عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

آغاز اجرای پایلوت طرح پیشگیری از حوادث غیر عمد در دانش آموزان بیرجند - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

مراسم آغاز طرح پایلوت پیشگیری از حوادث غیر عمد در دانش آموزا ن با اولویت پیشگیری از حوادث ترافیکی عابران پیاده  در دبستان دکتر غفرانی منطقه مهرشهربرگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بیرجند، در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولین دانشگاه، مرکز بهداشت استان و بیرجند و همچنین مسئولینی از پلیس راهنمایی و رانندگی استان ، اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند با ارائه گزارشی ازآمار میزان کشته شده گان حوادث جاده ای بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی گفت:  سالانه بیش از ۱.۲۵۰.۰۰۰ هزارنفر در دنیا به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند .

دکتر مهدی زنگوئی مطلق ،صدمات ، آسیبها و مرگ و میر ناشی از حوادث را به عنوان یکی از جمله چالش های مهم تاثیر گذار بر سلامت جامعه محسوب نمود و در این بین ، حوادث و تصادفات رانندگی را مهم ترین دلیل ناتوانی ، مرگ و بستری شدن در بیمارستان یا منزل دانست ؛که عوارض اقتصادی و اجتماعی و روانی چشمگیری به دنبال دارد .

وی در ادامه حوادث ترافیکی را به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در جهان به شمار آورد و آسیب های ترافیکی را عامل اصلی مرگ و میر در گروه سنی ۲۹ ۱۵ سال برشمرد.

رییس مرکز بهداشت بیرجند تعداد کلی مصدومیت های ترافیکی در جهان را رو به افزایش عنوان نمود و در ادامه گفت : بر اساس اطلاعات موجود روند افزایشی این مصدومیت ها تا سال ۲۰۲۰ ، به افزایش  ۸۳%مرگ و میر در کشورهای با در آمد متوسط و پایین و  ۲۷% مرگ و میر در کشورهای با در آمد بالا منجرخواهد شد.

دکتر زنگوئی مطلق با اشاره به اینکه ایران نیز از این امر مستثنی نیست گفت : متاسفانه کشور ایران به دلیل رشد قابل توجه وسایل نقلیه موتوری و افزایش حجم ترافیک جاده ها وشهرها و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سالانه ، تلفات جانی و مالی فراوانی را متحمل می شود.

وی حوادث رانندگی در ایران را پس از بیماریهای قلبی عروقی ، دومین علت مرگ و ناتوانی عنوان کرد و افزود: افراد آسیب دیده در حوادث ترافیکی در ایران به ترتیب عابران پیاده با ۲۸% و سرنشینان وسایل نقلیه ۲۶% و دوچرخه سواران و موتور سوران ۳۲% و رانندگان وسایل نقلیه ۲۲% را تشکیل می دهند .

رئیس مرکز بهداشت بیرجند ادامه داد: آمارها از مرگ روزانه ۱۳ عابر پیاده در کشور خبر می دهد که مهمترین عامل بروز حوادث و مرگ و میر عابران پیاده به دلیل بی توجهی به پل های عابر پیاده و عدم استفاده از محلهای خط کشی برای عبور و مرور و اهمیت ندادن به چراغ قرمز است که باید این مهم را جدی گرفت.

دکتر زنگوئی مطلق در ادامه کودکی را بخشی از زندگی هر فرد دانست که گرچه به لحاظ زمانی کوتاه ، اما به دلیل تاثیر پذیری و تکوین شخصیت فرد در این دوره، دارای اهمیت فراوانی می باشد.

وی ،آسیب پذیری این قشر از جامعه را به سبب مراقبت و توجه بیشتر از جانب بزرگترها با اهمیت دانست و عنوان کرد: یکی از خطراتی که کودکان را در خارج از محیط خانه تهدید می کند ، خطر وسایل نقلیه است. تصادف حادثه ناخواسته ای است که همواره در کمین کودکان است و هیچ حادثه ای غم انگیز تر از صحنه تصادف یک کودک نیست .

