جهت رفع مشکلات آی تی باشد و با وجود مشکلات فراوان می می توانیم با کمک نیروی های دانشگاهی این موانع را رفع کنیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات در خصوص راه اندازی سیستم وای فای عمومی در دانشگاه ارومیه اظهار کرد: جهت راه اندازی این سیستم تمامی امکانات هم اکنون در اختیار شرکت مخابرات است و اکنون به دنبال برخی از مجوزهای لازم به جهت راه اندازی نهایی این سیستم در دانشگاه ارومیه هستیم.

وی افزود: استان آذربایجان غربی جزو ۸ استان پیشتاز در جهت راه اندازی این سیستم بوده و این سیستم هم اکنون در چهل نقطه استان نصب شده و اینترنت از طریق آن با سرعت بالاتر و قیمت ارزان تر در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

در فاز اول اینترنت وای فای عمومی دانشگاه ارومیه ، ابتدا ساختمان خوابگاه ها و در فازهای بعدی ساختمان دانشکده ها و ساختمان های اداری سایت نازلو تحت پوشش آن قرار می گیرند.

در این دیدار دکتر دلیرنقده معاون پژوهشی، دکتر سلیمان پور معاون سابق پژوهشی، مهندی نیک نفس مدیر فناوری اطلاعات و مهندس قیسی کارشناس فناوری اطلاعات دانشگاه ارومیه نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است با توجه به انعقاد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه ارومیه و شرکت مخابرات در تاریخ ۱۳۹۷.۰۹.۱۳، کارشناسان شرکت مخابرات به همراه کارشناسان مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه ارومیه در محل کلیه خوابگاه و اکثر دانشکده های پردیس نازلو دانشگاه ارومیه حضور یافتند و با انجام RF Site Survey تعداد و محل دقیق اکسس پوینت های مورد نیاز را استخراج گردید و طراحی های فنی در این زمینه صورت گرفت. در حال حاضر طبق اظهار نظر شرکت مخابرات، با انتخاب پیمانکارها مقرر گردیده است که نصب تجهیزات در ۶ دستگاه از خوابگاه ها بزودی اجرا خواهد شد و سایر ساختمان های آموزشی، پژوهشی و ستادی دانشگاه با اولویت خوابگاه ها نیز به تجهیزات این سرویس متناسب با طراحی های انجام شده مجهز خواهند شد.

سرویس ارائه شده از طریق این بستر نسبت به اینترنت همراه گوشی های موبایل پایدارتر و بسیار ارزان تر می باشد. این سرویس به سه طریق به مشتریان خدمات رسانی میکند که عبارتند از اینترنت همراه اول، اینترنت ADSL استانی و اینترنت عمومی. بدین ترتیب که کاربر با استفاده از ارتباط Wi-Fi (نیازی به روشن کردن Mobile data نمی باشد) می تواند از سرویس های این خدمات استفاده کند و اکانت های این سرویس در تمام نقاط ایران قابلیت استفاده دارند بعنوان مثال کاربری در ارومیه می تواند با همان اکانت ADSL منزل خود در شیراز به اینترنت از طریق اتصال به Wi-Fi این سرویس با تعرفه های ADSL دسترسی پیدا کند.