رییس مرکز بهداشت بیرجند با اشاره به اینکه در نقاشی هایی که کودکان از ترافیک و خیابان ترسیم می کنند ، بی پناهی کودک در رویارویی با غول اتومبیل به خوبی دیده می شود افزود: کودکان  در برابر وسیله نقلیه ای که به طرفشان می آید خود را بی دفاع احساس می کنند و گاه از وحشت بر جای خود خشک می شوند.

وی در این ارتباط خاطر نشان کرد: بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات بر اساس سن نشان می دهد که گروه سنی زیر ۱۰ سال و هچنین بزرگسالان بالای ۶۰ سال دارای بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات می باشند و با توجه به اینکه کودکان زیر ۳ سال کمتر به عنوان عابر در خیابان ها تردد می کنند ؛ گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۲۲ درصد تلفات عابرین را تشکیل می دهند که نشان دهنده تعداد بسیار زیاد تلفات کودکان در سنین بین ۴ الی ۹ ساله است ،که این  امری بسیار تاسف آور است .

رئیس مرکز بهداشت بیرجند با توصیه به والدین در این رابطه گفت: والدین نقش موثری در آموزش  و فراگیری مهارت های لازم  به کودکان برای پیشگیری از وقوع حوادث خیابانی و جاده ای  بر عهده دارند.

دکترزنگوئی مطلق با اشاره به اینکه کودکان از مهدکودک تا کلاس سوم ابتدایی ( ۵ تا ۱۰ سال ) در حال فراگیری استقلال هستند گفت: آنها از پیاده روی ، دوچرخه سواری و بازی در خارج ازمنزل لذت فراوانی می برند اماهنوز از خطرات ترافیک و تردد خودروها مطلع نیستند، و والدین می توانند در این بین  قوانین امنیتی را به آنها آموزش دهند.

وی آموزش را یکی از مهمترین مسائل در رفع مشکلات ترافیکی برشمرد وگفت: در بین گروه های مختلف ، دانش آموزان به آموزش بیشتری نیاز دارند و در حال حاضر یکی از دغدغه های جدی جوامع انسانی ، آموزش و مهمتر از آن فرهنگ سازی برای مردم در موضوعات مختلف و در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است که اگر به درستی انجام شود می تواند در حل معضلات اجتماعی جوامع بسیار موثر باشد .

در ادامه رییس مرکز بهداشت بیرجند دانش آموزان را در بهترین شرایط یادگیری دانست  و بر آموزش و حساس سازی آنها نسبت به تصادفات و پیامدهای ناشی از آن و آشنایی با مقررات راهنمایی و رانندگی و عبور و مرور ایمن تاکیدنمود.

دکتر زنگویی مطلق یکی از دلایل حوادث رانندگی برای کودکان ونوجوانان، را نبود اطلاعات و مهارت‌های لازم آنان در مورد مقابله با حوادث یاد شده برشمرد و گنجاندن آموزش‌های ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه‌های آموزشی مدارس را یکی از موثرترین راه‌های فراهم آوردن چنین دانشی برای دانش‌آموزان، محسوب کرد.

وی با اشاره به اینکه ، آموزش نکات مربوط به ترافیک، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار می‌آیدگفت: تحقیقات نشان داده‌ است که آموزش ترافیکی دانش‌آموزان در صورت همراه بودن با تمرین قوانین و مقررات آن، بسیار موثرتر واقع می‌شود که البته برای دستیابی به نتایج بهتر، این برنامه باید با انجام سایر امورمربوط به ایمنی ترافیک نظیر آموزش رانندگان، ساخت محل‌های ویژه رفت و آمد عابران پیاده و نظارت وکنترل ورعایت رفتارهای ایمن در رانندگی، مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سرهنگ محمدی از پلیس راهنمایی و رانندگی استان ضمن ارائه توصیه های لازم به دانش آموزان در خصوص پیشگیری از حوادث ترافیکی ، مواردی از حوادث ترافیکی در دانش آموزان در سال جاری را بیان نمود و دانش آموزان و مسئولین حاضر در جلسه را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط مخصوصا در ایام عید و مسافرتهای نوروزی دعوت نمود.

از دیگر برنامه های این مراسم می توان به اجرای سرود دانش آموزی و اهداء جوایز به دانش آموزان اشاره کرد.